جنگ شیردل‌ها!

برخورد امروز سپاهان و استقلال در نقش جهان، تاثیری انکارنشدنی در معادله‌های قهرمانی نیم‌فصل خواهد داشت. هر دو باشگاه لیگ را در قامت مدعیان جدی قهرمانی پشت سر گذاشته‌اند و به خوبی می‌دانند که برای رقم زدن یک پایان خوش برای نیم‌فصل اول، نیاز مبرمی به این سه امتیاز خواهند داشت. این مسابقه همیشه جذابیتی فراتر از متن یک مسابقه فوتبال داشته است. جالب است بدانید که در ۱۲ بازی گذشته، سپاهان تنها یک بار موفق به شکست دادن استقلال شده است. این باشگاه از اواسط سال ۹۳ به بعد، هرگز در «اصفهان» نتوانسته حریف آبی‌اش را از پیش رو بردارد.

آریا طاری

اولین بازی؛ اولین گل

اولین برخورد دو تیم، بهمن‌ماه سال 1350 اتفاق افتاد. جایی که تاج در اوج قدرت و با هدایت رایکوف، روبه‌روی سپاهان محمود یاوری قرار گرفت. 32 دقیقه بعد از شروع آن مسابقه، غلامحسین مظلومی اولین گل را در تقابل‌های تاریخ این دو تیم به ثمر رساند. در ادامه هم مژدهی، حق‌وردیان و خود مظلومی گل‌های دیگری وارد دروازه سپاهان کردند. آن مسابقه با برتری چهار بر صفر استقلال به پایان رسید. جالب است بدانید که 49 سال بعد، هنوز هم آن برد اول، سنگین‌ترین پیروزی در جدال‌های بین این دو باشگاه به شمار می‌رود. نیم‌قرن از آن بازی گذشته و این اختلاف دیگر بین آنها تکرار نشده است.

بیشترین برد متوالی

از اواخر سال 81 تا اواسط سال 82، سپاهان فرهاد کاظمی تیمی بی‌رقیب به نظر می‌رسید. تیمی که در لیگ برتر و جام حذفی، ضربات سختی به پیکر استقلال وارد کرد. در دیدار رفت دومین دوره لیگ برتر، سپاهان با پنالتی دیروقت محرم نویدکیا استقلال را با نتیجه سه-دو شکست داد. آنها همان سال در دیدار رفت یک‌هشتم نهایی جام حذفی، استقلال را با نتیجه سنگین سه بر صفر از پیش رو برداشتند و در دیدار برگشت هم با نتیجه یک بر صفر برنده شدند. در جدال برگشت لیگ هم سپاهان دوباره با نتیجه تکراری سه-دو برنده شد. پس از چهار برد متوالی، سپاهان در جام اتحادیه تهران به مصاف استقلال رفت و باز هم این تیم را شکست داد. این اولین و آخرین بار در تاریخچه تقابل‌های دو تیم بود که یک تیم در پنج مسابقه متوالی به حریفش غلبه می‌کند.

پرگل‌ترین بازی

این دو باشگاه سابقه تقابل‌های جذاب و پرگل زیادی داشته‌اند اما پرگل‌ترین و شاید فراموش‌نشدنی‌ترین برخورد آنها به شهریور 89 برمی‌گردد. یک بازی فراموش‌نشدنی که یک طرفش نیمکت استقلال و پرویز مظلومی قرار داشتند و طرف دیگرش، امیرقلعه‌نویی و نیمکت سپاهان بودند. بخش مهمی از حساسیت فزاینده آن نبرد، به حضور پرشمار آبی‌های سابق در ترکیب سپاهان مربوط می‌شد. استقلال مسابقه را رویایی شروع کرد و در همان نیمه اول، سه گل به سپاهان زد اما تیم قلعه‌نویی با یک بازگشت باورنکردنی، کار را به تساوی کشاند. با این حال گل به خودی دیرهنگام رضا عنایتی، ورق را به نفع استقلال برگرداند. با هفت گل رد و بدل شده، این پرگل‌ترین برخورد تاریخ استقلال و سپاهان بوده است.

پرتکرارترین نتیجه

اواخر سال 53 بود که سپاهان اولین پیروزی تاریخش را روبه‌روی استقلال با نتیجه یک بر صفر جشن گرفت. جالب است بدانید که برد «یک-هیچ» تکرارشده‌ترین نتیجه در رقابت بین این دو باشگاه بوده است. تاکنون 17 بار نتیجه دیدارهای این دو تیم یک بر صفر شده است. رده دوم این فهرست هم به بردهای دو بر یک اختصاص دارد که 13 بار در این رقابت رقم خورده‌اند.

اولین و آخرین هت‌تریک

این دوئل تا امروز دو هت‌تریک داشته که هر دو، سهم سپاهانی‌ها بوده است. سال 81 لئون استپانیان در برخورد سپاهان استانکو با استقلال قلعه‌نویی، هت‌تریک کرد و طلایی‌ها آن روز چهار-دو برنده شدند اما این اولین هت‌تریک تاریخ این رقابت نبود. سیدامین موسوی در جریان جدال دو باشگاه در سال 1373 توانسته بود سه بار دروازه استقلال را باز کند. بعد از لئون، این مسابقه دیگر هیچ هت‌تریکی نداشته است.

اواخر سال 53 بود که سپاهان اولین پیروزی تاریخش را روبه‌روی استقلال با نتیجه یک بر صفر جشن گرفت. جالب است بدانید که برد «یک-هیچ» تکرارشده‌ترین نتیجه در رقابت بین این دو باشگاه بوده است

پرتجربه‌ترین مربی

امیرقلعه‌نویی با سابقه 29 بار حضور در این مسابقه، پرتجربه‌ترین مربی این جدال به شمار می‌رود. او و ناصر حجازی، چهره‌های آشنایی هستند که سابقه هدایت هر دو باشگاه را داشته‌اند. در بین مربیانی که فقط هدایت یک تیم را بر عهده داشته‌اند، محمود یاوری با 12 بار نشستن روی نیمکت سپاهان و منصور پورحیدری با 11 بار هدایت استقلال، رکورددار محسوب می‌شوند.

زودترین و دیرترین گل

آرش افشین در ثانیه شصتم جدال استقلال و سپاهان، سریع‌ترین گل تاریخ این رقابت را به ثمر رسانده است. افشین هم در شمار بازیکنانی است که برای هر دو تیم به میدان رفته‌اند. دیرهنگام‌ترین گل تاریخ این نبرد، برای آبی‌ها یک گل فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسد. گل آیاندا پاتوسی در دقیقه 97 جدال با سپاهان، وینفرد شفر و تیمش را به شکل وصف‌ناپذیری غرق در شادی کرد.

بیشترین اخراج

در تاریخ دوئل‌های استقلال و سپاهان، دو بازیکن بیشتر از یک کارت قرمز گرفته‌اند. اول احمد باغبانباشی که در فاصله سه مسابقه، دو بار از زمین بازی اخراج شد و دوم هم فرشید طالبی. جالب اینکه هر دو بازیکن هم پیراهن سپاهان را به تن داشتند.

گل‌زن‌ترین ستاره‌ها  

لئون استپانیان، رسول خطیبی و سیدمهدی سیدصالحی، سه گل‌زن برتر این جدال به شمار می‌روند که هر کدام 6 گل در کارنامه دارند. سید برخلاف دو نفر قبلی، به جز سپاهان در این مسابقه برای استقلال هم به میدان رفته است.