چشم‌ها تسخیر می‎شوند!

آذربایجان، دانمارک و روسیه. جام ملت‌ها یک روز بعد از افتتاح رسمی، در سه کشور مختلف قاره اروپا ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از یک سال تاخیر، حالا همه آماده مسخ شدن با جادوی یورو هستند. رقابتی که همیشه سطح بالایی داشته و نبردهای جذاب فراوانی به وجود آورده است. ۶ تیم مختلف، در دوئل‌های حساس امروز سهم دارند. تیم‌هایی که می‌خواهند شروع خوبی را در این رقابت‌ها به نام خودشان رقم بزنند.

آریا طاری

ولز-سوئیس (17:30/ ورزشگاه المپیک باکو)

مسیر صعود ولز به رقابت‌های یورو 2020 با دشواری‌های زیادی سپری شد. آنها یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز دوره قبلی یورو بودند اما این بار برای رسیدن به این رقابت، تا آخرین دقیقه از آخرین مسابقه صبر کردند. این تیم در نهایت با اختلافی بسیار کم نسبت به تیم سوم، در گروهش دوم شد تا به صورت مستقیم راهی یورو شود. اگر دبل آرون رمزی در مسابقه آخر نبود، ولز شانسی برای صعود به جام ملت‌ها به صورت مستقیم به دست نمی‌آورد. آنها درست قبل از شروع جام ملت‌ها، با یک مشکل بزرگ روبه‌رو شدند. باز شدن پرونده‌های تازه‌ای علیه سرمربی این تیم «رایان گیگز» موجب شد که او از هدایت تیم ملی کشورش برکنار شود و دستیار او، رسما هدایت این تیم در جام ملت‌ها را بر عهده بگیرد. راب پیچ فعلا مربی موقت ولز به شمار می‌رود و در دیدارهای دوستانه اخیر، عملکرد درخشانی نداشته است. در نقطه مقابل، سوئیس به عنوان صدرنشین مقتدر گروه راهی یورو شد و دردسر خاصی برای رسیدن به این جام نداشت. سوئیس در رنکینگ فیفا در رده سیزدهم تیم‌های برتر دنیا قرار گرفته و این اواخر، پیشرفت قابل توجهی داشته است. ولز احتمالا با ترکیب 3-4-3 در این مسابقه حاضر می‌شود. کلیدی‌ترین ستاره‌ آنها نیز گرت بیل خواهد بود. بازیکنی که دلیل رفتنش به تاتنهام را رسیدن به مرز آمادگی برای درخشیدن در ترکیب ولز در یورو می‌داند. رادون، رمزی و ویلسون مهره‌های شناخته‌شده دیگر تیم هستند. در سمت مقابل احتمالا سوئیسی‌ها با سیستم  2-1-4-3 به زمین خواهند آمد. یان سومر روی خط دروازه، آکانجی در دفاع، ژاکا و شکیری در خط هافبک و سفروویچ در خط حمله، ستاره‌های مهم سوئیسی‌ها برای شروع جام ملت‌ها هستند.

بدون تردید لقب غیرمنتظره‌ترین قهرمان تاریخ جام ملت‌ها برازنده تیم ملی دانمارک است. تیمی که در سال 1992 و در شرایطی که حتی نتوانسته بود به جام ملت‌ها «صعود» کند، ناگهان به تورنمنت فراخوانده شد و در عین ناباوری، جام را بالای سر برد

دانمارک-فنلاند (20:30/ ورزشگاه پارکن دانمارک)

بدون تردید لقب غیرمنتظره‌ترین قهرمان تاریخ جام ملت‌ها برازنده تیم ملی دانمارک است. تیمی که در سال 1992 و در شرایطی که حتی نتوانسته بود به جام ملت‌ها «صعود» کند، ناگهان به تورنمنت فراخوانده شد و در عین ناباوری، جام را بالای سر برد. این تیم در سال 2004 هم به جمع هشت تیم برتر جام رسید اما در یورو 2012 از مرحله گروهی کنار رفت. اوج فاجعه برای فوتبال دانمارک، ناکامی در صعود به یورو 2016 بود اما حالا دوباره قرمزها به این تورنمنت برگشته‌اند و در انتظار رقم زدن یک شروع ایده‌آل روبه‌روی فنلاند هستند. حریف امروز دانمارکی‎ها، شرایط کاملا متفاوتی نسبت به این تیم دارد. فنلاند برای «اولین بار» در تمام تاریخش به جام ملت‌ها راه پیدا کرد و این یک تجربه شگفت‌انگیز برای همه مهره‌های این تیم خواهد بود. برای همه مردم این کشور، این جام از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در 6 دیدار دوستانه و رسمی اخیر، دانمارک چهار پیروزی، یک تساوی و یک شکست را تجربه کرده و فنلاند چهار شکست و دو تساوی را پشت سر گذاشته است. دانمارک با ستاره‌هایی مثل کسپر اشمایکل، آندرس کریستیسن، پیر امیل هویبیرگ و کریستین اریکسن برای این نبرد آماده می‌شود. کلیدی‌ترین ستاره فنلاندی‌ هم تیمو پوکی است که سابقه بازی در لیگ برتر انگلستان را دارد. بازیکنی که این اواخر با یک مصدومیت سخت هم روبه‌رو شده است. روی کاغذ، به نظر می‌رسد دانمارکی‌ها از شانس به مراتب بیشتری برای بردن این مسابقه برخوردار هستند.

بلژیک-روسیه (23:30/ ورزشگاه کرستوفسکی روسیه)

میزبان جام جهانی سه سال بعد از پایان آن جام، حالا یورو را هم به عنوان یکی از کشورهای میزبان شروع می‌کند. روسیه در اولین گام در این تورنمنت، باید به مصاف یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های حال حاضر قاره اروپا برود. تیمی که البته در دیدار اول، کوین دی بروینه را در اختیار نخواهد داشت. حتی با وجود غیبت ستاره‌ای مثل دی بروینه، بلژیک در همه نقاط زمین ستاره‌های زیادی را در اختیار دارد. از تیبو کورتوآ در خط دروازه تا روملو لوکاکو در نزدیک‌ترین فاصله به دروازه حریف، تیم روبرتو مارتینز پر از ستاره‌های مختلف است. بزرگ‌ترین نگرانی بلژیکی‌ها اما به فرم ادن هازارد برمی‌گردد. ستاره‌ای که روزهای ناامیدکننده‌ای را در رئال مادرید پشت سر گذاشته و این اواخر اصلا آماده نشان نداده است. در جدال‌های رودرروی تاریخ دو کشور، روسیه هرگز موفق به شکست دادن بلژیک نشده است. دو تیم تا امروز هفت بار با هم برخورد کرده‌اند و در این هفت بازی، پنج برد سهم بلژیک شده و دو بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. شاید در ظاهر، این بازی برای بلژیکی‌ها ساده به نظر برسد اما نباید فراموش کرد که روسیه، عملکردی فراتر از حد انتظار در جام جهانی داشته است.