آغاز جادوگر، پایان بهار!

پس از اعلام رسمی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده برای فدراسیون فوتبال، انتخابات این نهاد رسما وارد فاز تازه‌ای شده است. کم‌تر از ۲۰ روز تا زمان برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز فدراسیون باقی مانده و هنوز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد این رقابت به گوش می‌رسد. فدراسیون پس از مدت‌ها اداره شدن با سرپرست و رئیس موقت، سرانجام از دهم اسفند رئیس جدید و قطعی‌اش را خواهد شناخت. سرپرست فعلی این نهاد نیز دیگر شانسی برای حضور در راس این هرم ندارد و باید قید ادامه کار در فدراسیون فوتبال را بزند.

آریا طاری

جادوگر و کیا؛ صدای پایی که شنیده می‌شود

برخلاف حرف و حدیث‌هایی که در روزهای گذشته مطرح شده بود، نام «مهدی مهدوی‌کیا» از فهرست گزینه‌های نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال خارج نشد. بعضی‌ها اعتقاد داشتند دوتابعیتی بودن، باعث خروج نام مهدی از این فهرست می‌شود اما در اساسنامه فدراسیون فوتبال، هرگز چنین موضوعی وجود نداشته است. مهدی یکی از گزینه‌های جدی نایب‌رئیسی فدراسیون به شمار می‌رود و اگر علی کریمی ریاست را به دست بیاورد، او در کنار دوست قدیمی‌اش خواهد ایستاد. حتی تصور فدراسیونی که این دو چهره شاخص بین‌المللی با سابقه سال‌ها درخشش در تیم ملی در راس آن حضور پیدا کنند، جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. با این حال فقط «اسم» آنها برای رقم خوردن یک تحول کامل در فوتبال ایران کافی نیست. علی و مهدی باید برنامه‌های گسترده‌ای برای فوتبال داشته باشند. اگر واقعا قرار است آنها تا این اندازه کار را جدی بگیرند و کرسی ریاست را به دست بیاورند، چشم امید همه جامعه فوتبال به این دو نفر دوخته خواهد شد. اگر برنامه مدونی در کار نباشد، این طرح شکست می‌خورد و آنها برای همیشه از فدراسیون رانده می‌شوند. قرار گرفتن نام جادوگر و موشک در این فهرست، مرهون اضافه شدن قانونی است که فیفا در سال‌های گذشته همواره روی آن اصرار داشته است.

حالا فقط این افراد دارای سابقه مدیریتی نیستند که می‌توانند در انتخابات فدراسیون حاضر باشند و ستاره‌های سابق تیم ملی هم از این شانس برخوردار خواهند بود. در بسیاری از نقاط دنیا، اسطوره‌های فوتبالی مدیریت فدراسیون را در دست می‌گیرند و این اتفاق می‌تواند در فوتبال ایران نیز رخ بدهد. حضور علی و مهدی می‌تواند به یک انقلاب تمام‌عیار در ساختار فدراسیون ختم شود و فوتبال را از دست افرادی که این ورزش را به گروگان گرفته‌اند، نجات بدهد.

حیدر و فریدون؛ به سلامت!

عدم تایید صلاحیت حیدر بهاروند، مهم‌ترین اتفاق در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال بوده است. بهاروند از مدت‌ها قبل، در راس فدراسیون دیده می‌شود و معلوم نیست اگر «صلاحیت» کافی را ندارد، چرا در همه این مدت مخالفتی با حضورش در این جایگاه صورت نگرفته است. شاید همین حالا هم برای این «خداحافظی» دیر باشد اما به هر حال نباید فرصت را برای انجام چنین کاری از دست داد. بهاروند مدت‌ها وقت داشته تا حداقل یک قدم مثبت در مدیریت فدراسیون بردارد و حتی در چنین مقیاسی نیز موفق نبوده است. او یکی از افرادی است که در جریان امضاشدن قرارداد ننگین مارک ویلموتس، در فدراسیون حضور داشته و طبیعتا این افراد دیگر تحت هیچ شرایطی نباید در این نهاد مشغول به کار شوند. علاوه بر بهاروند، فریدون اصفهانیان نیز برای انتخاب به عنوان رئیس جدید فدراسیون تایید صلاحیت نشده است. اصفهانیان هم در قواره‌های این جایگاه نبوده و کنار رفتنش در این مرحله، به هیچ وجه عجیب به نظر نمی‌رسد.

با کنار رفتن گزینه‌های «تاییدنشده»، چهار کاندیدا برای ریاست فدراسیون فوتبال باقی مانده‌اند. علی کریمی، شناخته‌شده‌ترین فرد حاضر در این رقابت به شمار می‌رود. یکی از رقبای او در این انتخابات «مصطفی آجورلو» خواهد بود. مردی که اتفاقا در دوران مدیریت در باشگاه تراکتور که با سال‌های پایان دوران بازی علی کریمی همزمان شده بود، حاشیه‌های بزرگی را با این ستاره پشت سر گذاشت

چهار مدعی برای یک کرسی

با کنار رفتن گزینه‌های «تاییدنشده»، چهار کاندیدا برای ریاست فدراسیون فوتبال باقی مانده‌اند. علی کریمی، شناخته‌شده‌ترین فرد حاضر در این رقابت به شمار می‌رود. یکی از رقبای او در این انتخابات «مصطفی آجورلو» خواهد بود. مردی که اتفاقا در دوران مدیریت در باشگاه تراکتور که با سال‌های پایان دوران بازی علی کریمی همزمان شده بود، حاشیه‌های بزرگی را با این ستاره پشت سر گذاشت. آجورلو معمولا پای ثابت انتخابات فدراسیون فوتبال است و به طور کلی این انتخابات را بدون پیروزی ترک می‌کند. نامزد بعدی این انتخابات، کیومرث هاشمی است. معاون سابق سازمان تربیب بدنی و رئیس سابق کمیته ملی المپیک. او سابقه فوتبالی خاصی ندارد و بیشتر به عنوان یک مدیر سیاسی-دولتی فعال در کمیته‌های ورزشی شناخته می‌شود. نفر بعدی نیز «شهاب‌الدین عزیزی خادم» است که سابقه پنج سال حضور در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال را دارد.

این 89 نفر؛ انتخاب تعیین‌کننده

انتخابات فدراسیون فوتبال، 89 رای‌دهنده قانونی دارد. 16 باشگاه حاضر در لیگ برتر، هر کدام یک نماینده برای رای دادن در این انتخابات معرفی خواهند کرد. همچنین هشت باشگاه حاضر در رقابت‌های لیگ دسته اول نیز هر کدام یک نماینده در این انتخابات خواهند داشت. چهار تیم از دسته دوم، سه تیم برتر لیگ فوتسال آقایان، دو تیم اول لیگ فوتبال ساحلی آقایان، دو تیم از لیگ فوتسال بانوان، یک باشگاه از لیگ فوتبال ساحلی بانوان و دو باشگاه از فوتبال بانوان نیز هر کدام یک نماینده در این رقابت خواهند داشت. به جز این افراد، روسای هیات‌های استانی، نمایندگان فدراسیون‌های ورزشی نیروهای مسلح، کاپیتان‌های اصلی یا دوم تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان و آقایان و سرمربیان این تیم‌ها به همراه دو عضو از جامعه داوری و یک عضو از اتحادیه باشگاه‌ها، سرنوشت این انتخابات را مشخص خواهند کرد.