آریا طاری

اگر پس از تساوی برابر لهستان در هفته دوم دور گروهی جام ملت‌ها، یک نفر پیش‎بینی می‌کرد که همین اسپانیای کم‌رمق بتواند تا نیمه نهایی بالا برود و به معنای واقعی کلمه تیم ملی مثل ایتالیا را به زنجیر بکشد، محال بود این ماجرا را باور کنید. اسپانیا اما قدم به قدم در یورو بهتر شد و برابر آتزوری آنقدر فوق‌العاده کار کرد که لئوناردو بونوچی از این مسابقه به عنوان «سخت‌ترین مسابقه زندگی‌»اش نام برد. نمایش لاروخا در این نبرد، فراتر از حد انتظار بود. هرچند که بدشانسی در ضربات پنالتی، در نهایت سد راه رسیدن این تیم به فینال جام ملت‌ها شد.

دنی اولمو؛ شبیه 28 ساله‌ها!

بدون تردید اولمو یکی از بهترین مهره‌های اسپانیا در یورو بود. ستاره‌ای که در 23 سالگی، با چنان مهارت و تسلطی فوتبال بازی می‌کرد که انگار چندمین تورنمنت مهم ملی‌اش را پشت سر می‌گذارد. به جز یک پاس گل عالی روبه‌روی ایتالیا، اولمو در سایر مسابقات جام هم عملکردی درخشان داشت. تنها اتفاق نگران‌کننده برای پدیده جوان فوتبال اسپانیا، از دست دادن ضربه پنالتی در دیدار نیمه نهایی بود. او باز هم به سبک مسابقه با سوئیس، تصمیم گرفت ضربه‌اش را به بالای دروازه بزند اما توپ این بار بیش از حد ارتفاع داشت. شاید خیلی‌ها از این به بعد، عملکرد دنی در یورو 2020 را با همین پنالتی به یاد بیاورند اما او حقیقتا تورنمنت درخشانی را پشت سر گذاشت.

پدری گونزالس؛ اینیستای دوم

قبل از شروع جام، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد «پدری» به چنین عضو ثابت و تغییرناپذیری در ترکیب تیم ملی اسپانیا تبدیل شود. او یک جام شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشت. هافبک جوان بارسا که این فصل بیشتر از هر مهره دیگری برای تیم کومان بازی کرده بود، نظر مثبت انریکه را نیز جلب کرد و در تک تک دیدارهای یورو به صورت ثابت برای تیم ملی کشورش به میدان رفت. او در مسابقه با ایتالیا 67 پاس داد که 65 تای‌شان صحیح و سالم به مقصد رسیدند! نمایش پدری آنقدر فوق‌العاده بود که سرمربی تیم حتی پس از شکست، زمان را برای ستایش‌اش از دست نداد. انریکه دست روی این نکته گذاشت که پدری در 18 سالگی حتی از آندرس اینیستا در 18 سالگی بهتر است!‌

آلوارو موراتا؛ هم فرشته و هم شیطان!‌

موراتا در یورو، روزهای به شدت عجیبی را پشت سر گذاشت. او موقعیت‌های گل زیادی را از دست داد و در عین حال، گل‌های مهمی را هم برای کشورش به ثمر رساند. شاید همین مسابقه با ایتالیا به تنهایی چکیده یورو برای آلوارو باشد. جایی که او به عنوان مهره تعویضی وارد زمین مسابقه شد، گل تساوی را به زیبایی زد و بازی را به وقت‌های اضافه برد اما در ضربات پنالتی، بدترین ضربه ممکن را به طرف دروازه ایتالیا زد. موراتا که می‌توانست قهرمان تمام اسپانیا باشد، حالا یکی از مقصران بزرگ شکست به شمار می‌رود. پنالتی او آنقدر کم‌رمق بود که دوناروما برای مهارش اصلا به دردسر نیفتاد.

اونای سیمون؛ یک سیو کافی نبود

انتخاب اونای سیمون به جای داوید دخیا در این تورنمنت، بازخوردهای زیادی در اسپانیا داشت. با این حال لوئیز انریکه بیشتر از هر چیزی به تغییر نسل در اسپانیا فکر می‌کند و انتخاب این گلر جوان هم به همین خاطر بوده است. ویژگی مهم دیگر اونای، تبحرش در پنالتی گرفتن است. تبحری که در داوید دخیا دیده نمی‌شود. سیمون این بار هم عملکرد بدی در پنالتی‌ها نداشت و توانست اولین ضربه پنالتی حریف را به خوبی مهار کند. بدون شک اگر اولمو پنالتی‌اش را خراب نمی‌کرد، اسپانیا با روحیه‌ای که از همین سیو گرفته بود، شانس ایده‌آلی برای بردن بازی داشت.

18 ماه دیگر می‌بینیم‌تان!

بسیاری از مهره‌های سابق تیم ملی اسپانیا پس از این نتیجه، به حمایت از تیم‌شان پرداختند. یکی از آنها آندرس اینیستا بود که از عملکرد تیم ملی کشورش در یورو تمجید کرد. جالب‌ترین حمایت اما مربوط به کارلس پویول بود. پس از پایان ضربات پنالتی دیدار نیمه نهایی، پویول در توئیتی خطاب به ایتالیایی‌ها نوشت:«18 ماه دیگر می‌بینیم‌تان!» پویول از همین حالا وعده انتقام از آتزوری در جام جهانی قطر را به زبان آورد.

قانون پنالتی را عوض کنید!‌

واکنش جرارد پیکه به این مسابقه هم در نوع خودش جالب بود. او در کنار تحسین ستاره‌های اسپانیا، از فیفا درخواست کرد که قانون پنالتی‌ها در فوتبال را تغییر بدهد. پیکه مدعی شد که بر اساس آمار، بیشتر وقت‌‌ها تیمی که پنالتی اول را می‌زند، برنده این ضربه‌ها می‌شود و به همین خاطر، پنالتی‌ها در فوتبال باید به صورت یکی در میان نواخته شوند تا یک تیم مجبور نباشد دائما ضرباتش را زودتر بزند.

اعتبار برای لوچو  

یورو 2020 به اعتبار مربیگری لوئیس انریکه اضافه کرد. او با یک نسل تازه و یک ترکیب جوان، کاری را انجام داد که غول‌هایی مثل فرانسه و آلمان قادر به انجا‌مش نبودند. رسیدن به نیمه نهایی با این تیم، حتی از تصورات اولیه هواداران فوتبال در اسپانیا هم بهتر بود. حالا لوچو با اعتماد به نفس بیشتری این تیم را مهیای حضور در جام جهانی خواهد کرد.