شفـرانکو!

با احتساب نتیجه سوپرجام، در ۱۴ دربی گذشته، پرسپولیس ۶ بار و استقلال دو بار به برتری دست پیدا کرده‌اند. آخرین برد آبی‌ها در یک «دیدار رفت» در دربی، به لیگ یازدهم برمی‌گردد

آریا طاری

یک تساوی کسالت‌بار و احتیاط‌آمیز یا یک بازی هیجان‌آلود و میخکوب‌کننده؟ دربی تهران معمولا گزینه اول را روی میز می‌گذارد اما قرار گرفتن دو مربی شناخته‌ شده خارجی روی نیمکت دو باشگاه، شاید کیفیت مسابقه را نسبت به گذشته بالاتر ببرد. یک طرف این جنگ، برانکو ایوانکوویچ ایستاده است؛ مردی که حالا به عنوان مربی یکی از بهترین پرسپولیس‌های تاریخ شناخته می‌شود. پروفسور روی نیمکت باشگاه نتایجی درخشان به دست آورده اما عملکرد او در دربی‌ها حتی با وجود برد معروف چهار بر دو، هنوز خارق‌العاده نیست. وینفرد شفر، در طرف دیگر این دوئل تماشایی حضور دارد. سرمربی آلمانی استقلال فصل گذشته یک تیم بحران‌زده را تحویل گرفت و تک تک آجرها را با دست خودش برای ساخت بنای محبوبش در باشگاه کنار هم قرار داد. تیمی که شفر ساخت در نیم‌فصل دوم به همه خواسته‌هایش رسید اما در شروع فصل تازه، دچار فروپاشی شد. شفر و برانکو تا امروز، کاملا بی‌حساب هستند. در دو مسابقه مستقیم، هرکدام به یک پیروزی با حداقل اختلاف دست پیدا کرده‌اند. نبرد امروز اما شاید این معادله را بر هم بزند و میان این دو مربی، «تفاوت» ایجاد کند.

استقلال با تساوی در قائمشهر به استقبال دربی رفته است. آنها در این مسابقه چندان زهردار نشان ندادند و قدرت لازم را برای تسلیم کردن خط دفاعی نساجی نداشتند. به نظر می‌رسید بخشی از ستاره‌های آبی‌پوش، خودشان را در این جدال به خطر نمی‌اندازند و به حفط ساق‌ها برای دربی فکر می‌کنند. تیم وینفرد شفر در جدول رده‌بندی لیگ، با یک بازی کم‌تر هشت امتیاز از پرسپولیس عقب است. آنها در صورت پیروزی در جدال امروز و دیدار به تعویق افتاده با نفت مسجدسلیمان، فاصله با صدر جدول را تا حدود زیادی جبران خواهند کرد اما در صورت شکست در این دیدار، عمیقا با بحران روبه‌رو خواهند شد. استقلال در 6 بازی گذشته لیگ برتر تنها یک پیروزی به دست آورده است. آنها در دو مسابقه با السد نیز به برتری نرسیدند اما در دیدار برگشت امیدوارکننده ظاهر شدند. پرسپولیس با سه پیروزی متوالی خودش را به دربی رسانده است. این تیم که در سه نبرد با استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان و نفت آبادان متوقف شده بود، با کنار زدن نساجی دوباره به اوج برگشت و پس از پیروزی بزرگ برابر الدحیل، سپیدرود رشت را نیز با گل دقایق پایانی آدام همتی شکست داد. قرمزها با شکست دادن استقلال، حداقل تا قبل از بازی پدیده به صدر جدول خواهند رفت.

نتیجه آخرین دربی تهران، در کمیته انضباطی تعیین شده و ماجراهای دنباله‌دار سوپرجام، شاید تنش‌ها میان بازیکنان دو تیم را به اوج برساند. این بار دیگر خبری از ضیافت شام مشترک دو باشگاه نبوده و تلاشی برای ظاهرسازی دوستانه صورت نگرفته است. آخرین دربی دو تیم در زمین فوتبال، به سود آبی‌های پایتخت به پایان رسید. با احتساب نتیجه سوپرجام، در 14 دربی گذشته، پرسپولیس 6 بار و استقلال دو بار به برتری دست پیدا کرده‌اند. آخرین برد آبی‌ها در یک «دیدار رفت» در دربی، به لیگ یازدهم برمی‌گردد. جایی که استقلال با گل‌های فرهاد مجیدی و مجتبی جباری موفق به شکست دادن حریف سنتی‌اش شد.

با بازگشت حسین ماهینی و کمال کامیابی‌نیا، تنها ابهام در ترکیب پرسپولیس احتمالا مربوط به خط حمله این تیم خواهد بود. برانکو احتمالا در خط میانی تیمش را با کمال، نوراللهی، بشار رسن و امید عالیشاه به زمین خواهد فرستاد و از بین سیامک نعمتی و گادوین منشا نیز یک نفر در کنار علی علیپور قرار خواهد گرفت. در ترکیب استقلال اما ابهامات نسبتا زیادی وجود دارد. به جز مارکوس نویمایر، سایر مهره‌های شفر برای این جدال آماده به نظر می‌رسند. احتمالا باز هم سیدمهدی رحمتی در درون دروازه قرار خواهد گرفت. پژمان و روزبه چشمی زوج خط دفاعی استقلال را خواهند ساخت و در مرکز زمین نیز علی کریمی در کنار فرشید باقری توپ خواهد زد. طارق، وریا و فرشید اسماعیلی نیز پشت سر مهاجم تیم‌شان که احتمالا روح‌ا... باقری است، قرار می‌گیرند. شاید هیچ‌کدام از دو تیم ترکیبی به خوبی فصل گذشته در اختیار نداشته باشند اما دربی همیشه جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت. پنج دهه بعد از اولین برخورد قرمزها و آبی‌ها در زمین فوتبال، دربی هنوز هم باشکوه‌ترین بازی سال فوتبال ایران به شمار می‌رود؛ جدالی که پیروزی و شکست در آن، برای مدت‌ها روی سرنوشت برنده و بازنده تاثیر خواهد گذاشت.