آریا طاری

در شرایط عادی، انتظار می‌رفت تیم ملی خیلی زود خودش را از مرحله اول انتخابی جام جهانی جدا کند و آماده مرحله بعدی باشد اما حالا همه چیز برای این تیم به شدت سخت و پیچیده شده است. ایران به اندازه 360 دقیقه فرصت دارد تا خودش را از این مخمصه جدا کند و به مرحله بعدی برسد. این تیم تحت هیچ شرایطی نباید شانس حضور در جام جهانی را از دست بدهد. این اتفاق یک ضربه بزرگ برای نسلی خواهد بود که می‌خواهد توانایی‌هایش را در بالاترین سطح فوتبال در دنیا به نمایش بگذارد.

صفر

در بین 27 بازیکنی که در اردوی تیم ملی حضور دارند، فقط یک نفر است که هنوز بازی ملی انجام نداده و عدد «صفر» مقابل تعداد بازی‌هایش برای تیم ملی دیده می‌شود. «دانیال اسماعیلی‌فر» که این روزها برای سپاهان توپ می‌زند، تا اینجا هرگز برای تیم ملی به میدان نرفته است. شاید همین تجربه کم موجب شده اسکوچیچ ناگهان سیامک نعمتی را به اردوی تیم ملی دعوت کند. هرچند که خود سیامک هم سه بازی ملی بیشتر ندارد اما به هر حال حضور او، ترافیک پست دفاع راست را برای تیم ملی بیشتر خواهد کرد. پیام نیازمند، محمدرضا اخباری و جعفر سلمانی با یک و مهدی قایدی با دو بازی ملی، دیگر مهره‌های کم‌تجربه اما پرانگیزه این تیم به شمار می‌روند.

1

مسابقه با هنگ‌کنگ، جدال شماره «یک» اسکوچیچ در بازی‌های رسمی تیم ملی به شمار می‌رود. این مربی تا اینجا در چند مسابقه دوستانه مرد اول نیمکت تیم ملی بوده و در تک تک آن دیدارها نیز به پیروزی دست پیدا کرده است. با این وجود او اولین بار در مسابقه رسمی با هنگ‌کنگ محک خواهد خورد. اگر دراگان بتواند این چهار بازی را هم با پیروزی پشت سر بگذارد، یکی از بهترین شروع‌های تاریخ نیمکت‌ تیم ملی را به نام خودش رقم خواهد زد.

12

«12 امتیاز» همان نسخه نجات‌بخشی است که می‌تواند ما را بدون چون و چرا به مرحله بعدی دور مقدماتی جام جهانی برساند. وقتی به یاد بیاوریم که در دور رفت از مجموع این 12 امتیاز فقط به 6 امتیاز رسیده‌ایم، ماجرا کمی نگران‌کننده می‌شود اما بدون تردید تیم ملی با این داشته‌ها، از قدرت کافی برای رسیدن به 12 امتیاز کامل برخوردار است. تیم ملی به لحاظ فردی، کاملا بهتر و پرستاره‌تراز رقبایی مثل بحرین و عراق به نظر می‌رسد. اگر اتفاقات دور رفت تکرار نشود و این بار تیم با تمرکز و آمادگی بیشتری روبه‌روی حریفانش قرار بگیرد، رسیدن به چهار برد متوالی و کسب 12 امتیاز تعیین‌کننده، دور از دسترس نخواهد بود.

16

در فهرست 27 نفره تیم ملی، 16 بازیکن در لیگ‌های خارجی توپ می‌زنند و این عدد برای خودش یک رکورد ویژه محسوب می‌شود. تعداد ستاره‌های ایرانی شاغل در اروپا نیز نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، علی قلی‌زاده و کاوه رضایی در بلژیک، امیر عابدزاده، جعفر سلمانی و مهدی طارمی در پرتغال، سردار آزمون در روسیه، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس در انگلیس، صادق محرمی در کرواسی، مجید حسینی در ترابوزان، سعید عزت‌اللهی در دانمارک و کریم انصاری‌فرد در یونان، لژیونرهای اروپایی تیم ملی هستند. شجاع خلیل‌زاده نیز در قطر توپ می‌زند و مرتضی پورعلی‌گنجی در لیگ چین عضویت دارد.

22

جوان‌ترین فوتبالیست حاضر در اردوی تیم ملی «مهدی قایدی» 22 ساله است. ستاره جوانی که تا اینجا دو بار برای تیم ملی به میدان رفته و موفق شده یک گل هم به ثمر برساند. قایدی حداقل در یک سال اخیر، ستاره‌ای کلیدی برای استقلال بوده و اگر همان فرم را از سطح باشگاهی به رده ملی بیاورد، به مرور زمان به یک مهره فوق‌العاده مهم برای تیم ملی هم تبدیل خواهد شد.

33

مسن‌ترین بازیکن حال حاضر تیم ملی هم لقبی است که به «وحید امیری» تعلق می‌گیرد. بازیکنی که کمی دیر کشف شد و خیلی دیر راهش را به طرف اردوی تیم ملی هموار کرد اما پس از آن، همواره یک مهره بسیار مهم برای این تیم بود. وحید در 33 سالگی، هنوز به شدت دونده و سرحال نشان می‌دهد و می‌تواند سال‌‌های بیشتری هم برای تیم ملی بازی کند. پشت سر او، کمال کامیابی‌نیا با 32 سال و کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی و شجاع خلیل‌زاده با 31 سال سن ایستاده‌اند.

34

بیشترین تعداد گل ملی در بین ستاره‌های حال حاضر ایران به سردار آزمون تعلق دارد. بازیکنی با آمار فوق‌العاده 34 گل در 52 مسابقه ملی که شاید یک روز بتواند تعداد گل‌های ملی‌اش را سه رقمی کند. کریم انصاری‌فرد هم 27 گل به ثمر رسانده و فقط هفت گل با سردار فاصله دارد اما کریم برای زدن این گل‌ها، 83 بازی ملی انجام داده است. نفر بعدی این فهرست هم مهدی طارمی با 22 گل در 47 بازی ملی است. به جز این سه نفر، هیچ ستاره‌ای در اردوی تیم ملی با گل‌های ملی دو رقمی وجود ندارد.

113

احسان حاج‌صفی با 113 بازی ملی، پرتجربه‌ترین ستاره حال حاضر ایران به شمار می‌رود. بازیکنی که در دوران کی‌روش بیشتر از هر فوتبالیست دیگری برای تیم ملی به میدان رفت و از حالا به بعد، کاپیتان اول بی‌رقیب تیم اسکوچیچ خواهد بود.