محرومیت اشباح!

احکام انضباطی دو دیدار جنجالی اخیر فوتبال ایران، بالاخره صادر شدند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، کمیته انضباطی جریمه سنگینی برای برخی از افراد فعال در این درگیری‌ها صادر کرد. عجیب‌ترین بخش این حکم اما تصمیم به برگزاری دیدارهای فصل آینده سپاهان و پرسپولیس در زمین بی طرف بود. آن هم در شرایطی که در جریان این مسابقه جنجالی، حتی یک تماشاگر هم در ورزشگاه حضور نداشت. با وجود سنگین بودن رقم جرایم مالی، این آرا باز هم بازدارنده به نظر نمی‌رسند. کمیته انضباطی و مجموعه فدراسیون فوتبال، همچنان از توان لازم برای مدیریت چنین بحران‌هایی در این فوتبال برخوردار نیستند.

آریا رهنورد

کمیته انضباطی در واکنش به درگیری‌های دقایق پایانی دربی، «دو جلسه» محرومیت برای بهزاد غلامپور و فرشاد فرجی در نظر گرفته است. چهره‌هایی که عوامل اصلی رقم خوردن درگیری در آن نبرد بودند. برای مهدی ترابی و محمد نادری هم «یک جلسه» محرومیت به صورت «تعلیقی» در نظر گرفته شد که فعلا اعمال نشود. پرسپولیسی‌ها پس از صدور این رای به عدم محرومیت ریگی و شجاعیان معترض بوده‌اند و استقلالی‌ها نیز معتقدند که ترابی و مهدی عبدی، باید با محرومیت‌های سنگینی روبه‌رو می‌شدند. جالب اینکه بر اساس رای کمیته انضباطی، همه این افراد در کنار احمد موسوی باید 75 میلیون تومان جریمه پرداخت کنند. رقمی که در قیاس با محرومیت‌های قبلی، فوق‌العاده سنگین به نظر می‌رسد. در مورد دیدار سپاهان و پرسپولیس هم، یک جلسه محرومیت برای سیدجلال و پورقاز در نظر گرفته شده و سعید آقایی و محمدرضا حسینی، یک جلسه محرومیت تعلیقی گرفته‌اند. نام محمدحسین کنعانی‌زادگان هم در فهرست بازیکنانی با جریمه 75 میلیون تومانی دیده می‌شود. این آرا به مدت یک هفته قابل اعتراض و تجدید نظر هستند و بعید نیست که در روزهای بعدی، کمی تلطیف شوند. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که در مسابقه بزرگ بعدی در فوتبال ایران، درگیری‌هایی شبیه به این دوباره تکرار نشوند.

جریمه‌های مالی کمیته انضباطی برای دو مسابقه سپاهان-پرسپولیس و دربی سرخابی‌ها، رقمی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است. این میزان سنگین از جرایم، همواره این تصور را به وجود می‌آورد که فدراسیون عملا به دنبال «درآمدزایی» از بی‌اخلاقی در فوتبال ایران است. حالا که چنین جریمه سنگینی در نظر گرفته شده و قرار است چند باشگاه و چند تیم خزانه خالی فدراسیون فوتبال را پر کنند، حداقل دستمزدهای معوقه داوران هم پرداخت شود. کاش فدراسیون حداقل به لطف این جریمه سنگین، از برخی بحران‌های مالی فاصله بگیرد و بتواند از پس هزینه‌های اولیه‌اش بربیاید. شهاب‌الدین عزیزی خادم در جریان انتخابات فدراسیون، از درآمد 250 تا 300 میلیارد تومانی فدراسیون تحت مدیریتش صحبت می‌کرد اما فعلا تنها درآمدی که توسط این مدیر جذب شده، درآمد حاصل از جریمه تیم‌های مختلف بوده است. لابد اگر تا پایان فصل چند دعوای بزرگ دیگر هم اتفاق بیفتد و چند درگیری دیگر به وجود بیاید، فدراسیون دیگر رسما پولدار می‌شود و از پس هزینه‌هایش برمی‌آید!

جریمه‌های مالی کمیته انضباطی برای دو مسابقه سپاهان-پرسپولیس و دربی سرخابی‌ها، رقمی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است. این میزان سنگین از جرایم، همواره این تصور را به وجود می‌آورد که فدراسیون عملا به دنبال «درآمدزایی» از بی‌اخلاقی در فوتبال ایران است

اما این حکم، یک بند «باورنکردنی» هم دارد و آن، محرومیتی است که در حقیقت شامل حال «تماشاگرها» شده و همه را غرق در تعجب کرده است. کمیته انضباطی تصمیم گرفته دو مسابقه بعدی پرسپولیس و سپاهان را در «زمین بی‌طرف» و بدون حضور تماشاگرها برگزار کند. در حقیقت دوستان کمیته انضباطی در حالی تماشاگرها را در جایگاه مقصر قرار داده‌اند و علیه آنها حکم صادر کرده‌اند که حتی یک تماشاگر هم در نقش‌جهان حضور نداشته است. تا قبل از این، به محض وقوع درگیری و تنش، تماشاگرها مورد سرزنش قرار می‌گرفتند و اساسا دیواری کوتاه‌تر از آنها در فوتبال ایران پیدا نمی‌شد. حیرت‌آور است که حالا در غیاب طولانی‌مدت تماشاگرها هم، دوباره آنها را مقصر قلمداد می‌کنند. معلوم نیست این حکم، چطور مشکلات همیشگی این مسابقه را تغییر خواهد داد. یعنی پرسپولیس و سپاهان در شهری به جز تهران و اصفهان، دیگر با هم درگیر نمی‌شوند؟ یعنی مشکل از آب و هوای تهران و اصفهان بوده است؟ این حکم اصلا چقدر «بازدارنده» است؟ به فرض که این درگیری‌ها در شهر دیگری تکرار شد، آن‌وقت کمیته انضباطی چه خواهد کرد؟ آیا قدم بعدی این است که دیدار دو تیم به کشور دیگری منتقل شود؟ لابد اگر باز هم این درگیری رقم خورد، قطر یا امارات میزبان بعدی این مسابقه خواهند بود! این دو باشگاه تا امروز بارها و بارها جدال‌های پرتنش و سرشار از درگیری را پشت سر گذاشته‌اند و برخوردهای کمیته انضباطی هم نتوانسته چیزی را تغییر بدهد. حالا این کمیته تصمیم گرفته دوباره همین راه را برود تا این درگیری‌های پرسود برای کمیته انضباطی دوباره تکرار شوند. با انتقال جدال این دو تیم از تهران و اصفهان، کمیته انضباطی یک پیام واضح را به فوتبال ایران می‌رساند. اینکه فدراسیون و سازمان لیگ عملا از توانایی لازم برای برگزاری این نبرد حتی در استادیوم خالی برخوردار نیستند. یک اعتراف تلخ که تعداد دیدارهای خانگی فصل آینده پرسپولیس و سپاهان را در فصل آینده نسبت به سایر رقبا، کم‌تر خواهد کرد.