آریا طاری

باز کردن دروازه مس رفسنجان، لوسیانو پریرا مندز را به بهترین گل‌زن خارجی همه ادوار تاریخ لیگ برتر تبدیل کرد. او یک رکورد تاریخی را پشت سر گذاشته و هنوز هم می‌تواند تعداد گل‌هایش در لیگ را به شکل قابل توجهی افزایش بدهد. ممنوعیت ورود مهره‌های جدید خارجی به لیگ برتر، رکورد لوسیانو را در لیگ دست‌نیافتنی‌تر خواهد کرد. هرچند که شاید همین رکورد به تنهایی، نشان از اهمیت مهره‌های خارجی برای فوتبال ایران و لزوم پس گرفتن این تصمیم نه‌چندان کارشناسی‌شده باشد.

لوسیانو پریرا مندز

شیمبا اولین بار در سال 2012 به فوتبال ایران اضافه شد و شروع درخشانی در باشگاه فولاد خوزستان داشت. او پس از درخشش در اهواز، راهی سپاهان شد تا برای یکی از تیم‌های مدعی فوتبال ایران به میدان برود. گسترش فولاد و صنعت نفت آبادان، تیم‌های بعدی بازیکنی به شمار می‌رفتند که دوباره به فولاد برگشت تا برای دومین بار در ترکیب این باشگاه به میدان برود. او که سابقه آقای گلی لیگ برتر با همین تیم را دارد، حالا یکی از پرتجربه‌ترین مهره‌های تیم خوزستانی به شمار می‌رود. ستاره‌ای که در 37 سالگی همچنان سرحال و آماده نشان می‌دهد. لوسیانو با 83 گل زده، حالا بهترین گل‌زن خارجی تمام ادوار لیگ برتر محسوب می‌شود. بازیکنی که شاید به مرور زمان بتواند به رکورد 100 گل در لیگ برتر هم برسد. لوسیانو بیشترین گل‌هایش را برای باشگاه فولاد به ثمر رسانده است.

لوسیانو ادینیو

ادر لوسیانو ادینیو، یکی از مهم‌ترین مهره‌های خارجی تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود. ستاره‌ای که با تکنیک ناب برزیلی و قدرت چارچوب شناسی‌اش، حرف‌های زیادی در لیگ برتر برای گفتن داشت. ادینیو در مس کرمان 55 گل لیگ برتری به ثمر رساند. هیچ بازیکنی در تاریخ مس نتوانسته بیشتر از او در لیگ برتر گل بزند. ادینیو سپس به تراکتور رفت و در لیگ برتر 27 گل هم برای این تیم زد. او هیچ‌وقت قهرمانی در لیگ برتر را تجربه نکرده اما سابقه آقای گلی در این رقابت‌ها را دارد. ادینیو در لیگ چهاردهم، بهترین گل‌زن فصل فوتبال ایران لقب گرفت.

عماد محمدرضا

رکورد گل‌زنی برای سپاهان در تاریخ لیگ برتر، هنوز به عماد محمدرضا تعلق دارد. بازیکنی که 59 بار برای سپاهان در تاریخ لیگ برتر گل‌زنی کرده است. بدون هیچ تردیدی این ستاره عراقی، یکی از بهترین‌های تاریخ این باشگاه اصفهانی است. ستاره‌ای که با این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و حتی در جام باشگاه‌های جهان هم شرکت کرد. مهاجم عراقی سپاهان، برای تیم‌های فولاد خوزستان و شاهین بوشهر هم به میدان رفته اما اوج موفقیت‌های او در باشگاه سپاهان رقم خورده است. عماد در مجموع 70 گل در لیگ برتر به نام خودش ثبت کرده است.

ابراهیم توره

اگر تنها استانداردهای فنی ملاک باشد، ابراهیم توره یکی از بهترین‌ خارجی‌های تاریخ فوتبال ایران است. مهاجمی در کلاس جهانی که البته درست به همان اندازه که در زمین تبحر داشت، در بی‌نظمی هم منحصربه‌فرد بود. توره در پیکان درخشش در فوتبال ایران را شروع کرد و در اولین فصل 13 بار برای این باشگاه گل زد. او به تیم قهرمان لیگ یعنی پرسپولیس ملحق شد و در یک فصل 11 گل برای این تیم به ثمر رساند. اوج درخشش توره با 36 گل زده در سپاهان اتفاق افتاد. او در مجموع سابقه به ثمر رساندن 60 گل در رقابت‌های لیگ برتر ایران را دارد.

آدریانو آلوز

مهاجم تنومند برزیلی، چهره‌ای کاملا آشنا برای بسیاری از اهالی فوتبال ایران است. او برای ۶ تیم مختلف ایرانی توپ زده و حضور در پنج تیم لیگ برتری را تجربه کرده است. بهترین سال‌های دوران فوتبال آدریانو در استقلال اهواز رقم خوردند. او برای چهار فصل متوالی در این تیم توپ می‌زد و گل‌زن‌ترین بازیکن آبی‌های اهواز بود. ملوان بندرانزلی هم آخرین تیم این ستاره در فوتبال ایران به شمار می‌رفت. آدریانو در سال‌های بازی درلیگ برتر ایران، مجموعا 47 بار دروازه رقبا را باز کرد.

ایگور کاسترو

شاید به اندازه خیلی از چهره‌های این فهرست «مشهور» نباشد اما زدن 32 گل در لیگ برتر، از ایگور چهره‌ای ویژه می‌سازد. در جریان دو نایب‌قهرمانی ذوبی‌ها در لیگ برتر، ایگور عضو این تیم بود. کاسترو در جریان صعود تیمش به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم یک مهره کلیدی برای تیمش به شمار می‌رفت. او گل صعود به دیدار نهایی لیگ قهرمانان را وارد دروازه الهلال عربستان کرد. کاسترو پس از دوران ذوب، مدتی هم برای راه‌آهن توپ زد.

دنی اولروم

دوران حضور دنی یا همان «عرفان اولروم» در فوتبال ایران با یک باشگاه دسته یکی آغاز شد. او در لیگ برتر برای فولاد، ابومسلم و تراکتورسازی هم توپ زد و سپس به لیگ یک برگشت. اولین فصل حضور عرفان در ابومسلم، بهترین سال دوران فوتبالی این بازیکن بود. او در آن فصل موفق به زدن 17 گل شد و آقای گلی رقابت‌های لیگ برتر را به دست آورد. این بازیکن در مجموع 26 گل در رقابت‌های لیگ برتر به ثمر رساند.