آریا رهنورد

یکی از رقابتی‌ترین فصل‌های تاریخ لالیگا هم سرانجام به پایان راه رسید و جام قهرمانی به دیگو سیمئونه و پسرانش تعلق گرفت. بارسلونا یک هفته قبل، از کورس قهرمانی خارج شده بود اما هر دو تیم مادریدی تا آخرین ثانیه‌ها برای قهرمانی شانس داشتند. سوت پایان داور در ورزشگاه خانگی ویارئال، یازدهمین قهرمانی روخی بلانکوس در تاریخ لالیگا را رقم زد. این دومین بار است که چولو سیمئونه، فاتح این جام ارزشمند می‌شود. جامی که به لطف مصدومیت‌های متوالی در اردوی رئال و لغزش همیشگی در اردوی بارسا اتفاق افتاد.

یک خرید، یک جام

سرنوشت این فصل لالیگا در هفته پایانی «تعیین» نشد. این سرنوشت، خیلی زودتر مشخص شده بود. قهرمان این فصل فوتبال اسپانیا، وقتی تعیین شد که جوزپ ماریا بارتومئو در یک اقدام باورنکردنی، «لوئیس سوارز» را به صورت رایگان به اتلتیکومادرید داد. همان بازیکنی که با «اشک» از اردوی بارسلونا خارج شده بود، حالا با 21 گل زده، تیمش را قهرمان فوتبال اسپانیا کرد. نکته تلخ ماجرا برای بارسلونایی‌ها این است که هر دو گل حساس و سرنوشت‌ساز تیم سیمئونه در دو مسابقه آخر فصل توسط همین بازیکن شماره 9 به ثمر رسید. آن هم در شرایطی که شماره او در بارسا به فوتبالیست شاهکارهایی مثل مارتین برایتویت تعلق گرفته بود! اگر بارسا می‌خواست به هر قیمتی از شر سوارز خلاص شود، می‌توانست حداقل او را به تیمی در یک لیگ دیگر بدهد اما سپردن این بازیکن به رقیب مستقیم، یک خودکشی بزرگ بود. سوارز بعد از بردن جام و در حالی که احساساتی شده بود، مستقیما به تیم سابقش طعنه زدن:«بارسا به من بی‌احترامی کرد و ارزشی برای من قائل نشد اما اتلتیکو درها را روی من باز کرد. از آنها ممنونم که به من اعتماد داشتند.» آتلتی در مقطعی از فصل، لغزش‌های بدی را تجربه کرد و فاصله‌ زیادی که با رئال و بارسا ایجاد کرده بود را از دست داد اما داشتن گل‌زن درجه یکی مثل سوارز، در هفته‌های پایانی به سود آنها تمام شد. حذف زودهنگام از لیگ قهرمانان هم به این باشگاه کمک کرد تا بیشتر و بیشتر، روی  بردن لالیگا تمرکز کند.

کام‌بک بی‌اثر

رئالی‌ها در پایان نیمه اول از آخرین بازی فصل، شکست خوردند اما در نیمه دوم با همان روحیه مثال‌زدنی همیشگی به زمین برگشتند و صاحب یک پیروزی جذاب شدند. با این وجود گل‌های بنزما و مودریچ برای رسیدن این تیم به قهرمانی لالیگا کافی نبود. اگر آتلتی در بازی همزمان مساوی می‌کرد، رئال قهرمان می‌شد اما تیمی که در این فصل از چهار مسابقه با دو رقیب اصلی‌اش 10 امتیاز گرفته بود، فصل را در رده دوم به پایان رساند. برخلاف بارسا و اتلتیکو که این فصل را حداقل با یک جام جشن گرفتند، تیم زیدان این فصل را بدون بردن حتی یک جام سپری کرد. حالا همه طرفداران رئال مادرید، در انتظار تصمیم کلیدی زیزو هستند. او رسما اعلام کرده که در صحبت‌های مستقیم با باشگاه، سرنوشت آینده‌اش را روشن خواهد کرد. سرنوشتی که شاید به جدایی از تیم در همین تابستان ختم شود.

بی‌فایده‌ترین برد تاریخ

بارسلونا این اواخر هر وقت بیشتر به پیروزی نیاز داشت، بدتر بازی می‌کرد. آنها در مقطعی از فصل می‌توانستند با بردن هر 6 مسابقه باقی مانده، قهرمان لالیگا شوند اما شکست روبه‌روی گرانادا و تساوی روبه‌روی تیم سیمئونه، امید این تیم را به باد داد. پیروزی هفته آخر روبه‌روی ایبار هم، نتوانست زخم‌های این تیم را التیام بدهد. شاید این، آخرین بازی رونالد کومان در بارسلونا بوده باشد. هرچند که خود این مربی، اصلا این‌طور فکر نمی‌کند. به احتمال زیاد، ماندن لئو مسی در بارسا نیز قطعی شده و دوست صمیمی او سرخیو آگرو به زودی در این باشگاه به لئو ملحق خواهد شد.

زیردریایی‌های غرق شده

شکست روبه‌روی رئال مادرید، شانس رسیدن به رقابت‌های فصل آینده یورولیگ را از ویارئال گرفت. اگر آنها گل نیمه اول‌شان را حفظ می‌کردند، بالاتر از بتیس به یورولیگ می‌رسیدند اما این اتفاق برای باشگاه رخ نداد. سوسیه‌داد و رئال بتیس با پیروزی‌های حساس این هفته، راهی دیدارهای فصل آینده یورولیگ شدند. برای ویارئال البته یک احتمال جذاب دیگر هم وجود دارد. اگر آنها در فینال لیگ اروپا من یونایتد را شکست بدهند، فصل آینده سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان اروپا را تصاحب خواهند کرد. تورنمنتی به مراتب مهم‌تر از یورولیگ که تیم‌های بتیس و سوسیه‌داد در آن حاضر هستند.

فرار بزرگ

بزرگ‌ترین فرار ممکن در آخرین هفته لالیگا، سهم الچه شد. تیمی که به لطف یک پیروزی حساس درست در آخرین لحظه‌ها توانست از منطقه سقوط نجات پیدا کند. تساوی در روز آخر «هوئسکا» را به دسته دوم فوتبال اسپانیا فرستاد. سقوط «ایبار» نیز از قبل کاملا قطعی شده بود. دیگر تیم سقوط کننده از لالیگا، «وایادولید» بود. تیم تحت مالکیت رونالدوی برزیلی، با شکست هفته پایانی روبه‌روی اتلتیکومادرید، یک سقوط دردناک را تجربه کرد. تیمی که در پنج بازی آخرش در رقابت‌های این فصل لالیگا، فقط یک امتیاز به دست آورد.