یک سال با پیرمرد

تجربه فصل گذشته اما نشان می‌دهد که هواداران باشگاه، باید به شفر اعتماد کنند. تیم او با دو پیروزی پیاپی در مسجدسلیمان، دوباره آرامشش را به دست آورده و به مسیر موفقیت برگشته است

آریا طاری

درست یک سال از انتخاب وینفرد شفر به عنوان سرمربی استقلال سپری شده است. یک سال قبل در چنین روزهایی، هنوز تردیدهای زیادی در مورد این مربی و شرایط سنی‌اش وجود داشت. مرد آلمانی اما در زمانی کوتاه با حرارتش در کنار زمین، به همه ثابت کرد که برای استراحت و بازنشستگی این پیشنهاد را نپذیرفته است. او جانشین منصوریان شد و استقلال را به رده‌های بالای جدول و همچنین قهرمانی جام حذفی رساند. تصور می‌شد آبی‌ها در این فصل برای قهرمانی در لیگ و آسیا مدعی خواهند بود اما تا اینجا اوضاع برای او و تیمش رویایی پیش نرفته است. تجربه فصل گذشته اما نشان می‌دهد که هواداران باشگاه، باید به شفر اعتماد کنند. تیم او با دو پیروزی پیاپی در مسجدسلیمان، دوباره آرامشش را به دست آورده و به مسیر موفقیت برگشته است.

اولین بازی

رویارویی با فولاد خوزستان در هفته نهم لیگ برتر هفدهم، اولین تجربه نشستن وینفرد شفر روی نیمکت آبی‌های پایتخت بود. استقلال در این مسابقه ناامیدکننده با دو مهاجم مرکزی به میدان رفت اما نتوانست حتی یک شوت درون چارچوب داشته باشد. دوئل سرد با فولاد، با تساوی بدون گل تمام شد اما هواداران استقلال ناچار نبودند زمان زیادی برای تماشای اولین پیروزی شفر صبر کنند. مرد آلمانی در دومین بازی‌اش با استقلال، نساجی را در جام حذفی شکست داد و تیمش را به جمع هشت تیم برتر جام حذفی رساند.

بهترین بردها

دو پیروزی چهار بر صفر، بهترین و یک‌طرفه‌ترین نتایج تیم وینفرد شفر در این یک سال به شمار می‌روند. استقلال در هفته شانزدهم فصل گذشته لیگ برتر، در ورزشگاه آزادی چهار گل به صنعت نفت زد و این تیم را با یک شکست سنگین بدرقه کرد. محسن کریمی که به تازگی از بند مصدومیت رها شده بود، توانست در این مسابقه برای تیمش هت‌تریک کند. آبی‌ها در هفته بیست و یکم نیز، پارس جنوبی جم را با همین نتیجه از پیش رو برداشتند. ستاره استقلال در این نبرد، علی قربانی بود که دو بار توپ را از خط دروازه جمی‌ها عبور داد. استقلال شفر برابر فولاد و سیاه‌جامگان نیز سابقه به ثمر رساندن چهار گل را دارد اما در هر دو مسابقه، یک گل نیز از حریف دریافت کرده است.

شفر و دربی‌ها

یک شکست، یک پیروزی، یک تساوی و یک بازی برگزار نشده. این آمار، خلاصه عملکرد شفر در شهرآوردهای حساس پایتخت است. اولین دربی، خیلی زود پیش روی این مربی قرار گرفت و وینفرد که فقط تجربه هدایت استقلال در دو بازی را داشت، نبرد را با تک گل علیپور از روی نقطه پنالتی به برانکو واگذار کرد. در نیم فصل دوم، او دوباره به صفحه شطرنجی دربی برگشت و این بار برنده جدال سخت با پروفسور کروات شد. وریا غفوری تنها گل مسابقه را وارد دروازه قرمزها کرد تا شفر اولین برد دربی را در دومین شهرآوردش جشن بگیرد. مسابقه جنجالی سوپرجام سرانجام برگزار نشد و پرسپولیسی‌ها در کمیته انضباطی، برنده این جدال لقب گرفتند. پرسپولیس و استقلال برای سومین بار در دوران شفر، در یک بازی سرد و کسل‌کننده روبه‌روی هم قرار گرفتند و این بار به تساوی بدون گل رضایت دادند. در مجموع دربی‌ها با این مربی، بازی‌های جذابی نبوده‌اند اما جنجال‌های زیادی در اطراف این بازی‌ها شکل گرفته است.

بدترین شکست

استقلال با شفر، شکست‌های زیادی را تجربه نکرده اما خاطره مسابقه رفت با السد در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، به راحتی از ذهن هواداران باشگاه پاک نمی‌شود. استقلال در این مسابقه، گل اول را به ثمر رساند و در نیمه اول، نمایشی فراتر از حد انتظار داشت اما در نیمه دوم، شرایط کاملا تغییر کرد و تعویض‌های مربی آلمانی، نتیجه‌بخش نبودند. السد با به ثمر رساندن سه گل در آزادی، بدترین شکست دوران مربیگری شفر در این یک سال حضور در استقلال را رقم زد. نمایش آبی‌ها در دیدار دوم به مراتب بهتر شد اما این نمایش برای صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان کافی نبود.

رویا و کابوس

تنها یک تیم موفق شده استقلال وینفرد شفر را دو بار شکست بدهد و آن تیم، ذوب‌آهن اصفهان است. ذوب فصل گذشته در دیدار برگشت لیگ، استقلال را در اصفهان شکست داد. سفید و سبزها این تجربه را در اولین مرحله حذفی آسیا نیز تکرار کردند و به کابوس استقلال تبدیل شدند. در هر دو مسابقه، امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم اصفهانی بود. شفر اما با درخشش ویژه تیام، انتقامش را از قلعه‌نویی گرفت و ذوب را در آزادی از آسیا کنار زد. برخلاف ذوب، جدال با سپاهان برای شفر و پسرها کاملا متفاوت بوده است. آنها که تجربه دبل شدن مقابل ذوب را دارند، سپاهان را دو بار شکست داده‌اند. مهم‌ترین و رویایی‌ترین دبل تیم شفر اما روبه‌روی الهلال عربستان رقم خورده است. با دو پیروزی یک بر صفر در دو ورزشگاه بی‌طرف.

شفر در یک نگاه

سرمربی آلمانی کم‌تر از یک سال بعد از ورود به این باشگاه، اولین جام را برای استقلال به دست آورد. این مربی در ۴۵ تجربه نشستن روی نیمکت استقلال در دیدارهای رسمی، تنها پنج بار شکست خورده و ۲۴ بار پیروز شده است. او نیمی از بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر گذاشته و بهترین درصد پیروزی همه دوران مربیگری‌اش را تجربه کرده است. دو پیروزی اخیر، دوباره جایگاه این مربی را مستحکم کرده و حالا همه امیدوارند که بازگشت بزرگ تیم او به جدول لیگ شانزدهم، آغاز شود.