آریا طاری

مدت زیادی است که نگران سرنوشت تیم ملی هستیم. مدت زیادی است که نفس‌مان را حبس کرده‌ایم و حالا بالاخره شکست دادن عراق، می‌تواند مجال نفس ‌کشیدن را برای‌مان فراهم کند. درباره مسیر صعود، اما و اگرهای زیادی وجود دارد و برای پایان دادن به این اما و اگرها، فقط یک راه در پیش داریم. اینکه چهارمین برد متوالی‌مان را در این مرحله به دست بیاوریم، به صدر جدول گروه تکیه بزنیم و به شکل مقتدرانه‌ای راهی مرحله بعدی شویم. قبل از شروع مسابقه آخر این مرحله، سرنوشت در دست خودمان است.

سرراست‌ترین مسیر صعود

سرراست‌ترین و بهترین مسیر صعود به مرحله بعدی برای تیم ملی، این است که بتوانیم همه امتیازهای دیدار با عراق را به دست بیاوریم. دو نمایش اخیر تیم کاتانچ برابر کامبوج و هنگ‌کنگ، نشان می‌دهد که عراق آمادگی دور رفت را ندارد و با افت نسبی روبه‌رو شده است. با این وجود آنها همیشه حریف سرسختی برای تیم ملی هستند. اگر بتوانیم انتقام دیدار رفت را از تیم ملی عراق بگیریم، صعود تیم ملی به دور بعدی بدون هیچ شک و تردیدی قطعی خواهد بود. در این صورت تیم ملی 18 امتیازی می‌شود و بالاتر از عراق، به عنوان تیم اول راهی دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی می‌شود. در نتیجه اگر به دنبال یک صعود بی‌دردسر و بدون اما و اگر هستیم، باید عراق را شکست بدهیم. از سال 2015 به بعد، تیم ملی در هیچ مسابقه‌ای روبه‌روی این حریف برنده نبوده اما تیمی که طلسم تاریخی منامه را باطل کرده، بدون شک می‌تواند از این طلسم هم عبور کند و به روند پیروز نشدن روبه‌روی عراقی‌ها پایان بدهد.

با سپاس باز سون هیونگ مین

پیروزی کره برابر لبنان، نتیجه مهمی برای تیم ملی ایران بود. حتی تساوی در این مسابقه هم به درد تیم ملی نمی‌خورد اما برد کره، شرایط را به صعود ایران تغییر داد. حالا لبنان بدون احتساب بازی با ضعیف‌ترین تیم گروه، از 6 مسابقه 10 امتیازی است و تیم ملی در پنج مسابقه 9 امتیاز دارد. اگر ما روبه‌روی عراق به تساوی برسیم، هم‌امتیاز لبنان می‌شویم و به لطف تفاضل گل برتر، بدون شک بالاتر از این تیم قرار می‌گیریم. در حقیقت تیم اسکوچیچ حتی در صورت کسب تساوی در دیدار برابر عراق، تحت هر شرایطی در بین تیم‌های دوم گروه‌های مختلف، بالاتر از لبنان می‌ایستد. با شکست لبنان یکی از شرط‌های صعود تیم ملی در صورت کسب نتیجه مساوی به واقعیت تبدیل شده است.

کلید در دست استرالیا

بعد از شکست لبنان برابر کره جنوبی، حالا چند اتفاق دیگر می‌تواند ایران را با تساوی برابر عراق راهی مرحله بعدی کند. اگر ویتنام بتواند امارات را شکست بدهد، ایران با تساوی صعود خواهد کرد. اگر ویتنام و امارات به نتیجه تساوی برسند و تساوی تیم‌های ایران و عراق پرگل‌تر از تساوی آنها باشد، باز هم صعود تیم اسکوچیچ اتفاق خواهد افتاد. اگر ازبکستان روبه‌روی عربستان شکست بخورد هم یک تساوی برای صعود ایران کافی خواهد بود. شاید این چند اتفاق، چندان محتمل نباشند اما یک اتفاق کاملا محتمل دیگر هم وجود دارد که می‌تواند ایران را با تنها یک امتیاز در روز پایانی، راهی مرحله بعدی کند. اگر اردن نتواند استرالیا را شکست بدهد، ایران با تساوی برابر عراق در جمع بهترین تیم‌های دوم قرار می‌گیرد. این اتفاق اصلا دور از ذهن نیست. چراکه استرالیا در دیدارهای قبلی فوق‌العاده عمل کرده و همه رقبا را شکست داده است. در واقع اگر در دیدار استرالیا و اردن یک شگفتی بزرگ اتفاق نیفتد، تیم ملی همه نگرانی‌ها را با یک تساوی برابر عراق پشت سر خواهد گذاشت.

هراس از شکست

اگر تیم ملی بازنده دیدار با عراق باشد، اوضاع به شدت پیچیده خواهد شد. در چنین شرایطی، دیگر نباید به صعود امید ببندیم. ایران در صورت باختن به عراق، فقط به شرطی صعود می‌کند که یک معجزه بزرگ اتفاق بیفتد. برای صعود ایران به مرحله بعدی در صورت واگذار کردن نتیجه به عراق، باید عربستان و ویتنام با دو نتیجه پرگل و یک‌طرفه، ازبکستان و امارات را شکست بدهند و اردن هم نتواند هیچ امتیازی از استرالیا بگیرد. این احتمالات تقریبا بعید خواهند بود و تیم ملی نباید روبه‌روی عراق، اصلا به شکست فکر کند.

صعود عراق قطعی نیست

برخلاف چیزی که در برخی از رسانه‌های داخلی گفته می‌شود، صعود عراق به مرحله بعدی هنوز قطعی نشده است. بدون احتساب دو دیدار با کامبوج، عراق 11 امتیازی است و اگر برابر ایران بازنده باشد، 11 امتیازی باقی خواهد ماند. در این صورت اگر چین در دیدار پایانی‌اش به پیروزی دست پیدا کند و ازبکستان و امارات هم بتوانند عربستان و ویتنام را ببرند، عراق شانس صعود به مرحله بعدی به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم را از دست می‌دهد. پس این مسابقه برای عراقی‌ها نیز به شدت حساس است و آنها به هیچ قیمتی نمی‌خواهند نتیجه را به ایران واگذار کنند. تنها نکته نگران‌کننده برای تیم ملی است که دیدار رقبای سایر گروه‌ها، ساعاتی پس از مسابقه تیم ملی انجام خواهد شد.