آریا رهنورد

قرمزها فقط جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را در قطر جا نگذاشتند. آنها در فرودگاه با یکی از بهترین مهره‌های این سال‌ها نیز خداحافظی کردند. تصاویر خداحافظی بشار رسن با مربیان و هم‌تیمی‌ها در پرسپولیس، درست به اندازه ماجراهای دیدار فینال برای هواداران این تیم ناراحت‌کننده به نظر می‌رسید. همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، بشار پرسپولیس را ترک کرد تا فوتبالش را در لیگ قطر ادامه بدهد. او دوران فوق‌العاده‌ای را در پرسپولیس پشت سر گذاشت و به یکی از بهترین و موفق‌ترین خارجی‌های تاریخ باشگاه تبدیل شد.

راه بشار رسن و پرسپولیس، در قطر از هم جدا شد. این اولین بار نبود که ستاره عراقی به استقبال جدایی رفت اما بالاخره تصمیم قدیمی او به واقعیت تبدیل شد. رسن یک بار در فصل گذشته تا یک قدمی ترک پرسپولیس رفت و سرانجام قراردادش را با قرمزها تمدید کرد. پس از شکست دادن النصر و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا، این هافبک دوباره تصمیم به جدایی گرفت و این بار با یک پیام مفصل اینستاگرامی، از هواداران باشگاه خداحافظی کرد اما قراردادی که بین او و باشگاه پرسپولیس امضا شده بود، اجازه جدایی به این بازیکن نداد. مدیران وقت پرسپولیس که شجاع را هم از دست داده بودند، برای حفظ بشار تحت فشار قرار داشتند. به همین خاطر در نهایت آنها تصمیم گرفتند با ارائه یک توافق‌نامه به بشار رسن، او را حداقل تا فینال آسیا حفظ کنند و سپس اجازه جدایی‎اش را بدهند. حاصل آن توافق‌نامه این بود که ستاره عراقی بدون هیچ مشکلی پس از فینال آسیا از تیم جدا شد و با همه هم‌تیمی‌ها خداحافظی کرد. تصمیمی که برای اعضای کادر فنی باشگاه نیز بسیار ناراحت‌کننده به نظر می‌رسید. یحیی فصل گذشته سرمربی تیمی شد که به مراتب پرستاره‌تر از تیم فعلی به نظر می‌رسید. آنها بیرانوند را روی خط دروازه، محمد نادری را در سمت چپ خط دفاعی، مهدی ترابی را در فاز هجومی و علی علیپور را در خط حمله در اختیار داشتند. همه این ستاره‌های کلیدی اما از پرسپولیس جدا شدند و حالا پرسپولیس به مراتب تیم معمولی‌تری نسبت به زمان ورود یحیی به شمار می‌رود. حالا رسن هم در چنین وضعیتی قرار دارد و با جدایی او، پرسپولیس با یک لطمه بزرگ روبه‌رو خواهد شد. رسن نقش بسیار مهمی در طراحی حملات پرسپولیس داشته است. او یک مهره بسیار خلاق محسوب می‌شود و توانایی حمل توپ بسیار بالایی دارد. حالا بدون بشار، پرسپولیس در خلق موقعیت با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد شد. مدیران فعلی باشگاه وعده داده‌اند که به زودی برای این فوتبالیست یک جانشین می‌خرند اما برای این کار آنها حداقل باید تا پایان نیم‌فصل صبر کنند. علاوه بر این، خرید بازیکن خارجی همچنان ممنوع است و بعید به نظر می‌رسد که بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران بتوانند این جای خالی را به راحتی پر کنند. پرسپولیس در حالی رسن را از دست می‌دهد که عملا تا زمان نقل و انتقالات بعدی، هیچ جانشینی برای او نخواهد داشت.

برخلاف برخی از ستاره‌های پرسپولیس که همیشه خودشان را «نماد» تعصب می‌دانستند، بشار برای ترک باشگاه عجله نکرد و حداقل تا دیدار فینال لیگ قهرمانان منتظر ماند. او در این سال‌ها پیشنهادهای خوبی داشت و با بدقولی‌های بزرگی از سوی باشگاه روبه‌رو شد اما با این حال در حساس‌ترین موقعیت ممکن، پرسپولیس را تنها نگذاشت. شاید اگر شجاع و مهدی ترابی هم کمی بیشتر صبر کرده بودند، آسمان به زمین نمی‌آمد. بشار همین حالا با یک قرارداد خوب به القطر ملحق می‌شود. شجاع و ترابی هم می‌توانستند چنین کاری انجام بدهند اما آنها با نهایت سرعت، از پرسپولیس جدا شدند تا تیم در آستانه یکی از بزرگ‌ترین دیدارهای همه تاریخش، دست خالی بماند. ظاهرا این هم تقدیر باشگاه پرسپولیس است که قبل از همه دیدارهای بزرگ و سخت، این‌چنین تنها بماند. ظاهرا این هم سرنوشت آنهاست که همیشه با ترکیب‌های نصفه و نیمه به فینال آسیا برسند و در آخرین مسابقه آسیایی زانو بزنند. حالا دیگر مساله کلیدی، فقط از دست رفتن قهرمانی آسیا نیست. 26 هفته از لیگ برتر بیستم باقی مانده و پرسپولیس در چنین شرایطی، کار بسیار سختی برای بردن دوباره جام خواهد داشت.

در ماجرای جدایی بشار رسن، هیچ‌کس به اندازه رسول‌پناه مقصر به نظر نمی‌رسد. نحوه جدایی این بازیکن برای یک تیم فوتبال حرفه‌ای، شرم‌آور به نظر می‌رسد. رسول‌پناه فقط برای فرار از زیر بار سنگین انتقادها پس از شکست دادن النصر، به بشار قول داد تا پس از فینال آسیا با جدایی او موافقت می‌کند. حفظ رسن تا پایان فینال اتفاق خوبی بود اما او بر اساس قراردادش باید حتی پس از این تاریخ هم در عضویت باشگاه باقی می‌ماند. با این وجود رسول‌پناه به راحتی با شروط این بازیکن موافقت کرد و به او اجازه داد که تیم را خیلی زود ترک کند. بشار یکی از مهم‌ترین استعدادهای تیم بود و به همین سادگی با سوءمدیریت باشگاه راهش را به طرف یک تیم قطری هموار کرد.