توپ را بگیر و خراب کن!

داسیلوا ۱۱ بار در لیگ و یک بار در جام حذفی برای آبی‌ها به میدان رفت و توانست سه گل برای این باشگاه به ثمر برساند. آماری که اگرچه ضعیف به نظر می‌رسد اما از آمار فعلی مهاجم نیجریه‌ای استقلال به مراتب بهتر است

آریا طاری

مهاجم خارجی سپاهان در روزی تبدیل به ستاره اصلی ورزشگاه آزادی شد که الحاجی گرو، یک نمایش ناامیدکننده دیگر را در ترکیب استقلال سپری می‌کرد. فوروارد سابق اوسترشوندز، همچنان در تیم شفر به عنوان یک مهره تعویضی مورد استفاده قرار می‌گیرد. او نه‌تنها برای استقلال گل نمی‌زند، بلکه حتی نمی‌تواند موقعیتی نیز برای خودش بسازد و حداقل برای ثانیه‌هایی سکوهای طرفدار آبی‌ها را به وجد بیاورد. سرمربی آلمانی استقلال باور دارد که اگر گرو در فصل گذشته به استقلال ملحق می‌شد، به اندازه تیام برای این تیم گل می‌زد. او با این مقایسه تلاش کرد تا فشار را از روی شانه‌های مهاجم ناکام تیمش بردارد اما پذیرفتن چنین مقایسه‌ای برای هواداران استقلال دشوار به نظر می‌رسد. گرو با ادامه این روند، می‌تواند گل‌نزن‌ترین مهاجم خارجی تاریخ استقلال لقب بگیرد.

راجر فابریتسیو

شاید بسیاری از هواداران استقلال، نام این بازیکن برزیلی را از یاد برده باشند اما آمار او در گل‌زنی تا این لحظه، بهتر از الحاجی گرو بوده است. راجر سال 1382 با نظر امیر قلعه‌نویی در استقلال جذب شد. او در رقابت‌های لیگ دروازه سپاهان را باز کرد و در جام حذفی نیز یک گل برای آبی‌ها به ثمر رساند اما با این وجود در مقایسه با فورواردهای داخلی، راجر از استعداد فوق‌العاده‌ای برخوردار نبود. او به تدریج در مسیر محو شدن قرار گرفت و از ترکیب اصلی تیم کنار گذاشته شد. فابریتسیو 14 بازی با پیراهن استقلال انجام داد و سپس از این تیم جدا شد.

جولئسن رودریگز داسیلوا

شاید اگر رودریگز کمی زودتر به فوتبال ایران آمده بود، می‌توانست چندین سال در باشگاه‌های مختلف توپ بزند. او پس از یک فصل درخشان در ذوب‌آهن، پیراهن استقلال را بر تن کرد و در این تیم، شاگرد صمد مرفاوی شد. داسیلوا 11 بار در لیگ و یک بار در جام حذفی برای آبی‌ها به میدان رفت و توانست سه گل برای این باشگاه به ثمر برساند. آماری که اگرچه ضعیف به نظر می‌رسد اما از آمار فعلی مهاجم نیجریه‌ای استقلال به مراتب بهتر است. داسیلوا بعد از جدایی از استقلال، راهی لیگ تایلند شد و برای باشگاه چونبوری بازی کرد.

لئونارد کوئیکه

او یکی دیگر از خارجی‌هایی بود که در دوران صمد مرفاوی برای استقلال بازی کرد. کوئیکه قرار بود با گل‌هایش استقلال را در مسیر قهرمانی لیگ برتر قرار بدهد اما او در 11 بازی با پیراهن آبی در نیم‌فصل دوم، حتی یک بار موفق به گل‌زنی نشد و تنها یک پاس گل داد. مهاجم کامرونی در زمین سرعت خوبی داشت و هم‌تیمی‌ها را به خوبی صاحب موقعیت می‌کرد اما از پس ماموریت اصلی‌اش در زمین برنمی‌آمد. او بعد از ترک استقلال مدتی در اسلواکی توپ زد و سپس با ملحق شدن به آینتراخت فرانکفورت در بوندس‌لیگا، هواداران آبی‌ را شگفت‌زده کرد.

اندرسون دوس‌سانتوس

اندرسون نیز تنها به اندازه یک نیم‌فصل در استقلال دوام آورد و سپس در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت. او در هفت بازی برای آبی‌ها توپ زد و در این هفت مسابقه نتوانست هیچ گلی به ثمر برساند. این بازیکن خیلی زود از استقلال طرد شد و به دسته سوم فوتبال برزیل رفت. اندرسون برای مدتی نیز در لیگ فوتبال چین توپ زد.

گوران یرکوویچ

استاد مسلم گل‌زنی از درون محوطه جریمه. گوران شاید یک فوروارد همه فن حریف نبود اما اگر درون محوطه در موقعیتی مناسب صاحب توپ می‌شد، حتی با چشم‌های بسته نیز می‌توانست توپ را به تور دروازه برساند. او در 26 بازی برای استقلال مظلومی، 9 گل به ثمر رساند. اوج درخشش یرکوویچ، در لیگ قهرمانان آسیا اتفاق افتاد و بهترین خاطره او از بازی با پیراهن استقلال، نواختن پنالتی منجر به قهرمانی در فینال جام حذفی بود. یرکوویچ دو سال قبل به لیگ برتر ایران برگشت و برای مدتی پیراهن سیاه جامگان را پوشید. او هنوز هم در بین هواداران استقلال یک چهره محبوب به شمار می‌رود.

بوبکر کبه

در ترکیب داماش، دروازه استقلال قلعه‌نویی را باز کرد و چند ماه بعد، به همین تیم ملحق شد. کبه در هفت مسابقه، توانست در جام‌های مختلف سه گل برای استقلال بزند اما این بازیکن تنها برای چند ماه در این باشگاه دوام آورد. کبه در اوج مشکلات و بحران‌های مالی به استقلال ملحق شده بود و نمی‌توانست حق و حقوقش را از باشگاه دریافت کند. او در تهران شرایط خوبی برای زندگی نداشت و همین موضوع این بازیکن را به ترک فوتبال ایران 

مجاب کرد.

پروپییچ

نام او، از پرونده جنجالی مربوط به بدهی استقلال در ذهن هواداران باشگاه باقی مانده است. پییچ به عنوان آقای گل آلبانی، راهی باشگاه استقلال شد اما در این تیم عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار داشت. او که قرار بود آقای گل جدید فوتبال ایران باشد، در لیگ برتر تنها موفق به زدن سه گل شد و در جام حذفی نیز دو گل برای استقلال به ثمر رساند تا در دوران حضورش در این باشگاه تنها به اندازه انگشتان یک دست گل‌زنی کرده باشد.