زخمِ کاری!‌

وقتی ویروس کرونا، دربی تهران را از تماشاگر محروم کرد، امیدوار بودیم آن مسابقه، اولین و آخرین شهرآوردی باشد که بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود اما این روند همچنان ادامه داشت و هر دو مسابقه رفت و برگشت لیگ بیستم بین سرخابی‌ها در غیاب تماشاگرها برگزار شدند. حالا برای «چهارمین» بار متوالی است که نبرد این دو تیم، هیچ تماشاگری نخواهد داشت و اصلا هم معلوم نیست که این اتفاق تا کجا ادامه پیدا می‌کند. نبود تماشاگر روی سکوها، شکل دربی را نسبت به گذشته تغییر داده است. این موضوع از یک طرف هیجان بازی را کم‌تر کرده اما از سوی دیگر، سطح اضطراب دو تیم را هم پایین‌تر آورده تا بازی‌ها معمولا با موقعیت‌های گل بیشتری روبه‌رو شوند.

آریا رهنورد

برای دومین سال متوالی، استقلال و پرسپولیس در جام حذفی با هم روبه‌رو خواهند شد. اتفاقی که در گذشته به ندرت رخ می‌داد حالا به وفور در فوتبال ایران تکرار می‌شود. سال گذشته، این دو تیم در نیمه‌نهایی تورنمنت با هم روبه‌رو شدند و در یک مسابقه فوق‌العاده جذاب، به تساوی دو-دو رسیدند. گل لحظه آخری دانشگر، بازی را به پنالتی‌ها کشاند و در ضربات پنالتی، این پسران فرهاد بودند که حریف را از پیش رو برداشتند. استقلال با آن پیروزی، به فینال جام حذفی رفت اما نتوانست تراکتور را شکست بدهد و جام قهرمانی را تصاحب کند. این بار برخورد دو باشگاه کمی زودتر و در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی اتفاق می‌افتد. پرسپولیسی‌ها نسبت به رقیب، مسیر بسیار ساده‌تری در این تورنمنت داشته‌اند. شاگردان یحیی در اولین مسابقه با مس نوین کرمان برخورد کردند و با درخشش کمال کامیابی‌نیا و امید عالیشاه، این تیم را با سه گل شکست دادند. حریف بعدی سرخ‌ها، شاهین بندرعامری بود که با دبل مهدی عبدی و گل‌های ترابی و نوراللهی،  با چهار گل روبه‌روی پرسپولیس شکست خورد و البته اولین گل تاریخش را به این باشگاه زد. استقلال برای رسیدن به این مرحله، دو برتری مشابه «دو بر یک» را روبه‌روی دو رقیب لیگ برتری‌اش تجربه کرد. آنها در اولین قدم، پیکان را با این نتیجه کنار زدند و سپس ذوب‌آهن را شکست دادند. پرسپولیس در رقابت‌های جام حذفی این دوره، هنوز با تیم‌های لیگ برتری روبه‌رو نشده اما هر دو حریف استقلال متعلق به لیگ برتر بوده‌اند. بین مسیر این دو تیم، یک تفاوت دیگر هم وجود دارد. استقلال هر دو مسابقه‌اش را در تهران برگزار کرده و پرسپولیس هر دو جدال قبلی در این تورنمنت را در زمین تیم‌های رقیب پشت سر گذاشته است.

درست همانند همیشه، نتیجه دربی برای هر دو تیم بی‌نهایت مهم است. وقتی که پای جام حذفی وسط باشد و تعیین برنده به یک اتفاق حتمی تبدیل شود، این حساسیت بیشتر هم خواهد شد

درست همانند همیشه، نتیجه دربی برای هر دو تیم بی‌نهایت مهم است. وقتی که پای جام حذفی وسط باشد و تعیین برنده به یک اتفاق حتمی تبدیل شود، این حساسیت بیشتر هم خواهد شد. فرم هر دو تیم قبل از شروع این مسابقه، کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد. پرسپولیس در حالی مهیای این نبرد می‌شود که در هفت مسابقه اخیرش در همه جام‌ها، 6 برد و یک تساوی را تجربه کرده است. آخرین باخت تیم یحیی در همه جام‌ها به اوایل اردیبهشت و دیدار با الوحده امارات در آسیا برمی‌گردد. آخرین و تنها شکست این تیم در لیگ برتر هم اواخر بهمن‌ماه سال 99 اتفاق افتاده است. استقلالی‌ها هم در حالی خودشان را به این جدال می‌رسانند که درست مثل رقیب سنتی، در هفت مسابقه اخیر در جام‌های مختلف، 6 برد و یک تساوی را پشت سر گذاشته‌اند. آخرین شکست آبی‌ها در این فصل، اواخر اردیبهشت روبه‌روی همین پرسپولیس اتفاق افتاده است. در اولین مسابقه این فصل دو تیم، محمود فکری روی نیمکت استقلال حضور داشت و این تیم با گل دیرهنگام مهدی قایدی، شکست را به تساوی تبدیل کرد. در جدال برگشت اما فرهاد روبه‌روی یحیی قرار گرفت و تنها گل عیسی آل‌کثیر، پرسپولیس را به همه سه امتیاز آن جدال حساس رساند. پرسپولیسی‌ها به طور حتم نمی‌توانند از کمال کامیابی‌نیا در این مسابقه استفاده کنند. او همچنان در مصدومیتی به سر می‌برد که در اردوی تیم ملی برایش اتفاق افتاده بود. وضعیت عیسی آل‌کثیر و سیدجلال حسینی نیز همچنان مبهم به نظر می‌رسد. بعید نیست هر دو نفر، این جدال را از روی نیمکت شروع کنند. در مقابل، هم وریا غفوری و هم عارف غلامی که با آسیب‌دیدگی روبه‌رو بوده‌اند، مشکلی برای همراهی تیم‌شان در این مسابقه ندارند. به نظر می‌رسد در جریان این بازی، باید منتظر تنش‌های بزرگی باشیم. چراکه دو باشگاه در هفته‌های گذشته در همه سطوح با هم درگیر بوده‌اند و نتیجه همه آن مصاحبه‌های تند، احتمالا رقم خوردن یک مسابقه خشن و احتیاط‌آمیز خواهد بود.

بازگشت علیرضا فغانی به فوتبال ایران برای سوت زدن این جدال، بهترین خبر ممکن برای دربی محسوب می‌شود. چراکه فغانی با فاصله بسیار زیاد، بهترین داور حال حاضر قاره آسیا به شمار می‌رود. البته که او هم نمی‌تواند بدون کمک داور ویدئویی، معجزه کند اما حضور یک نام بزرگ در لباس داوری این جدال، تصمیمی امیدوارکننده به نظر می‌رسد. پنجمین شهرآورد تاریخ جام‌های حذفی، لحظات مهیج و نفس‌گیر زیادی برای هواداران فوتبال خواهد داشت.