آریا طاری

لغو مسابقه با نفت مسجدسلیمان، موجب شد استقلالی‌ها در فاصله دو جدال با السد هیچ مسابقه‌ای برگزار نکنند و با استراحتی بیشتر از رقیب به دیدار برگشت برسند. در روزهای برگزاری اردوی تیم ملی اما ۶ بازیکن از این تیم زیر نظر کارلوس کی‌روش تمرین می‌کردند. السدی‌ها نیز شرایط مشابهی داشتند و نمایندگان پرشماری را به اردوی تیم ملی قطر فرستادند. در همه تصاویر مخابره شده از سفر استقلال به قطر، نشانه‌هایی از امیدواری دیده می‌شود. آبی‌ها با روحیه خوبی به استقبال جدال با السد رفته‌اند و به خوبی می‌دانند که برای رقم زدن یک صعود تاریخی، به چیزهایی بیشتر از یک روحیه خوب نیاز دارند.

ستاره‌های السد بعد از پیروزی بزرگ دیدار رفت، «قطعی‌» شدن صعود را در گفت‌وگو با رسانه‌ها رد می‌کردند اما جشن آنها در راهروی ورزشگاه آزادی، نشان می‌داد که خیال‌شان تا حدود زیادی راحت شده است. تیم قطری مسابقه خارج از خانه با استقلال را خوب شروع نکرد و تحت تاثیر جو مسابقه قرار گرفت. شرایط آزادی، آنها را به طرف باز کردن دروازه خودی هل داد اما پسران فریرا به تدریج توانستند بر بازی مسلط شوند و به نتیجه‌ای ایده‌آل‌تر از نتیجه دلخواه در تهران دست پیدا کنند. بدون تردید نگرانی‌های دقایق ابتدایی دیدار رفت دیگر در بازی این تیم دیده نخواهند شد و این بهترین فرصت برای استقلال محسوب می‌شود تا با یک شروع رویایی، همه محاسبه‌های حریف را بر هم بزند. تا قبل از انجام اولین تعویض‌ها در دیدار رفت، به نظر می‌رسد السد اسیر تاکتیک آبی‌های پایتخت شده اما بیرون رفتن نویمایر، اضافه شدن دانشگر به خط دفاعی و حضور روزبه چشمی در خط هافبک، ثبات و آرامش را از استقلال گرفت و به تیم قطری برای بازگشت به مسابقه کمک زیادی کرد. تیم میزبان برای دقایقی جریان بازی را کاملا از دست داد و وقتی بیدار شد که دیگر کار از کار گذشته بود. وینفرد شفر در همه روزهای گذشته، برای تزریق خودباوری به ستاره‌های تیمش تلاش کرده است. او با درخواست از بازیکنانی که به معجزه در فوتبال باور ندارند برای ماندن در تهران و همراهی نکردن با تیم در سفر به قطر، سعی کرد تا روحیه شاگردانش را به وضعیت مطلوب برگرداند. استقلال در قطر، ماموریت بسیار دشواری خواهد داشت. آنها برای صعود باید حداقل سه گل به ثمر برسانند. در صورت به ثمر رساندن سه گل و بسته نگه داشتن دروازه، تیم شفر به نیمه نهایی خواهد رسید اما حتی با دریافت یک گل از السد، بازی به وقت‌های تلف شده خواهد رفت. مرد آلمانی در هفته‌های گذشته، هنوز نتوانسته ترکیب ثابت تیمش را شناسایی کند و بهترین نفرات را در کنار هم قرار بدهد. به احتمال بسیار زیاد دانشگر بعد از نمایش ضعیف در دیدار رفت، این مسابقه را از روی نیمکت دنبال خواهد کرد تا زوج روزبه و پژمان در قلب دفاع آبی‌ها جای بگیرند. قرار دادن وریا در خط هافبک برای استفاده از قدرت گل‌زنی او، محتمل به نظر می‌رسد. فرشید اسماعیلی و همام دیگر هافبک‌های هجومی استقلال هستند و احتمالا زوج نویمایر و علی کریمی در میانه میدان توپ خواهند زد. با هر ترکیبی در زمین، استقلال باید فلسفه‌ای هجومی داشته باشد اما حملات بی‌منطق و احساسی به طرف دروازه تیمی که در ضدحملات تبحر دارد، خودکشی از ترس مرگ خواهد بود.

در نبرد پیچیده امروز، استقلال باید السد را غافلگیر کند اما غافلگیر کردن تیمی با چند ستاره بین‌المللی، دشواری‌های خاص خودش را خواهد داشت. زوج ژاوی و گابی در میانه زمین السد، ترکیبی درخشان و فراتر از سطح آسیا را ساخته‌اند. ترکیبی که در کنار نیروی جنگجویی، از ظرافت و خلاقیتی باورنکردنی برخوردار است. بغداد بونجاح که ستاره اصلی مسابقه رفت بود، حالا با ۳۶ گل زده بهترین گل‌زن سال ۲۰۱۸ فوتبال دنیا به شمار می‌رود. بغداد در اوج آمادگی قرار دارد و مهار او برای هیچ مدافعی ساده به نظر نمی‌رسد. السد در چهار هفته برگزار شده از لیگ قطر، سه پیروزی و یک تساوی را تجربه کرده و ۲۱ گل به ثمر رسانده است. نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ ستارگان قطر، در شرایط فعلی نیز در رده دوم جدول دیده می‌شود. از زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با فرمت جدید، السد به جز سه دوره در همه دوره‌های دیگر حضور داشته است. این تیم در سال ۲۰۰۵ قهرمان آسیا شده اما در همه دوره‌های قبل و بعد هرگز نتوانسته به جمع چهار تیم برتر این جام برسد. با این حجم از ستاره، هر نتیجه‌ای به جز قهرمانی آسیا برای تیم قطری فاجعه‌بار خواهد بود. آبی‌ها اما امروز دست به کاری می‌زنند تا محاسبات السد را خراب کنند.

اصلی‌ترین حریف امروز استقلال نه السد، بلکه «ناامیدی» است. حتی اگر صعود ممکن نشود، این تیم باید برای غرورش بجنگد و با هر نتیجه‌ای، السد را شکست دهد. آنها باید قدرت واقعی‌شان را به آسیا نشان بدهند. درست شبیه همان تیمی که در دقایق اول مسابقه رفت در زمین ظاهر شد. و درست برخلاف تیمی که با اولین فشارهای حریف قطری، به مرز فروپاشی رسید. غرور، نیروی محرک استقلال در بازی سخت امروز خواهد بود.