در فوتبال خودمان، کم نیستند مهره‌هایی که به هیچ قیمتی به خداحافظی فکر نمی‌کنند. فرزاد حاتمی و محمد نوری، دو مثال زنده برای این ادعا به شمار می‌روند. با این حال میزان علاقه آنها به ماندن در فوتبال به هر قیمتی، قابل مقایسه با مدافع راست سابق تیم ملی برزیل نیست. حتما «مایکون» را به یاد دارید.

مدافعی که بهترین سال‌های فوتبالش را یک دهه قبل سپری کرده بود. او در فاصله سال‌های 2006 تا 2012 برای اینتر بازی می‌کرد و یکی از مهره‌های کلیدی این باشگاه در مسیر رسیدن به سه‌گانه تاریخی با ژوزه مورینیو بود. مایکون در همان سال به جام جهانی 2010 هم رفت و در سمت راست خط دفاعی سلسائو قرار گرفت. مایکون در سال 2012 با پیشنهاد خوب باشگاه منچسترسیتی روبه‌رو شد و فوتبال ایتالیا را به مقصد انگلستان ترک کرد اما فقط یک فصل در سیتی دوام آورد و در این باشگاه یک مهره ذخیره محسوب می‌شد. او سپس به رم پیوست و سه سال نیز برای این باشگاه توپ زد.

اواخر سال سوم مایکون در رم، خیلی‌ها منتظر بازنشستگی این بازیکن از فوتبال بودند. او نه با پیشنهاد تمدید قرارداد روبه‌رو شده بود و نه مشتری خاصی در بین باشگاه‌های مختلف داشت. با این حال این بازیکن تصمیم گرفت در فوتبال باقی بماند و به تیم آوای در فوتبال برزیل برود. مایکون پس از چند سال از یک بازیکن شاخص، به یک بازیکن شاغل در «سری C» برزیل تبدیل شد. او که زمانی در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده بود، حالا در دسته‌های پایین‌تر فوتبال در کشورش دیده می‌شد. با این حال حتی چنین شرایطی هم موجب نشد این بازیکن قید فوتبال را بزند. او حالا به ایتالیا برگشته و قصد دارد برای تیم «سونا» به میدان برود. تیمی که در «سری دی» یا «دسته چهارم» فوتبال ایتالیا حضور دارد.

مایکون زمانی در همین لیگ، یک ستاره تمام عیار بوده و قهرمان سری آ هم شده اما حالا وضعیت کاملا متفاوتی را تجربه می‌کند. اینکه مایکون حتی در سال 2021 هم بی‌خیال فوتبال نمی‌شود، در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. بسیاری از هم‌تیمی‌ها و هم‌نسل‌های او، بازنشسته شده‌اند و حتی مربیگری می‌کنند اما مایکون در 39 سالگی، همچنان درگیر فوتبال است و ظاهرا نمی‌تواند خودش را در نقطه‌ای به جز فوتبال تصور کند. مایکون به گفته خودش می‌خواهد تا جایی که توان را در ساق‌هایش احساس می‌کند در زمین مسابقه باشد و حتی در همین زمین جانش را از دست بدهد. رقابت‌های دسته‌های پایین‌تر فوتبال ایتالیا در این فصل، مهمان‌های جذاب زیادی دارند. از ماریو بالوتلی در سری بی تا مایکون در سری دی. نفراتی که زمانی در سری آ، چشم‌ها را خیره می‌کردند و حالا قرار است در استادیوم‌هایی به میدان بروند که اصلا شبیه ورزشگاه‌های استاندارد به نظر نمی‌رسند. مایکون تا همین‌جا هم پیشنهادی کاری خوبی داشته اما ظاهرا علاقه چندانی به مربیگری ندارد و تنها خودش را در زمین فوتبال می‌بیند. با این روند بعید نیست او تا 50 سالگی هم مشغول فوتبال بازی کردن باشد!‌