چوب جادویی هری، دست نجات‌بخش اونای!

ترکیب نهایی چهار تیم حاضر در نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا هم مشخص شد. از هشت تیم این مرحله، چهار تیم به خانه برگشتند و حالا رقابت با حضور تیم‌های باقی مانده در ومبلی دنبال خواهد شد. دیدارهای مرحله یک چهارم یورو، به اندازه مرحله یک هشتم نهایی جذاب و دراماتیک نبودند و تقریبا بیشتر پیش‌بینی‌ها در مورد چهار تیم برنده این دور، درست از کار درآمد. این مرحله اما چهره‌های شاخص زیادی داشت. ستاره‌هایی که با سپری کردن یک شب درخشان، یک خاطره فراموش‌نشدنی در جام ملت‌ها برای خودشان ساختند.

آریا طاری

هری کین

کاپیتان انگلیسی‌ها انگار بالاخره از خواب تابستانی‌اش بیدار شده است. هری کین که در سه مسابقه اول سه شیرها در یورو حتی یک گل نزده بود، در دو مسابقه اخیر این تیم توانسته سه گل به ثمر برساند. او با زدن دو گل، بهترین بازیکن انگلیس برابر اوکراین بود و حتی فاصله بسیار کمی با رقم زدن یک کلین‌شیت داشت. هری در مسابقه با تیم شوچنکو، به همان ستاره‌ای تبدیل شد که در ترکیب اسپرز دیده بودیم. یک مهاجم مهارنشدنی که همیشه بوی گل می‌دهد.

گرت ساوت‌گیت

برای دومین بار متوالی، انگلیس را به نیمه نهایی یک تورنمنت مهم ملی رساند. در باب اهمیت کار گرت ساوت‌گیت، کافی است بدانیم انگلیس از سال 1996 به بعد، دیگر هرگز در بین چهار تیم برتر یورو قرار نگرفته بود. اگر این تیم موفق به شکست دانمارک شود، گرت اولین مربی تمام تاریخ خواهد بود که توانسته سه شیرها را به فینال جام ملت‌های اروپا برساند.

کسپر دولبرگ

تا قبل از شروع دور حذفی، او مهره‌ای نیمکت‌نشین با تنها 20 دقیقه بازی برای دانمارک در یورو بود اما مصدومیت ناگهانی یوسف پولسن، همه چیز را تغییر داد. کسپر دو بار برابر ولز موفق به گل‌زنی شد و برابر چک هم گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا با سه گل، گل‌زن‌ترین ستاره دانمارک در یورو لقب بگیرد. او حالا به مراتب بیشتر از گذشته مورد توجه هواداران فوتبال در دانمارک قرار گرفته و اصلا بعید نیست که در پایان تورنمنت با یک باشگاه خوب قرارداد امضا کند. او فصل گذشته را در لیگ فرانسه سپری کرده است.

نیکولو بارلا

گل نیکولو به بلژیک، بدون تردید یکی از بهترین گل‌های انفرادی جام بوده است. جایی که این ستاره ظرافت ایتالیایی‌اش را به بهترین شکل نشان داد و در یک فضای کاملا فشرده، توانست راهش را به طرف دروازه کورتوآ پیدا کند. این گل مهم، راه پیروزی در این جدال را به ایتالیایی‌ها نشان داد. هافبکی که تا قبل از شروع سال 2020 در سری بی توپ می‌زد، حالا هم با اینتر قهرمان سری آ شده و هم در یک قدمی رسیدن به فینال جام ملت‌های اروپا قرار دارد. اتفاقی که تنها با یک پیروزی دیگر برای او و تیمش رخ می‌دهد.

جان‌لوئیجی دوناروما

دفاع خارق‌العاده ایتالیا و درخشش مهره‌هایی مثل کیه لینی و بونوچی، در مسابقه‌های قبلی اصلا جی جی دوناروما را به زحمت نینداخته بود اما این ستاره در دقایقی حساس از مسابقه بلژیک، با دو سیو فوق‌العاده جلوی گل‌زنی حریف را گرفت و ارزش‌هایش را نشان داد. شاید درخشش بونوچی و کیه لینی غافلگیرکننده نباشد اما بدون تردید این نمایش دوناروما، فراتر از حد انتظار بوده است. گلری که احتمالا فصل جدید را در ترکیب پاری‌سن‌ژرمن شروع خواهد کرد.

دنی اولمو

هر وقت که او به ترکیب اسپانیا وارد می‌شود، لاروخا کیفیتی کاملا متفاوت پیدا می‌کند. این مهره جوان تا اینجا یکی از بهترین‌های تیم انریکه در یورو بوده است. دنی فقط 21 سال سن دارد اما ضربه پنالتی‌اش برابر سوئیس در آن شرایط حساس را فوق‌العاده دقیق زد. این پنالتی آنقدر خوب بود که روحیه را به ساق‌های اسپانیایی‌ها برگرداند و اجازه نداد فشار خراب شدن پنالتی بوسکتس، آنها را بیشتر از این آزار بدهد.

یان زومر

سوئیس نتوانست اسپانیا را هم به سرنوشت فرانسه دچار کند اما نمایش فردی یان زومر در این جدال، استثنایی به نظر می‌رسید. او انواع و اقسام سیوها را در این نبرد روبه‌روی حریف به نمایش گذاشت. اگر شب فرازمینی زومر نبود، سوئیس کوچک‌ترین شانسی برای کشاندن بازی به وقت‌های تلف‌شده نداشت.

اونای سیمون

همان سنگربانی که آن اشتباه فاجعه‌بار را روبه‌روی کرواسی انجام داده بود، با مهار دو ضربه پنالتی روبه‌روی سوئیس ناجی تیمش شد. حالا خیلی‌ها متوجه شدند چرا انریکه ترجیح داده از اونای سیمون جوان به جای داوید دخیا روی خط دروازه تیمش در یورو استفاده کند.

جردن هندرسون

در شصت و دومین مسابقه ملی، بالاخره اولین گل ملی‌اش را به ثمر رساند. علت شادی بی حد و اندازه‌اش هم همین بود. جردن با وجود دقایق کوتاهی که روبه‌روی اوکراین سپری کرد، نشان داد که می‌تواند یک مهره ثابت برای سه شیرها در این جام باشد.

جرمی دوکو

جانشین ادن هازارد، عملکردی فراتر از حد تصور روبه‌روی ایتالیا داشت. دوکو در اوج جوانی با هشت دریبل موفق، از این حیث بهترین بازیکن زمین مسابقه بود. او بیشترین خطا را برای بلژیک گرفت و بیشترین دوئل موفق در این مسابقه را نیز پشت سر گذاشت.