آریا رهنورد

نبردهای تراکتور و شهرخودرو در این چند سال، همیشه لبریز از هیجان و حساسیت بوده‌اند اما این بار ماجرا از همیشه جذاب‌تر به نظر می‌رسد. چراکه روی نیمکت دو باشگاه، دو چهره کاملا آشنا قرار دارند. دو ستاره که اولین فصل مربیگری در لیگ برتر را سپری می‌کنند و هنوز هم به صورت رسمی از دنیای بازی فاصله نگرفته‌اند. مهدی رحمتی و مسعود شجاعی زمانی در تیم ملی در کنار هم دیده می‌شدند و حالا در جایگاه دو مربی جوان، برای اولین بار روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.

برخورد امروز شجاعی و رحمتی در حالی شکل گرفته که ورود هر دو نفر به عرصه مربیگری، فوق‌العاده ناگهانی بوده است. اواخر فصل گذشته، سهراب بختیاری‌زاده، مهدی رحمتی را در اختیار باشگاه قرار داد و اعلام کرد که به این بازیکن نیازی ندارد. باشگاه هم در جواب سهراب ناگهان اعلام کرد که نیازی به خود این مربی ندارد! در پایان این روند عجیب، بختیاری‌زاده از شهرخودرو رفت و مهدی رحمتی به عنوان سرمربی جدید باشگاه معرفی شد. او در اولین تجربه‌های کاری، تیمش را در لیگ قهرمانان آسیا هدایت کرد و البته روزهای خوبی را در قطر پشت سر نگذاشت. شهرخودرو خیلی زود از قطر برگشت و سید مشغول بستن تیمش برای فصل تازه شد. ورود مسعود شجاعی هم به عرصه مربیگری، به همین اندازه غیرمنتظره اتفاق افتاد. باشگاه تراکتور پس از برکناری علیرضا منصوریان، به دنبال جذب یک مربی خارجی بود اما قوانین جدید فوتبال ایران این اجازه را به آنها نمی‌داد. در نتیجه باشگاه «مسعود شجاعی» را به عنوان مربی موقت روی نیمکت نشاند. دو پیروزی در دو جدال اول به عنوان سرمربی تراکتوری‌ها موجب شد که حمایت مالکان این تیم از شجاعی قاطع‌تر شود و او حتی برادرش را هم به کادر فنی باشگاه اضافه کند. از لحظه انتخاب مسعود به عنوان سرمربی جدید تراکتورسازی، او دیگر حتی به اندازه یک دقیقه هم برای تیمش بازی نکرده است. مهدی رحمتی هم درست چنین شرایطی دارد و پس از اعلام نامش به عنوان سرمربی جدید تیم، دیگر درون دروازه شهرخودرو دیده نشده. با این حال هر دو نفر تاکید دارند که هنوز از دنیای بازی فاصله نگرفته‌اند و هر آن ممکن است دوباره به زمین مسابقه برگردند. رحمتی و شجاعی هنوز هم از فوتبال خداحافظی نکرده‌اند و بعید نیست در یکی از همین هفته‌ها، خودشان را تعویض کنند و دوباره به زمین برگردند!  در جدال حساس امروز بین این دو مربی جوان، فقط جای سرمربی سابق تیم ملی خالی است. کی‌روش اگر هم در ایران حضور داشت، به تماشای مسابقه‌های لیگ برتر نمی‌رفت اما شاید حداقل این مسابقه را از تلویزیون تماشا می‌کرد. مربیان امروز تراکتور و شهرخودرو، دقیقا دو سر پاره‌خط «علاقه» کارلوس کی‌روش بودند. مرد پرتغالی از یکی از آنها دل خوشی نداشت و با تمام وجود، طرفدار دیگری به نظر می‌رسید. کی‌روش، مهدی رحمتی را از تیم ملی کنار گذاشت و دیگر به هیچ قیمتی حاضر به دعوت از این سنگربان نشد. اگر این اتفاق رخ نداده بود، رحمتی حداقل در یک جام جهانی برای تیم ملی به میدان می‌رفت. در نقطه مقابل، مسعود شجاعی سابقه حضور در سه دوره جام جهانی را دارد و این سابقه را تا حدود زیادی به لطف کی‌روش به دست آورده است. سرمربی سابق تیم ملی، شیفته بازی شجاعی بود و او را تحت هر شرایطی به تیم دعوت می‌کرد. مسعود حتی در زمان مصدومیت هم عضو همیشگی اردوهای تیم ملی به شمار می‌رفت. این دو نفر چندین سال در عضویت تیم ملی قرار داشتند اما پایان خوشی را در این تیم تجربه نکردند. رحمتی پس از ماجراهای دیدار با ازبکستان و آن خداحافظی موقت، «طرد» شد و مسعود هم پس از کارت قرمز مسابقه با تیم ملی عراق، دیگر آخرین ذره‌های محبوبیتش را در بین هواداران تیم ملی از دست داد. حالا آنها به دنبال این هستند که در مربیگری، تصویر باشکوه‌تری برای خودشان بسازند.

موقعیت هر دو مربی در شرایط فعلی، صددرصد «مستحکم» نیست. رحمتی این فصل با شهرخودرو نتایج خوبی به دست نیاورده و تیمش در رده سیزدهم جدول دیده می‌شود. تیم مشهدی تا اینجای فصل فقط در دو جدال برنده بوده و با منطقه سقوط جدول رده‌بندی فقط سه امتیاز فاصله دارد. برای تیمی که در چند فصل گذشته به یکی از مدعیان لیگ برتر تبدیل شده و همیشه در نزدیکی صدر جدول حضور داشته، چنین رده‌ای اصلا پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. در سمت مقابل هم مسعود شجاعی سرمربی تیمی است که در آن اساسا به مربی‌ها رحم نمی‌کنند. باشگاهی که تنها پس از پنج هفته، سرمربی‌اش را عوض کرده و در هشت هفته اول لیگ، سه مدیرعامل مختلف داشته است. جالب اینکه خود نصیرزاده هم به عنوان مدافع سرسخت زنوزی از مدیریت باشگاه استعفا کرده تا چهارمین مدیرعامل تراکتور در آستانه معرفی‌شدن قرار بگیرد. کار کردن در چنین باشگاهی با این میزان بی‌تفاوتی نسبت به ثبات، اصلا کار راحتی نخواهد بود. جدال امروز، دوئل چهره‌هایی است که انگار برای مربیگری «عجله» داشتند. آنقدر که حتی وقت نکرده‌اند استوک‌ها را آویزان کنند!