آریا رهنورد 

پس از برگزاری آخرین دیدارهای لیگ فرانسه، حالا در میان لیگ‌های معتبر تنها سرنوشت سری آ کاملا روشن نشده است. این فصل از فوتبال ایتالیا نیز امشب با برگزاری دیدارهای همزمان رسما به پایان خواهد رسید. فصل 19-2018 در اروپا، پر از ماجراهای جذاب و چهره‌های غافلگیرکننده بود. به جز آلمان و انگلیس، پرونده قهرمانی سه لیگ دیگر خیلی زود بسته شد اما همه جذابیت‌ها در یک لیگ، به نبرد قهرمانی مربوط نمی‌شود. در هر کدام از لیگ‌های معتبر اروپایی در این فصل، پدیده‌های شگفت‌انگیزی ظاهر شدند. بازیکنانی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد فصل را با چنین درخششی به پایان ببرند.

انگلیس؛ جادوی برناردو، خلاقیت رایان!

فیکس شدن در تیمی که وینگرهای فوق‌العاده‌ای مثل رحیم استرلینگ، ریاض ماهرز و لروی سانه دارد، خودش به تنهایی یک موفقیت است اما حالا در پایان فصل همه از برناردو سیلوا به عنوان کلیدی‌ترین مهره هجومی سیتی نام می‌برند. برناردو جایزه بهترین بازیکن فصل منچسترسیتی را نیز به دست آورده است. سیلوا در درجه اول برای نیمکت سیتی خریداری شده بود اما به همه ثابت کرد که چه ارزش‌های فوق‌العاده‌ای دارد. یکی دیگر از غافلگیری‌های بزرگ این فصل لیگ جزیره، «رایان فریزر» بود. هافبک 25 ساله بورنموث، این فصل آمار درخشانی از خودش به جا گذاشت. رایان با هفت گل، 14 پاس گل، 93 پاس کلیدی و ساخت 28 موقعیت گل‌زنی برای هم‌تیمی‌ها، فراتر از حد انتظار ظاهر شد و چشم‌ها را خیره کرد. رایان مهم‌ترین دلیل برای فاصله گرفتن بورنموث از منطقه سقوط در جدول رده‌بندی این فصل بود. بازیکنی که احتمالا در شروع فصل جدید به یک باشگاه بزرگ‌تر منتقل خواهد شد.

ایتالیا؛ تفنگت را زمین نگذار!

در سری آ، هنوز هم همه از «پیانتک» حرف می‌زنند. مهاجمی که خاطره شوچنکو را برای هواداران میلان زنده کرد و به سرعت در بین آنها محبوب شد. او که تا سال گذشته در لیگ لهستان توپ می‌زد، در نیم‌فصل اول به جنوا پیوست و پس از درخشش در این باشگاه، راهی میلان شد. او در بسیاری از دیدارهای نیم‌فصل دوم برای روسونری گل‌زنی کرد و با شادی گل معروفش، سکوهای سن سیرو را به وجد آورد. به ثمر رساندن 22 گل در اولین فصل حضور در فوتبال ایتالیا، یک موفقیت حیرت‌انگیز برای پیانتک بوده است. بازیکنی که امشب به همراه تیمش برای به دست آوردن شانس صعود به لیگ قهرمانان تلاش خواهد کرد. سورپرایز بزرگ دیگر این فصل سری آ، درخشش «فابیو کوالیارلا» بود. بازیکن 36 ساله‌ای که شانس اصلی بردن کفش طلای این فصل فوتبال ایتالیا به شمار می‌رود. او پس از درخشش خیره‌کننده در لیگ، به تیم ملی هم برگشت و زیر نظر مانچینی، پیرترین گل‌زن تاریخ آتزوری لقب گرفت!

آلمان؛ یکی از کهکشانی‌ها

اصلا عجیب نیست که باشگاه‌های بزرگ اروپا به دنبال جذب «لوکا یوویچ» باشند. ستاره بااستعدادی که این فصل 17 گل در بوندس‌لیگا برای فرانکفورت زد. او نقش موثری در رسیدن تیمش به نیمه نهایی یورولیگ نیز داشت. یوویچ جوان‌ترین بازیکن تاریخ بوندس‌لیگا به شمار می‌رود که توانسته در یک مسابقه از این لیگ، پنج گل به ثمر برساند. بارسا از مدتی قبل مشغول مذاکره با این بازیکن بود اما رئالی‌ها گوی سبقت را از حریف سنتی ربودند و حالا در یک قدمی امضای قرارداد با این بازیکن هستند. «جیدن سانچو» پدیده دیگر این فصل فوتبال آلمان بود. بازیکنی که از آکادمی سیتی مستقیما به تیم اصلی دورتموند رسید و با 12 گل و 14 پاس گل، بهترین پاسور و البته با اختلاف بسیار زیاد، بهترین دریبلر این فصل بوندس‌لیگا شد. او حالا در 19 سالگی، یکی از اعضای تیم ملی انگلیس نیز به شمار می‌رود.