خداحافظ حرفه‌ای‌گری!

«قانون بعضی‌ها را گرم می‌کند و بعضی‌ها را می‌سوزاند». این جمله قصار، یکی از واکنش‌های علیرضا بیرانوند به محرومیت از یک مسابقه با رای کمیته انضباطی به دلیل اتفاقات دیدار با تراکتورسازی تبریز بوده است. او ظاهرا از این رای ناراضی است اما در حقیقت قانون کاملا به نفع این دروازه‌بان تفسیر شده و برخلاف انتظارها، حکم محرومیت «تعلیقی» او از سه مسابقه، به جریان نیفتاده است. مرد شماره یک دروازه پرسپولیس به خاطر این رای باید از کمیته انضباطی تشکر کند اما در عمل ژست ناراحتی گرفته و حتی با فوتبال ایران، خداحافظی کرده است. هواداران پرسپولیس البته این خداحافظی را چندان جدی نمی‌گیرند. چراکه بیرو قبل از این نیز بارها دست به چنین کارهایی زده است.

آریا طاری

علیرضا بیرانوند، اولین دروازه‌بانی نیست که در استادیوم‌های رقیب، با واکنش منفی سکوها روبه‌رو می‌شود. قبل از او، دروازه‌بان‌های بزرگی از هواداران حریف توهین شنیده‌اند و این روند بعد از علیرضا نیز ادامه خواهد داشت. بیرو در چند سال گذشته، به شکل فوق‌العاده‌ای پیشرفت کرده و از یک گلر ناشناخته در نفت تهران، به مرد شماره یک دروازه تیم ملی تبدیل شده است. بخشی از این پیشرفت، نتیجه توانایی‌های فنی این دروازه‌بان است اما او برای رسیدن به مراحل بالاتر در دنیای فوتبال، تنها نمی‌تواند روی داشته‌های فنی‌اش حساب باز کند. علیرضا باید حرفه‌ای‌تر عمل کند و دست از حاشیه ساختن برای خودش بردارد. او می‌توانست همه شعارهای یادگار امام را بی‌جواب بگذارد و بدون نشان دادن هیچ عکس‌العملی، از ورزشگاه خارج شود. رفتاری که بیرو انجام داد اما به سادگی شکار دوربین‌های تلفن همراه شد تا این دروازه‌بان به کمیته انضباطی احضار شود. از آن‌جایی که از سه جلسه محرومیت تعلیقی مربوط به فصل گذشته برای این دروازه‌بان زمان زیادی سپری نشده بود، انتظار می‌رفت به دلیل تکرار در بی‌انضباطی و نمایش رفتار ناخوشایند، آن محرومیت تعلیقی برای او به اجرا دربیاید و بیرانوند سه دیدار آینده تیمش را از دست بدهد اما به نظر می‌رسد کمیته انضباطی ملاحظه جنجال احتمالی این حکم و دیدارهای حساس پیش‌روی پرسپولیس را کرد و تنها یک جلسه محرومیت برای دروازه‌بان اصلی قرمزها در نظر گرفت. با این حساب او تنها دیدار خانگی تیمش با صنعت نفت را از دست می‌دهد و می‌تواند بدون هیچ مشکلی در مسابقه‌های حساس با استقلال، سپاهان و پدیده مشهد به میدان برود. در واقع رای کمیته انضباطی کاملا به سود این دروازه‌بان بوده اما او در اعتراض به این حکم، با فوتبال ایران و مهم‌تر از آن با «حرفه‌ای‌گری» خداحافظی کرده است. همه جای دنیا چنین حرکاتی، موجب محرومیت یک ستاره می‌شوند. به جای خداحافظی با فوتبال ایران، بیرانوند باید دست از این حرکات بردارد، تلفن همراهش را خاموش کند، از جنجال‌های بزرگ دور بماند و همه تمرکزش را روی فوتبال بگذارد. دغدغه این سنگربان، باید گل بدی باشد که دیدار با تراکتورسازی خورده است. نه هوادارانی که روی سکوهای رقیب، علیه او شعار داده‌اند.

البته که علیرضا بیرانوند، یکی از بهترین دروازه‌بان‌های یک دهه اخیر فوتبال ایران است اما کیفیت فنی او نباید دلیلی برای مصونیتش از قانون تلقی شود. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دائما به «قدردانی» بیشتر از این دروازه‌بان در فوتبال ایران تاکید دارد. کاپیتان باشگاه محرومیت بیرو را اسم رمز عملیات انتحاری علیه پرسپولیس می‌داند و هوادارها نیز معتقدند که گلرشان با این حکم، مورد «ظلم» قرار گرفته است. ظلم اصلی را اما کسانی به بیرو روا می‌دارند که از همه کارهای او حمایت می‌کنند و حتی حاضر به پذیرفتن اشتباه‌های بزرگ این سنگربان نیستند. او مرتکب یک اشتباه شده، دست به یک رفتار غیرحرفه‌ای زده و اگر قرار بود مجازاتی مناسب با این رفتار داشته باشد، دو دیدار حساس تیمش با استقلال و سپاهان را از دست می‌داد. او تا امروز در سه هفته ابتدایی لیگ برتر، دو بار محروم شده و حالا دیگر بیشتر از گذشته، زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت. او رقبای بسیار زیادی برای خط دروازه تیم ملی دارد و اگر به همین روند حاشیه‌سازی ادامه بدهد، جایگاهش را از دست خواهد داد. برخلاف آن‌چه علیرضا تصور می‌کند، پرسپولیس بدون او تا امروز مشکل بزرگی را احساس نکرده و رادو در همه تجربه‌های بازی برای تیم، نمایشی امیدوارکننده داشته است. به نظر می‌رسد پیشنهادهای خارجی، نگاه بیرو به فوتبال ایران را تغییر داده‌اند اما این پیشنهادها تا امروز همانقدر حقیقت داشته‌اند که شایعه رفتن سردار آزمون به لیورپول، معتبر بوده است!

کاپیتان باشگاه محرومیت بیرو را اسم رمز عملیات انتحاری علیه پرسپولیس می‌داند و هوادارها نیز معتقدند که گلرشان با این حکم، مورد «ظلم» قرار گرفته است. ظلم اصلی را اما کسانی به بیرو روا می‌دارند که از همه کارهای او حمایت می‌کنند و حتی حاضر به پذیرفتن اشتباه‌های بزرگ این سنگربان نیستند

شاید درصد زیادی از نارضایتی علیرضا بیرانوند، ناشی از توجیه رییس فدراسیون فوتبال روی آنتن تلویزیون است. مهدی تاج در یک برنامه تلویزیونی، تاکید کرده بود که همین «عذرخواهی» هم برای این دروازه‌بان کافی به نظر می‌رسد. این تصمیم اما در حیطه اختیارات رییس فدراسیون فوتبال نیست و بهتر بود مهدی تاج نیز در این مورد سکوت به خرج می‌داد. شاید بیرانوند انتظار داشت که عذرخواهی‌اش همه چیز را حل خواهد کرد اما به هیچ وجه نباید اجرای قانون برای یک دروازه‌بان ملی‌پوش با سایر مهره‌های لیگ برتری متفاوت باشد. علیرضا همین حالا نیز با تخفیف بزرگی از سوی کمیته انضباطی روبه‌رو شده و بهتر است به جای جنجال‌سازی، به اندازه کافی برای یک بازگشت قدرتمندانه به دروازه‌ پرسپولیس تلاش کند.