آریا طاری

به محض پایان این فصل فوتبال ایران، خبر توافق مهرداد محمدی برای امضای قرارداد سه ساله با باشگاه آوس پرتغال به گوش رسید. از دوقلوهای معروف محله فلاح، حالا یک نفر در روسیه می‌درخشد و دیگری در پرتغال فوتبال بازی خواهد کرد. میلاد فصل موفقی را در روسیه پشت سر گذاشته و احتمال دارد به تیم بزرگ‌تری در این کشور نیز منتقل شود اما در مجموع این فصل، فصل امیدوارکننده‌ای برای بیشتر لژیونرهای ایرانی حاضر در فوتبال اروپا نبوده است.

نمره صفر برای علیرضا

فصل تمام شد و هواداران برایتون هرگز نتوانستند به تماشای گل زدن و یا پاس گل دادن گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ باشگاه‌شان بنشینند. علیرضا جهانبخش، فصل کابوس‌واری را در انگلیس سپری کرد. او که با 18 میلیون یورو راهی برایتون شده بود، شباهتی به جهانبخش لیگ هلند نداشت. علیرضا در ابتدای فصل نیمکت‌نشین بود اما درست بعد از فیکس‌ شدن، مصدومیتی طولانی را پشت سر گذاشت. سپس برای مدتی تیمش را رها کرد تا در جام ملت‌های آسیا بازی کند. او در هفته‌های انتهایی فصل دوباره مهره ثابت برایتون شد اما نتوانست هواداران باشگاه را تحت تاثیر قرار بدهد. تنها چند نمایش خوب، برای اعتماد کردن به این بازیکن در باشگاه کافی نبود. با صفر گل و صفر پاس گل، این بازیکن به شدت در خطر است و ممکن است همین تابستان در فهرست مازاد باشگاه قرار بگیرد.

سردار و گوچی؛ دو قهرمان لیگ

انتقال از روبین کازان به زنیت، اتفاق فوق‌العاده‌ای برای سردار آزمون بود. او در بهترین باشگاه روسیه، احیا شد و گل‌های زیادی برای تیم جدیدش به ثمر رساند. 16 گل و 6 پاس گل در این فصل، آمار درخشان بازیکنی است که تا آخرین روزهای لیگ، یکی از شانس‌های آقای گلی نیز بود. سردار پس از چند سال حضور در فوتبال روسیه، برای اولین بار قهرمانی این لیگ را از آن خودش کرد. این تجربه در استرالیا نیز برای رضا قوچان‌نژاد رقم خورد. گوچی که پس از چند بار جابه‌جایی حالا برای سیدنی استرالیا توپ می‌زند، گل قهرمانی این تیم از روی نقطه پنالتی در فینال لیگ را وارد دروازه حریف کرد تا در بین هواداران این باشگاه، محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاورد.

‌غروب در انگلیس!

درست مثل علیرضا جهانبخش، اوضاع برای سایر لژیونرهای ایرانی حاضر در انگلیس نیز خوب پیش نرفت. سعید عزت‌اللهی تقریبا در تمام فصل مصدوم بود و بازی‌های زیادی برای ردینگ انجام نداد. کریم انصاری‌فرد نیز به نیمکت ناتینگهام دوخته شد و در مجموع 14 بار برای این تیم به زمین رفت و تنها دو گل به ثمر رساند. مهره‌های محبوب کارلوس کی‌روش، در چمپیونشیپ انگلستان چندان موفق نبودند و بعید نیست فصل آینده را در لیگ‌های دیگری سپری کنند.

شروع خوب، پایان بد

قلی‌زاده این فصل از سایپا به شارلروا در بلژیک پیوست. شروع ستاره تکنیکی در تیم جدیدش فوق‌العاده بود اما مصدومیت اجازه نداد او به روند خوبش در فوتبال بلژیک ادامه بدهد. قلی‌زاده در 22 بازی این فصل، تنها یک گل برای تیم بلژیکی زد و پنج پاس گل به هم‌تیمی‌ها داد. او در 43 درصد بازی‌ها به صورت ثابت به میدان رفت و تنها در 13 درصد گل‌های این فصل تیمش سهیم بود. قدوس نیز چنین شرایطی را تجربه کرد. او در هفته‌های ابتدایی یک سوپراستار تمام عیار برای آمیان فرانسه بود اما با مربی تیمش به مشکلاتی برخورد کرد و نیمی از دیدارهای فصل را به عنوان مهره نیمکت‌نشین استارت زد. سه گل و چهار پاس، آمار بازیکنی بود که با آمیان تا یک قدمی سقوط به دسته پایین‌تر نیز پیش رفت. او با حفظ کیفیت ابتدای فصل، می‌توانست به باشگاه بزرگ‌تری ملحق شود.

در لیست مازاد

هواداران بروژ با جذب کاوه رضایی هیجان‌زده شدند اما کاوه هیچ‌وقت نتوانست در این باشگاه بزرگ، انتظارها را برآورده کند. او تنها 15 بار با پیراهن بروژ به میدان رفت و فقط چهار گل برای این تیم زد. حالا صحبت از قرار گرفتن نام این بازیکن در فهرست مازاد باشگاه به میان آمده است. فرشاد احمدزاده نیز چنین سرنوشتی را تجربه کرد. او راهی لهستان شد تا شاید به تیم ملی دعوت شود اما در تیم جدیدش مطلقا ناکام بود و هیچ‌و‌قت از نیمکت فاصله زیادی نگرفت. صادق محرمی نیز هیچ‌وقت در بازی‌های مهم و حساس دیناموزاگرب به بازی گرفته نشد و حالا احتمال می‌رود که این بازیکن نیز در فوتبال کرواسی برای تیم کوچک‌تری توپ بزند.

افول در ترکیه

مجید حسینی و وحید امیری پس از درخشش در جام جهانی، راهی ترابوزان اسپور ترکیه شدند. حسینی در 24 بازی این فصل برای تیمش به میدان رفته و یکی از نفرات ثابت ترابوزان بوده اما در همین فصل مرتکب اشتباه‌های زیادی نیز شده است. اوضاع برای وحید اما به مراتب بدتر به نظر می‌رسد. این بازیکن به عنوان یک مهره هجومی در 22 بازی در  سوپرلیگ ترکیه، تنها یک گل به ثمر رسانده و با انتقاد شدید هواداران ترابوزان روبه‌رو شده است. بعید است باشگاه برای فصل آینده نیز روی وحید حساب خاصی باز کند.