آریا طاری

پیروز شدن رضا شکاری در پرونده شکایت از باشگاه تراکتور، خبر عجیبی نبود. چراکه باشگاه پیش از این نیز در معرض چنین شکایت‌ها و پرونده‌هایی قرار گرفته بود. آن‌چه این ماجرا را کمی حادتر می‌کند، مسجل‌ شدن جعل قرارداد تراکتوری‌ها در این پرونده است. اتفاقی که هرگز نباید در یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال رخ بدهد. به صورت همزمان با این اتفاق، مسعود شجاعی هم اعلام کرده که به زودی باشگاه را ترک خواهد کرد. به نظر می‌رسد یک دوران دیگر در تراکتور بدون رسیدن به موفقیتی فوق‌العاده، خیلی زود به پایان خواهد رسید.

نه پیوستن رضا شکاری به تراکتور و نه نحوه جدایی او از این باشگاه، نسبتی با رویه‌های «استاندارد» یک انتقال فوتبالی نداشتند. شکاری در حالی که با جار و جنجال از فوتبال روسیه جدا شده بود و هنوز پرونده‌ای باز در باشگاه ذوب‌آهن اصفهان داشت، مورد توجه پرسپولیس قرار گرفت و در یک قدمی پیوستن به این باشگاه بود اما درست وقتی همه منتظر اولین تصویر از این بازیکن با لباس قرمزهای تهران بودند، او سر از تراکتور درآورد و با قرمزهای تبریز قرارداد امضا کرد. تراکتوری‌ها به خیال خودشان، یک «شکار بزرگ» انجام داده بودند اما همین صید دلخواه، مدتی بعد قراردادش را به صورت یک‌طرفه با این تیم فسخ کرد. مدیران باشگاه باور داشتند که حرکت شکاری غیرقانونی بوده و به همین خاطر توانستند جلوی انتقال او به تیم‌های بعدی را بگیرند اما حالا در رای نهایی پرونده، مشخص شده که تصمیم این بازیکن کاملا قانونی بوده است.

جالب است بدانید که تراکتوری‌ها برای محکوم کردن بازیکن سابق‌شان رسما در قرارداد او دست برده‌اند. اگر تصور می‌کنید این نخستین بار است که چنین اتفاقی در تراکتور رخ می‌دهد، حتما ماجرای رشید مظاهری را از یاد برده‌اید. مدیران تیم تبریزی در ماجرای رشید هم دست به چنین کاری زدند و حالا پس از مدتی، ثابت کردند که این به نوعی تاکتیک نقل و انتقالاتی در تیم‌شان تبدیل شده است. جالب اینکه تراکتور تا امروز با وجود دو بار جعل آشکار در قرارداد بازیکنانش، هیچ محرومیت سنگینی را تحمل نکرده است. اگر چنین پرونده‌ای به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا کشیده شود، حتی ممکن است مسائلی نظیر سقوط به دسته پایین‌تر در انتظار تراکتور باشد اما در فدراسیون فوتبال، هیچ برخوردی با این تیم نمی‌شود. چنین مصونیتی همیشه برای زنوزی وجود داشته است. همین که او زمانی توانسته به صورت همزمان با دو تیم تحت مالکیت خودش در لیگ برتر حاضر شود، نشان می‌دهد که این مالک از مصونیتی آهنین در فوتبال ایران برخوردار است.

نکته عجیب و دور از انتظار، تداوم حمایت‌های بخشی از هواداران باشگاه از روند فعلی تراکتور است. البته که زنوزی و همراهان، دیگر آن محبوبیت سابق را از دست داده‌اند اما به نظر می‌رسد طرفداران این تیم، باید حساسیت بیشتری از خودشان به خرج بدهند. اینکه باشگاه با وجود همه این هزینه‌ها هنوز هم نتوانسته برای اولین بار قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر را جشن بگیرد، انتقادبرانگیز به نظر می‌رسد اما حقیقتا مسائلی مانند جعل قرارداد بیشتر از هر نتیجه‌ای، اعتبار تیم را زیر سوال می‌برند. باشگاهی که دیگر به جعل قرارداد «مشهور» شده، برای ترمیم وجهه و اعتبار از دست رفته‌اش باید سال‌های سال تلاش کند. جالب اینکه هر زمان انتقادی از زنوزی مطرح می‌شود، او مساله «انحلال» باشگاه را به زبان می‌آورد. در حقیقت به نظر می‌رسد فوتبال ایران به جای خصوصی‌سازی، به سراغ پدیده قلدرپروری رفته و زور هیچ‌کس هم به این چهره‌های خاص نمی‌رسد. همین حالا در شهر منچستر، هواداران منچستریونایتد هر روز علیه مالکان باشگاه اعتصاب به راه می‌اندازند و تظاهرات می‌کنند. جالب اینکه همین تیم به فینال این فصل لیگ اروپا رسیده و در لیگ انگلیس هم شرایط بدی ندارد اما هوادارها تنها به نتیجه نگاه نمی‌کنند و به شیوه مدیریت تیم معترض هستند. همین حساسیت موجب می‌شود باشگاهی مثل یونایتد حتی در بهترین شرایط هم اصولش را از دست ندهد و دست به رفتارهایی غیرحرفه‌ای نزند. اینجا اما بخشی از هوادارها هنوز برای افرادی هورا می‌کشند که برای بردن یک پرونده، از هیچ نوع رفتار غیرقانونی پرهیز ندارند. در چنین شرایطی، اصلا نباید به آینده تراکتور امیدوار بود. باشگاهی که در آن، تصمیم‌ها به شکل ناامیدکننده‌ای علیه ذات و ماهیت فوتبال هستند و بیشتر از هر چیزی، اخلاق حرفه‌ای را زیر سوال می‌برند.

در بازگشت از آسیا و در شرایطی که تیم خسته تراکتور بیشتر از همیشه به همه ستاره‌هایش نیاز داشت، اشکان و مسعود تیم را برابر پیکان همراهی نکردند. کار به جایی رسیده که حتی مهره‌های تیم هم علیه مالکیت استوری گذاشته‌اند و یک فایل صوتی از شجاعی، به وضوح نشان داده که او به دنبال ترک تیم است. بازیکنی که تا همین چند وقت قبل با تصمیم زنوزی همه کاره تراکتور شده هم دیگر به این مالک اعتماد نکرد. در چنین شرایط پرتنشی، یک شانس دیگر برای موفقیت باشگاه در این فصل به راحتی از دست می‌رود. چرخ‌های این تراکتور را اما از مدت‌ها قبل پنچر کرده‌اند.