امتحان دوم!

هفته دوم مرحله گروهی جام ملت‌ها، امروز رسما آغاز خواهد شد. هفته‌ای که در آن تیم‌ها برای دومین بار محک می‌خورند و سطح آمادگی‌شان را نشان می‌دهند. فنلاند شگفتی‌ساز، یکی از تیم‌هایی است که امروز دوباره به زمین رقابت برمی‌گردد. ولز پس از نتیجه خوب دور اول و ایتالیا پس از قدرتنمایی در اولین نبرد، تیم‌های دیگری هستند که امروز به رقابت با حریفان‌شان می‌پردازند. روسیه، سوئیس و ترکیه هم پس از نتایج ناخوشایند ابتدای یورو، حالا می‌خواهند اوضاع را تغییر بدهند و نگاه‌ها نسبت به خودشان را عوض کنند.

آریا رهنورد

  

فنلاند- روسیه (17:30/ ورزشگاه کرستوفسکی)

فنلاند و روسیه در حالی امروز به مصاف هم خواهند رفت که در مسابقه اول‌شان در دور گروهی، شرایط کاملا متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. فنلاند با شکست دادن دانمارک در اولین تجربه تاریخش در یورو شگفتی‌ساز شد و روسیه با یک نمایش ضعیف یک طرفه‌ترین شکست هفته اول را تجربه کرد. این دو تیم در مسابقه‌های نخست، کاملا نقطه مقابل هم بودند. فنلاند در دفاع و روی خط دروازه عالی ظاهر شد و بی‌اشتباه نشان داد اما روسیه در دفاع اصلا خوب نبود و به سادگی تسلیم حمله‌های رقیب شد. البته نباید فراموش کرد که رقبای این دو تیم، تفاوت بزرگی با هم داشته‌اند. روسیه با بلژیکی روبه‌رو شد که یکی از پرستاره‌ترین و آماده‌ترین تیم‌های تورنمنت به شمار می‌رود و ترکیبی بسیار گرانقیمت را در اختیار دارد اما فنلاند، روبه‌روی دانمارکی قرار گرفت که در شوک از دست دادن کریستین اریکسن و ماجرای حمله قلبی این بازیکن بود. در مسابقه امشب، شاید همه چیز با دیدارهای قبلی این دو تیم تفاوت داشته باشد. فنلاند حتی با یک امتیاز هم در یک قدمی صعود قرار می‌گیرد اما روسیه برای فرار از کابوس حذف در مرحله گروهی، باید به دنبال پیروزی در این نبرد باشد. روس‌ها در اولین تجربه میزبانی، به شدت هواداران خودی را ناامید کرده‌اند و حالا به دنبال جبران هستند. در مقابل، فنلاند اولین بازی را در خاک دانمارک برگزار کرده و حالا راهی روسیه شده تا برای دومین بار متوالی، نقش تیم مهمان را در جام ملت‌ها بازی کند.

فنلاند و روسیه در حالی امروز به مصاف هم خواهند رفت که در مسابقه اول‌شان در دور گروهی، شرایط کاملا متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. فنلاند با شکست دادن دانمارک در اولین تجربه تاریخش در یورو شگفتی‌ساز شد و روسیه با یک نمایش ضعیف یک طرفه‌ترین شکست هفته اول را تجربه کرد

ترکیه-ولز (20:30/ ورزشگاه المپیک باکو)

خیلی‌ها انتظار داشتند که تیم ملی ترکیه، یکی از تیم‌های غافلگیرکننده یورو 2020 باشد و چشم‌ها را خیره کند اما آنها در اولین مسابقه، اصلا آماده نشان ندادند. البته که حریف، تیم پرمهره‌ای مثل ایتالیا بود اما ترکیه نه در دفاع و نه در حمله، حرفی برای گفتن نداشت. حالا در ترکیه، نگرانی‌های زیادی در مورد این تیم و این نسل به وجود آمده اما آنها هنوز می‌توانند ورق را برگردانند و اوضاع را تغییر بدهند. درست برخلاف این تیم، ولز در اولین مسابقه عملکرد خوبی داشت و به شکل غیرمنتظره‌ای، توانست از سوئیس امتیاز بگیرد. بزرگ‌ترین نقطه قوت ولز در یورو، استفاده از ضربات سر کیفر مور است. او واقعا استاد استفاده از موقعیت‌های سرزنی به شمار می‌رود. آن هم در تیمی که گرانقیمت‌ترین ستاره‌اش یعنی گرت بیل، هنوز آمادگی چندانی از خودش نشان نداده است. در تیم رقیب هم مهره‌هایی مثل چالهان‌اوغلو و چنگیز اوندر، هنوز در حد و اندازه‌های خودشان ظاهر نشده‌اند. این هفتمین مسابقه تاریخ ترکیه و ولز خواهد بود. اولین برخورد دو تیم در مرحله مقدماتی یورو 1980 اتفاق افتاد و هر دوی آنها موفق شدند در زمین خودشان حریف را با نتیجه یک بر صفر شکست بدهند. چهار برخورد دیگر آنها نیز به مقدماتی جام جهانی مربوط می‌شود. آخرین مسابقه بین دو تیم، یک جدال کلاسیک و فراموش‌نشدنی بود که در سال 1997 با نتیجه باورنکردنی 6 بر چهار به سود ولز به پایان رسید. در حقیقت آخرین نبرد این دو کشور 24 سال قبل برگزار شده و 10 گل نیز داشته است!

ایتالیا-سوئیس (23:30/ ورزشگاه المپیکو رم)

نمایش تیم مانچینی در اولین مسابقه یورو، در حد و اندازه‌های یک تیم مدعی بود. تیمی که نشان داد به شکل بی‌رحمانه‌ای به هیچ چیز به جز بردن رقبا فکر نمی‌کند. ایتالیا حالا در دومین مسابقه، با تیم منظم و ساختارگرای سوئیس روبه‌رو می‌شود. تیمی که البته در اولین بازی، برتری‌اش روبه‌روی ولز را با تساوی عوض کرد. در سوئیس، ژردان شکیری کلیدی‌ترین نقش را ایفا می‌کند. از سال 2014 به بعد، او روی «نصف» گل‌های سوئیس در جام ملت‌ها یا جام جهانی تاثیر کاملا مستقیم داشته است. در ایتالیا هم ستاره‌های زیادی وجود دارند که می‌شود برای این جدال روی‌شان حساب کرد. نکته جالب در مورد این مسابقه، فرم استثنایی هر دو تیم است. در 6 مسابقه دوستانه و رسمی اخیر، ایتالیا صاحب 6 پیروزی شده و سوئیس، پنج پیروزی و یک تساوی را به دست آورده است. ترکیب بونوچی و کیه‌لینی در خط دفاع، ایتالیا را به تیم نفوذناپذیر تبدیل کرده است. اسپیناتزولا نیز در دفاع چپ، بهترین بازیکن مسابقه قبلی برای آتزوری بوده است. احتمالا مانچینی برای این نبرد در خط حمله دوباره به سراغ مثلث براردی، ایموبیله و اینسینیه خواهد رفت. روی کاغذ، شانس ایتالیا برای بردن این مسابقه به مراتب بیشتر از رقیب است اما سوئیسی‌ها هم گاهی به شدت غافلگیرکننده ظاهر می‌شوند.