شکست در لباس پیروزی!

همین چند روز قبل که ایمیل کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد شرایط جدید باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان به فدراسیون فوتبال رسید، مدیران چهار باشگاه استقلال، شهرخودرو، سپاهان و پرسپولیس فریاد وااسفا سر دادند و رسما اعلام کردند که هرگز با چنین شرایطی کنار نخواهند آمد. پس از چند روز اما حالا مشخص شده که آ‌نها تغییر موضع داده‌اند و دیگر خبری از «انصراف» از لیگ قهرمانان نخواهد بود. از همان ابتدا هم مشخص بود چنین مدیرانی، هرگز در قواره‌های «پیروزی» در چنین پرونده‌ای نیستند. هرچند که «وانمود» می‌کنند صاحب یک موفقیت بزرگ شده‌اند!

آریا طاری

«یک دستاورد قابل توجه». این عنوانی است که مدیران فدراسیون فوتبال و روسای چهار باشگاه ایرانی لیگ قهرمانان، برای پایان پرونده انصراف از این تورنمنت در نظر گرفته‌اند. تعریف آنها از «موفقیت» در نوع خودش حیرت‌آور به نظر می‌رسد. ظاهرا از نگاه این مدیران، همین که فوتبال ایران در معرض یک «تحقیر» قرار گرفته، امنیت کشور از سوی نهاد سیاست‌زده‌ای مثل ای.اف.سی زیر سوال رفته، حق میزبانی دیدارهای پلی‌آف از ایرانی‌ها سلب شده و خبری از میزبانی در دور رفت برای تیم‌های ایرانی نخواهد بود، موفقیت محسوب می‌شود! این چه موفقیتی است که چنین لطمه‌ای به اعتبار بین‌المللی فوتبال ایران زده است؟ این چه موفقیتی است که بسیاری از اهالی فوتبال در دنیا را متوجه «ناامن» بودن کشور از نگاه یک «نهاد رسمی» مثل کنفدراسیون فوتبال آسیا کرده است؟ تاکید روی کلمه موفقیت در واکنش به این معضل، چیزی شبیه یک شوخی بزرگ به نظر می‌رسد. در این پرونده، خبری از موفقیت نبوده و تنها «شکست» کمی و فقط کمی سبک‌تر شده است. این یک شکست بزرگ و فراموش‌نشدنی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود که حالا دیگر برای «میزبانی» از بازی‌های لیگ قهرمانان، باید دست به دامان ای.اف.سی باشد. البته که کنفدراسیون فوتبال آسیا، بیانیه‌اش را در این مورد اصلاح کرده و بخش‌ مربوط به «نظارت و بازبینی مجدد» را از متن این بیانیه درآورده اما با مدیرانی که فوتبال ایران دارد، بعید نیست که ناگهان در دور برگشت، دوباره میزبانی از ایرانی‌ها گرفته شود. درست در همان لحظاتی که روسای چهار باشگاه مطرح لیگ برتر، از پیروزی دیپلماسی ورزشی صحبت می‌کنند، بیشتر از همیشه مشخص شده است که این دیپلماسی، چقدر ضعیف و رنجور است. حتی رسیدن به کرسی نایب‌رییسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا، تنها یک موقعیت «تزئینی» برای این فوتبال به شمار می‌رود. در چند فصل گذشته، تیم‌های ایرانی بدون کوچک‌ترین میل و علاقه‌ای ناچار شده‌اند دیدار با نمایندگان عربستان را در زمین «بی‌طرف» برگزار کنند. پس از چند سال به جای پایان بخشیدن به ایران، حالا بحران جدیدی از راه رسیده است. عدم میزبانی از بازی‌های دور رفت مرحله گروهی، شاید خیلی زود تیم‌های ایرانی را در معرض حذف از این تورنمنت قرار بدهد. دلیل این «تعویق» در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. اگر ای.اف.سی ایران را یک کشور امن می‌داند، طبیعتا باید از همین حالا دیدارهای نمایندگان ایران را در همین کشور برگزار کند. اگر هم آنها چنین گزاره‌ای را نمی‌پذیرند، طبیعتا تا پایان این فصل لیگ قهرمانان به تیم‌های ایرانی میزبانی نخواهند داد. 

 این وسط باشگاه‌های ایرانی حاضر در پلی‌آف لیگ قهرمانان چه گناهی کرده‌اند که باید هر دو مسابقه این مرحله را بیرون از خانه پشت سر بگذارند؟ اگر آنها در همین مسابقه اول از تورنمنت کنار بروند، چه کسی در مورد تغییر میزبانی دیدارهای این تیم‌ها پاسخگو خواهد بود؟ به نظر می‌رسد این تیم‌ها عملا قربانی «معامله» با ای.اف.سی شده‌اند و همان‌طور که انتظار می‌رود، مدیران‌شان نیز در این مورد سکوت به خرج داده‌اند. بر اساس نوع سهمیه‌هایی که برای فوتبال ایران در نظر گرفته شده، استقلال و شهرخودرو باید دیدارهای اول پلی‌آف را در خانه و دیدارهای دوم را بیرون از خانه سپری کنند اما حالا به همین سادگی، فرصت میزبانی از این تیم‌ها گرفته شده است. در واقع فوتبال ایران، تا همین‌جا دو میزبانی مسلم از دیدارهای لیگ قهرمانان را از دست داده و دو باشگاه که به سختی صاحب این سهمیه شده‌اند، به شکل مشخصی ضرر خواهند کرد. اینکه در چنین شرایطی از پیروزی دیپلماتیک حرف بزنیم، به اعتماد به نفس زیادی نیاز دارد و ظاهرا تنها چیزی که در مدیران فوتبال ایران دیده می‌شود، همین اعتماد به نفس است! 

فوتبال ایران، شهامت کنار کشیدن از لیگ قهرمانان آسیا را نداشت اما کاش مدیران حاضر در جلسه مشترک با مدیران ای.اف.سی، شرح این جلسات را منتشر کنند تا به صورت شفاف مشخص شود که آنها، چطور زیر بار طرحی رفته‌اند که همین چند روز قبل، آن را غیرمنصفانه می‌دانستند

ای.اف.سی باید به همه میزبانی‌های فوتبال ایران در این سال‌ها افتخار کند. پرسپولیس و استقلال، بخشی از پرشورترین میزبانی‌های تاریخ لیگ قهرمانان را رقم زده‌اند و بدون تردید هواداران شهرخودرو و سپاهان نیز استادیوم‌ها را برای تیم‌های محبوب شهرشان پر خواهند کرد. ما در این سال‌ها در جریان میزبانی بازی‌ها، هیچ مشکل بزرگی را پشت سر نگذاشته‌ایم. کنفدراسیون فوتبال آسیا اما ترجیح می‌دهد با تهدید سکوهای پر ایرانی، خودش را به آغوش سکوهای خالی استادیوم‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس بیندازد. فوتبال ایران، شهامت کنار کشیدن از لیگ قهرمانان آسیا را نداشت اما کاش مدیران حاضر در جلسه مشترک با مدیران ای.اف.سی، شرح این جلسات را منتشر کنند تا به صورت شفاف مشخص شود که آنها، چطور زیر بار طرحی رفته‌اند که همین چند روز قبل، آن را غیرمنصفانه می‌دانستند.