یک سال قبل، رسیدن عنوان مرد سال آسیا به عمر خریبین یک حسرت بزرگ برای پرسپولیسی‌ها به همراه داشت. شاید اگر محرومیت مهدی طارمی درست قبل از مسابقه با الهلال اتفاق نیفتاده بود و این بازیکن می‌توانست تیمش را به فینال آسیا برساند، این عنوان به جای خریبین به مهاجم گل‌زن پرسپولیس می‌رسید. 

ستاره سوری به بهترین شکل از فرصت استفاده کرد و حتی با وجود شکست در فینال، جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را به دست آورد. حالا اما پرسپولیس برای اولین بار راهی دیدار نهایی لیگ قهرمانان شده و از «بیرانوند» به عنوان یکی از گزینه‌های جدی قرار گرفتن در بین سه بازیکن برتر قاره نام برده می‌شود. زمزمه‌های حضور مرد شماره یک پرسپولیس در بین کاندیداهای انتخاب به عنوان بهترین بازیکن قاره، پس از مسابقه رفت با السد آغاز شد و گفت‌وگوی اختصاصی تلویزیون 

ای.اف.سی با این دروازه‌بان در اردوی پرسپولیس، این زمزمه‌ها را تقویت کرد. عملکرد او در دیدار برگشت با حریف قطری نیز خارق‌العاده بود. دو واکنش تماشایی، دو بار فرصت کشتن پرسپولیس را از السد گرفت و در نهایت پرسپولیس را راهی فینال آسیا کرد. 

علیرضا در رویایی‌ترین سال از زندگی ورزشی، کارهای بزرگی انجام داده و کاملا شایستگی حضور در جمع نفرات برتر سال قاره را دارد. تجربه نشان می‌دهد که هر تیم فینالیست حداقل یک نماینده در این فهرست سه نفره خواهد داشت و بیرو، آماده‌ترین بازیکن پرسپولیس در آسیا به شمار می‌رود. این سنگربان در سال 2018 پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کرده و هم در جام جهانی و هم در لیگ قهرمانان آسیا درخشش فوق‌العاده‌ای داشته است. او شاید درخشان‌تر از ستاره‌های آسیایی شاغل در لیگ جزیره نباشد اما در میان مهره‌هایی که در باشگاه‌های آسیایی توپ می‌زنند، بدون تردید یکی از بهترین‌ها بوده است.

از سال 2013 به بعد، ایران هرگز نماینده‌ای در بین سه گزینه نهایی مرد سال آسیا نداشته است. آخرین بار پس از رسیدن استقلال به نیمه نهایی آسیا، جواد نکونام در ژانگ ژی از گوانگژو و ها دائه سونگ از اف سی سئول یکی از سه نامزد نهایی جایزه مرد سال آسیا شد اما پشت سر ژانگ ژی، در رده دوم قرار گرفت. یک سال قبل، علی کریمی نیز پشت سر لی کیون هو دوم شده بود. در سال 2011 هادی عقیلی با آرای کم‌تر نسبت به سرور جپاروف دومین مرد سال آسیا لقب گرفت و در سال 2010 نیز فرهاد مجیدی مقابل ساشا اوگننوسکی آسیایی نتوانست عنوان مرد سال قاره را از آن خودش کند. آخرین تجربه انتخاب یک فوتبالیست ایرانی به عنوان بهترین بازیکن سال قاره آسیا، به سال 2004 برمی‌گردد. 

جایی که علی کریمی این جایزه را از آن خودش کرد. پیش از او نیز مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی و خداداد عزیزی توانسته بودند این عنوان ارزشمند را به دست بیاورند. بیرو برای تبدیل شدن به پنجمین ایرانی برنده این عنوان، باید در فینال آسیا نیز حضور درخشانی داشته باشد. 

یک نمایش فردی ایده‌آل از او حتی در صورت شکست خوردن پرسپولیس، این گلر را بهترین بازیکن آسیا خواهد کرد. هرچند که شاید برای خود بیرو نیز، قهرمانی آسیا مهم‌تر از تصاحب این جایزه فردی باشد.