آریا رهنورد

خط خوردن سیدحسین حسینی از فهرست نهایی تیم ملی، شوک بزرگی بود که رسانه‌ها یک روز قبل از انتشار لیست مرد پرتغالی از آن پرده برداشتند. بعد از کنار گذاشته‌ شدن رشید مظاهری، تصور می‌شد کی‌روش روی سیدحسین حساب ویژه‌ای باز می‌کند اما این مربی ناگهان پیام نیازمند را به گلر استقلال ترجیح داد. با وجود درخشش در پیکان و سپاهان، نیازمند هنوز هم به یک گلر کامل تبدیل نشده و شاید قرار گرفتن او در فهرست، تنها تلاشی برای حفظ اولین و آخرین سهمیه تیم صدرنشین لیگ در تیم ملی باشد. در فاصله 6 ماه، حسینی دو بار متوالی از اردوی جام جهانی و جام ملت‌ها خط خورده و این فصل را با روحیه‌ای خردشده ادامه خواهد داد.

داستان فهرست‌های غافلگیرکننده کارلوس کی‌روش، روایت تازه‌ای برای فوتبال ایران نیست. او همواره عادت دارد که قبل از شروع یک جام، با لیست نهایی‌اش همه هواداران فوتبال در ایران را شگفت‌زده کند. این بار اصلی‌ترین شوک او به خط دروازه وارد شده است. جایی که سیدحسین حسینی دوباره از تیم ملی کنار گذاشته شده تا علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده و پیام نیازمند به عنوان سه گلر نهایی راهی جام ملت‌های 2019 امارات شوند. تردیدی وجود نداد که بیرو، سنگربان اصلی تیم ملی خواهد بود و دو دروازه‌بان دیگر، تنها برای نیمکت‌نشینی به امارات سفر می‌کنند. با این وجود اصرار برای خط زدن گلر استقلال از سوی کی‌روش، کمی عجیب به نظر می‌رسد. او پیش از این نیز به خوبی با سطح توانایی‌های سیدحسین آشنا بوده است. اگر این بازیکن از نگاه اول گلر درجه یکی نیست، چرا مدام به اردوها دعوت می‌شود و اگر آنقدر خوب است که دائما با تیم تمرین کند، چرا همواره از لیست تورنمنت‌های ملی خط می‌خورد؟ حسینی تا آخرین روز در فهرست اولیه جام جهانی قرار داشت اما مرد پرتغالی در نهایت تصمیم گرفت او را در لیست «استندبای» قرار بدهد و در کنار بیرانوند، از عابدزاده و مظاهری به عنوان دروازه‌بان‌های جانشین استفاده کند. حالا دیگر خبری از رشید مظاهری نیست اما حتی این موضوع نظر کی‌روش را در مورد حسینی تغییر نداده و دروازه‌بان جوان سپاهان یعنی پیام نیازمند، فرصت همراهی تیم ملی را به دست آورده است. داستان تلخ حذف در دقیقه 90، حالا دوباره برای یکی از مستعدترین گلرهای حال حاضر فوتبال ایران تکرار می‌شود. بازیکنی که درون دروازه استقلال درخشش قابل توجهی داشته اما ظاهرا قرار است در هر شرایطی، سوژه‌ای برای لجبازی‌های کارلوس کی‌روش باشد.

سیدحسین حسینی، تنها بازیکن مستعدی نیست که از تیم ملی جا می‌ماند. او با توجه به نمایش‌هایش در یک سال اخیر، سزاوار یکی از جایگاه‌های تیم ملی است اما حالا باید از قطر به تهران برگردد و دوران استراحت را سپری کند. او به خوبی می‌داند که کنار گذاشته‌ شدنش از تیم، کیفیت فنی‌اش را زیر سوال نمی‌برد. اگر کیفیت و پتانسیل فنی تنها دلیل برای دعوت از بازیکنان به تیم کارلوس کی‌روش بود، شجاع خلیل‌زاده نیز در فهرست نهایی این تیم قرار می‌گرفت. شجاع از چند سال قبل همواره با تابلوی ورود ممنوع کی‌روش روبه‌رو شده و حتی با وجود درخشش خیره‌کننده در لیگ قهرمانان آسیا، شانسی برای دعوت به تیم ملی نداشته است. او در شرایطی جام ملت‌ها را از تلویزیون دنبال خواهد کرد که حسین کنعانی‌زادگان بعد از دو مصدومیت رباط صلیبی و طرد شدن از سوی تیم‌های بزرگ، حالا در لیست نهایی تیم ملی دیده می‌شود و از این فرصت برای کری‌خوانی اینستاگرامی استفاده می‌کند. علی علیپور نیز با وجود آقای گل شدن در لیگ برتر، جایی در لیست نهایی کی‌روش ندارد. مرد پرتغالی بارها ثابت کرده که توجه چندانی به لیگ نشان نمی‌دهد و آمادگی مهره‌ها در این لیگ برای او اهمیت خاصی ندارد. علی علیپور درست شرایطی مشابه مهدی شریفی را تجربه می‌کند. ستاره‌ای که قبل از جام جهانی 2014، در بهترین سطح قرار داشت و در سپاهان فوق‌العاده نشان داده بود اما با وجود حضور در اردو تا روز پایانی، از فهرست نهایی برای سفر به برزیل خط خورد. همه تصور می‌کردند فوروارد گل‌زن سپاهان مهیای حضور در جام ملت‌های استرالیا خواهد شد اما کی‌روش دوباره او را از لیست تیمش کنار گذاشت و حاضر نشد این بازیکن را با خودش به استرالیا ببرد. محسن مسلمان یکی دیگر از مهره‌هایی است که کی‌روش هیچ‌وقت جایی در تیم برای‌شان باز نمی‌کند. او بعد از مرحله مقدماتی جام جهانی 2014، دیگر هیچ‌وقت اعتماد مرد اول نیمکت تیم ملی را به دست نیاورده است. اگر کاوه رضایی نیز در فهرست نهایی تیم نباشد، در میان نفراتی قرار خواهد گرفت که در دوران کی‌روش، همواره به حاشیه رانده شدند.

کارلوس کی‌روش فوتبالیست‌های محبوب خودش را دارد و برای دعوت از آنها، حاضر است همه خطوط قرمز فنی و غیرفنی را نیز رد کند. او بارها ثابت کرده که اگر به بازیکنی علاقه داشته باشد، او را حتی بدون باشگاه به تیم ملی دعوت می‌کند. دعوت از بازیکنان، تنها در حیطه مسئولیت‌های او می‌گنجد. سلیقه کی‌روش تا امروز در تیم حکمفرما شده اما شاید اولین تصمیم سرمربی آینده تیم ملی، کنار گذاشتن سوگلی‌های سی‌کیو از تیم ملی و دعوت از مهره‌های مغضوب او به تیم باشد.