آریا طاری

سرنوشت دو تیم از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا امشب مشخص خواهد شد. روی کاغذ، به نظر می‌رسد پی‌اس‌جی و چلسی با برتری در زمین تیم‌های رقیب، تقریبا بخش زیادی از مسیر صعود را طی کرده‌اند اما لیگ قهرمانان هرگز نسبتی با پیش‌بینی و پیشگویی نداشته و هر اتفاقی ممکن است در دیدارهای امشب رخ بدهد. این مسابقه یک فرصت جذاب برای فوتبال ایران نیز هست. مهدی طارمی امشب می‌تواند اولین فوتبالیست تاریخ ایران شود که در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان گل‌زنی می‌کند.

اپیزود اول: سلاطین بازگشت و رویای تلافی

نمایشی که در دیدار رفت با پی‌اس‌جی از بایرن تماشا کردیم، اصلا شباهتی به مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نداشت. بایرن در فاز دفاعی بسیار متزلزل نشان داد و در خط حمله نیز، قدرت همیشگی‌اش را از دست داده بود. شاگردان فلیک البته در همان مسابقه هم یک بازگشت نصفه و نیمه را تجربه کردند و توانستند شکست دو بر صفر را با تساوی دو- دو عوض کنند اما باز هم این کیلیان ام‌باپه بود که تیر خلاص را به مونیخی‌ها زد. پس از آن نبرد، پی‌اس‌جی در لیگ فرانسه هم یک نمایش درخشان داشت و چهار بار دروازه استراسبورگ را باز کرد. مونیخی‌ها اما یک مسابقه نه‌چندان دلچسب را روبه‌روی یونیون برلین پشت سر گذاشتند و مقابل این تیم به راحتی متوقف شدند. در شرایط عادی، اوضاع برای تیم فرانسوی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد. جالب اینکه آنها در چهار تجربه آخر میزبانی از رقبای آلمانی، نتیجه‌ای به جز پیروزی کسب نکرده‌اند و حالا میزبان بایرن خواهند بود تا این عدد را به پنج برسانند. از سال 2015 به بعد، بایرن مونیخ هرگز نتوانسته پس از شکست خوردن در مسابقه رفت مرحله حذفی لیگ قهرمانان، به دور بعد راه پیدا کند. این اتفاق آخرین بار در سال 2015 روبه‌روی پورتو برای این باشگاه رقم خورده بود. در بین 50 تیم آخری که در دیدار رفت مرحله حذفی لیگ قهرمانان در «خانه» شکست خورده‌اند، فقط «سه تیم» در نهایت موفق به رسیدن به مرحله بعدی شده‌اند. در حقیقت همه آمار و ارقام کاملا به ضرر بایرن به نظر می‌رسند اما آنها همیشه می‌توانند برای بازگشت، روی ذات آلمانی‌شان حساب باز کنند. تیم پوچتینو اولین باشگاهی بود که بایرن را در اروپا با هدایت هانسی فلیک شکست داده است. غیبت مارکینیوش پس از مصدومیت، موضوعی نگرانی کننده برای پوچ به شمار می‌رود و او احتمالا از دیالو در قلب دفاع استفاده خواهد کرد. بازگشت دوباره وراتی نیز خبر خوبی برای این مربی خواهد بود. در سمت مقابل اما غیبت لواندوفسکی ادامه دارد و نیکلاس سوله و لئون گورتسکا به فهرست مصدومان باشکاه بایرن اضافه شده‌اند تا این تیم با نفراتی مثل بوآتنگ و چوپو موتینگ در ترکیب اصلی روبه‌روی حریف پاریسی قرار بگیرد. در آستانه این مسابقه بزرگ، توماس مولر از انگیزه مونیخی‌ها برای زدن گل‌های زیاد در این مسابقه صحبت کرده است. پوچتینو هم دست روی این نکته گذاشته که این مسابقه برای او و تیمش، حتی دشوارتر و نفس‌گیرتر از مسابقه رفت دو تیم خواهد بود.

اپیزود دوم: مهدی وارد می‌شود

تنها چند روز پس از شکست پورتو برابر چلسی در لیگ قهرمانان اروپا، مهدی طارمی مسابقه تیمش در لیگ پرتغال را از روی نیمکت شروع کرد. مهدی در ادامه وارد زمین مسابقه شد و توانست طلسم گل نزدن برای این تیم را پس از چند هفته نابود کند. حالا طارمی دوباره به اوج برگشته و باید خودش را مهیای اولین حضور در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان کند. شکست پورتو در مسابقه رفت با دو گل، کار را برای این تیم بسیار سخت خواهد کرد. تیم توخل در مسابقه قبلی به شدت بی‌رحم نشان داد و حالا صعود به نیمه نهایی برای آبی‌ها اصلا سخت به نظر نمی‌رسد. برد دیدار رفت، یازدهمین پیروزی چلسی در مسابقه‌های رفت مراحل حذفی لیگ قهرمانان بوده است. در 10 تجربه قبلی، آنها هشت بار پس از پیروزی در دیدار رفت، صعود به مرحله بعدی را به دست آورده‌اند. پورتو یک آمار بد هم دارد و آن ناکامی در پیروزی روبه‌روی تیم‌های انگلیسی در هفت مسابقه اخیر است. پس از پیروزی برابر لسترسیتی در دسامبر سال 2016 پورتو دیگر هرگز نتوانسته یک رقیب انگلیسی را شکست بدهد. چلسی توخل در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان، حتی یک بار هم شکست نخورده است. این تیم با هفت پیروزی و دو تساوی در 9 بازی، فراتر از حد انتظار ظاهر شده و چشم‌ها را خیره کرده است. قبل از این مسابقه جذاب، جورجینیو به هم‌تیمی‌ها توصیه کرده که صعودشان را قطعی ندانند و پورتو را یک حریف ساده به حساب نیاورند. او به همبازی‌ها هشدار داده که حتی یک اشتباه ساده ممکن است برای صعود پورتو به مرحله بعدی کافی باشد. سرمربی پورتو نیز از همه نفرات تیمش خواسته تا قبل از هر تلاشی برای صعود، عمیقا به این تلاش‌ها باور داشته باشند.