آن‌چه در آغاز لیگ هجدهم برای استقلالی‌ها اتفاق افتاده، همان روایت آشنای دو فصل گذشته است. تیمی که بدون نبض شروع می‌کند، دیر به خودش می‌آید و آن‌قدر دیر زنده می‌شود که دیگر بزرگ‌ترین آرزوهایش را دور از دسترس می‌بیند. تیم وینفرد شفر در 6هفته گذشته، فقط یک‌بار طعم پیروزی را چشیده است. آن‌ها جز برنده‌شدن در نبرد با تیم پرحاشیه و بی‌نظم جان توشاک، در پایان هیچ دوئل دیگری به‌عنوان تیم برنده از زمین خارج نشده‌اند. استقلال در این فصل هنوز در دیدارهای خارج از خانه به پیروزی نرسیده و به جز نبرد با تراکتورسازی، در سایر دیدارهای خانگی نیز مقتدر و زهردار نشان نداده است. آبی‌ها به سرعت از صدر جدول فاصله گرفته‌اند و با این روند، کار بسیار دشواری برای بازگشت به کورس قهرمانی خواهند داشت. شاید استقلال به مرور زمان، آمادگی این روزهای سایپا، سپاهان، پرسپولیس و پدیده را تجربه کند اما آیا همه این تیم‌ها برای بازگشت پسران شفر به قدرت، خواهند لغزید؟

در 6هفته نخست لیگ برتر شانزدهم، استقلالی‌ها با علیرضا منصوریان که به تازگی روی نیمکت این تیم نشسته بود، فقط 4امتیاز تصاحب کردند. استقلال با نفت تهران، پیکان، ماشین‌سازی و پرسپولیس به تساوی رسید و در دو جدال با استقلال خوزستان و صنعت‌نفت آبادان شکست خورد. این تیم برای رسیدن به اولین پیروزی فصل، تا هفته هفتم صبر کرد اما تا پایان نیم‌فصل اول نتوانست به‌طور کامل از بحران خارج شود. روند موفقیت‌آمیز علی‌منصور و تیمش سرانجام از هفته هجدهم کلید خورد. 5پیروزی متوالی و 8برد در 10مسابقه، استقلال را احیا کرد اما همان‌طور که تصور می‎شد، برای جنگیدن بر سر قهرمانی دیگر دیر شده بود.

آبی‌ها در نیم‌فصل دوم شگفت‌انگیز ظاهر شدند و سرانجام به رده دوم جدول رده‌بندی تکیه زدند. با توجه به شروع بسیار بد فصل، نایب‌قهرمانی دستاورد خارق‌العاده‌ای به نظر می‌رسید اما هواداران در انتظار قهرمانی تیم‌شان بودند و توقع داشتند منصوریان در لیگ هفدهم با یک شروع قدرتمندانه، استقلال را در مسیر قهرمانی قرار بدهد.

فصل جدید اما با شکست در زمین صنعت‌نفت آبادان آغاز شد و در دومین هفته نیز، آبی‌های پایتخت موفق نشدند آبی‌های اهواز را در ورزشگاه آزادی شکست بدهند. استقلال در 6بازی ابتدای لیگ هفدهم، فقط یک بار برنده شد و سرانجام در پایان بازی هفتم، علیرضا منصوریان شغل‌اش را از دست داد. استقلالی‌ها با شفر به آرامش رسیدند. آن‌ها در لیگ با این مربی فقط 2بار شکست خوردند و توانستند در نیم‌فصل دوم، یک گرد و خاک واقعی به پا کنند.

سوم شدن در جدول نهایی لیگ با وجود بحران ابتدای فصل، شبیه یک موفقیت بزرگ بود اما باز هم با بزرگ‌ترین خواسته طرفدارها مطابقت چندانی نداشت. آبی‌ها به خوبی می‌دانستند که برای فرار از سناریوهای دو فصل گذشته، این بار محکوم به رقم زدن یک شروع خوب در لیگ برتر هستند اما این اتفاق، باز هم به

وقوع نپیوست.