آریا رهنورد

امیر عابدزاده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک ستاره در ترکیب تیم جدیدش تبدیل شده است. دو نمایش درخشان از گلر ایرانی، دو کلین‌شیت پیاپی را برای این ستاره رقم زده و حالا دیگر تردیدی وجود ندارد که او، مرد شماره یک دروازه تیمش در پایان فصل خواهد بود. اگر این روند در ادامه فصل هم ادامه داشته باشد، بعید نیست امیر فصل آینده شانس بازی در رقابت‌های لالیگا را به دست بیاورد. او می‌تواند اولین گلر تاریخ فوتبال ایران باشد که در سطح اول فوتبال اسپانیا به میدان می‌رود.

تصمیم امیر برای ترک لیگ پرتغال و پیوستن به تیمی در سطح دوم فوتبال اسپانیا، در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسید. آن هم در شرایطی که انتظار می‌رفت عابدزاده به تیمی مطرح در فوتبال پرتغال ملحق شود. با این حال شروع دوران بازی او در اسپانیا، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. یونفرادینا با این گلر در ترکیب اصلی، تا اینجا هر دو مسابقه‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته و یکی از تیم‌های صدرنشین لیگ به شمار می‌رود. شکست دادن تیمی مثل ایبار که سابقه نسبتا زیادی در لالیگا دارد، یک نتیجه درخشان برای این تیم محسوب می‌شود. تیمی که ظاهرا عزمش را برای صعود به مهم‌ترین لیگ فوتبال اسپانیا جزم کرده است. نکته کلیدی در مورد دومین پیروزی این فصل باشگاه، نقش کلیدی امیر در رقم خوردن این برد بود. او در جریان این نبرد، «9 سیو» داشت و عملا به بهترین بازیکن تیمش در این مسابقه حساس تبدیل شد. جالب اینکه دروازه این تیم یک بار در جریان مسابقه هم باز شد اما کمک داور ویدئویی، این گل را مردود اعلام کرد تا دروازه عابدزاده برابر تیمی مثل ایبار، بسته بماند. امیر همین حالا در اسپانیا مورد توجه قرار گرفته و حفظ این روند رویایی، او را در موقعیتی بسیار ایده‌آل قرار خواهد داد. برخلاف انتظارها، او به زمان زیادی برای تطبیق با یک فرهنگ جدید، زبان جدید و زندگی در کشور جدید نیاز نداشته و در کم‌ترین زمان ممکن، توانسته به یک ستاره برای یونفرادینا تبدیل شود. فوتبال ایران تا امروز تنها دو ستاره را در لالیگا داشته است. مسعود شجاعی و جواد نکونام، هافبک‌هایی بودند که برای باشگاه اوساسونا به میدان رفتند. حالا امیر عابدزاده می‌تواند اولین گلر ایرانی در تمام تاریخ باشد که در چنین لیگ فوق‌العاده‌ای توپ می‌زند.

حدود 15 سال قبل، فوتبال ایران درگیر یک افول بسیار جدی روی خط دروازه بود. تیمی که به جام جهانی 2006 رفت، گزینه چندانی برای دروازه نداشت و ناچار بود به ابراهیم میرزاپور برای بازی در این بخش از زمین اکتفا کند. حالا اما ماجرا کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. به راحتی می‌توان گفت که فوتبال ایران در سه دهه گذشته هرگز این تعداد سنگربان آماده را به صورت همزمان در اختیار نداشته است. همین حالا، بیرانوند در فوتبال پرتغال توپ می‌زند و تجربه بازی در فوتبال بلژیک را هم دارد، پیام نیازمند به تازگی با درخشش خیره ‌کننده‌اش در لیگ برتر، به فوتبال پرتغال منتقل شده است. امیر هم در اسپانیا حسابی سروصدا به راه انداخته و به جز این نفرات، گلرهای آماده‌ای مثل رشید مظاهری، سیدحسین حسینی، محمدرضا اخباری، حامد لک و محسن فروزان هم در فوتبال ایران دیده می‌شوند. این شرایط هیجان‌انگیز، رقابت را هم در درون دروازه تیم ملی به اوج خواهد رساند. دیگر نمی‌توان ادعا کرد که بیرانوند، گلر بی‌رقیب این تیم خواهد بود. اگر او نتواند خودش را در اروپا به اثبات برساند و روی نیمکت تیمش باقی بماند، عابدزاده گوی سبقت را از او خواهد ربود. بدون تردید این شرایط کاملا به سود تیم ملی خواهد بود. تیمی که حداقل با سه سنگربان بسیار آماده راهی اردوی مقدماتی جام جهانی خواهد شد. دیگر حتی مصدومیت یا افت نسبتی یک درواز‌ه‌بان، برای فوتبال ایران خبر فاجعه‌باری نیست. چراکه تعداد گلرهای درجه یک در این فوتبال به شکل قابل توجهی بیشتر شده است. اگر زمانی فوتبال ایران حتی یک دروازه‌بان با تجربه بین‌المللی نداشت، حالا چند گلر راهی لیگ‌های خارجی شده‌اند. نام‌هایی که هر کدام می‌توانند یک کمک بزرگ برای دروازه تیم ملی باشند.

امیر از یک مسیر بسیار سخت به این جایگاه رسیده است. پسر یکی از محبوب‌ترین سنگربان‌ها در تاریخ فوتبال ایران بودن همواره موجب می‌شد که دیگران او را با پدر مقایسه کنند و شرایط دشواری برایش به وجود بیاورند. این پسر بااستعداد، هیچ‌وقت در لیگ برتر ایران به اندازه کافی جدی گرفته نشد اما در اروپا به حقش رسید و توانایی‌هایش را به همه نشان داد. حالا همین سنگربان درجه یک، رویای بازی در لالیگا را در سر دارد و حتی شاید یک روز بتواند برای یکی از غول‌های اسپانیایی به میدان برود. فعلا همه چیز برای او به شدت ایده‌آل پیش می‌رود. امیر فصل گذشته بیشترین سیو را در بین گلرهای لیگ پرتغال داشت و حالا با همین سطح از آمادگی، خیلی زود در اسپانیا چشم‌ها را خیره کرده است.