مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا پنج چهره بدشانس داشت. چهره‌هایی که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

لئو اسپیناتزولا

این مدافع کناری، عملکردی فوق‌العاده در یورو 2020 داشته است. لئوناردو در بسیاری از نبردهای ایتالیا در این جام، یکی از بهترین بازیکنان درون زمین بوده اما نمی‌تواند تیمش را در نیمه نهایی و فینال همراهی کند. اسپیناتزولا در دقایق پایانی مسابقه با بلژیک به شدت آسیب دید و مجبور به ترک زمین مسابقه شد. آزمایش‌ها نشان دادند که او حداقل برای چهار ماه و حداکثر 6 ماه از میادین فوتبال دور خواهد بود. یک اتفاق تلخ و وحشتناک برای ستاره‌ای که به نقطه اوج دوران فوتبالش رسیده بود.

روبرتو مارتینز

یک شکست دیگر در کارنامه مردی که انگار برای هدایت تیم پرستاره‌ای مثل بلژیک، به اندازه کافی آماده نیست. مارتینز که نتوانست تیمش را قهرمان جام جهانی کند، با این نسل طلایی حتی به جمع چهار تیم برتر یورو هم نرسید. حالا نقشه‌ها و تاکتیک‌های او در بلژیک با انتقادهای بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند. بحث بر سر برکناری احتمالی این مربی در بلژیک داغ است و بعید نیست روبرتو ظرف روزهای آینده نیمکت شیاطین سرخ را ترک کند و ناچار به جدایی از فوتبال بلژیک شود.

روملو لوکاکو

تنها گل تیمش را وارد دروازه ایتالیا کرد اما در نیمه دوم، موقعیتی را از دست داد که شاید هیچ‌وقت آن را فراموش نکند. لوکاکو که معمولا حتی سخت‌ترین توپ‌ها را هم به گل تبدیل می‌کند، از دو قدمی دروازه نتوانست به آتزوری گل بزند و مسابقه را به تساوی بکشاند. این صحنه می‌توانست یکی از مهم‌ترین گل‌ها در کارنامه فوتبالی لوکاکو باشد اما ستاره خط حمله بلژیک، آن را از دست داد و دیگر تا پایان مسابقه، چنین بخت خوبی برای گل‌زنی به دست نیاورد تا در نهایت، یک شب تلخ را روبه‌روی تیم ملی ایتالیا پشت سر بگذارد.

جرارد مورنو

جانشین آلوارو موراتا در نیمه دوم مسابقه با سوئیس، حتی از خود موراتا هم بدتر بود! مورنو دو موقعیت صددرصدی را برای گل زدن از دست داد و اسپانیا در نهایت با یک یار بیشتر، نتوانست در وقت قانونی و اضافی سوئیس را کنار بزند. جالب است بدانید که لاروخا با از دست دادن 19 بخت مسلم گل‌زنی در جام ملت‌ها، تا اینجا رکورددار تورنمنت بوده است. بخش مهمی از این گل‌نزنی، حاصل شاهکارهای آلوارو موراتا و این اواخر جرارد مورنو است. مهاجمانی که انگار گل نزدن را به گل زدن ترجیح می‌دهند!

آندری شوچنکو

هیچ‌کس انتظار نداشت تیم شوا، قادر به شکست انگلیس باشد اما این جام می‌توانست برای آنها با نتیجه سبک‌تر و آبرومندانه‌تری به پایان برسد. شاید اگر آن گل زودهنگام هری کین نبود، اوکراین روحیه‌اش را تا این حد از دست نمی‌داد و این‌چنین تسلیم رقیب نمی‌شد. آنها در نیمه دوم هم درست در بدترین زمان ممکن گل خوردند و همین مساله، آرامش‌شان را در جریان مسابقه از بین برد تا در نهایت با نتیجه سنگین چهار بر صفر، مغلوب ستاره‌های انگلیسی شوند. با این وجود عملکرد آنها در این تورنمنت فراتر از حد انتظار بوده است. اوکراین تا همین جا هم در یورو 2020، دست به کار بزرگی زده است.