آریا طاری

خبرهای مربوط به آندره‌آ استراماچونی آنقدر قلب و روح هواداران استقلال را شکافته و روی اعصاب‌شان رفته که آنها دیگر تحمل هیچ خبر جدیدی را در مورد این مربی ندارند. با این حال یک خبر جدید هم از راه رسید و باشگاه در پرونده مربوط به استراما، یک میلیون و 300هزار یورو جریمه شد. این آخرین میخ به تابوت امیدواری هواداران استقلال در این ماجرای تلخ بود. ماجرایی که از همان ابتدا با مجموعه‌ای از دروغ‌ها، فریب‌ها و نمایش‌ها سروکار داشت و سرانجام هم به یک پایان زجرآور گره خورد.

تنها چند روز پس از ماجرای تسویه‌حساب با وینفرد شفر و باز شدن پنجره نقل و انتقالات استقلال، خبر وحشتناک دیگری برای این باشگاه از راه رسید. باشگاه هنوز از بدهکاری سنگین قبلی خلاص نشده و حالا باید خودش را برای یک بدهکاری بزرگ دیگر آماده کند. استقلالی‌ها نهایتا بتوانند پرونده را به دادگاه عالی ورزش بکشانند و برای خودشان کمی زمان بخرند اما خود آنها هم خوب می‌دانند که عوض کردن مسیر کلی این پرونده، دیگر ممکن نخواهد بود. جالب اینکه چه در مورد شفر و چه در مورد استراما، عملا قول‌های کاملا متفاوتی به هواداران باشگاه داده شده بود. وقتی سرمربی آلمانی آبی‌ها برکنار شد، مدیران وقت باشگاه تاکید داشتند که استقلال حتی «یک دلار» به این مربی پرداخت نخواهد کرد و مشکلی در این پرونده نخواهد داشت اما روند پرداخت دستمزد معوقه شفر تا همین چند روز قبل هم ادامه پیدا کرد. در مورد جدایی استرا هم مدیران استقلال تیم‌شان را به این مربی بدهکار نمی‌دانستند اما در واقعیت، اتفاق دیگری به وقوع پیوست. مدیران باشگاه از همان روزهای اول با هواداران تیم‌شان صادق نبودند و بخش مهمی از واقعیت‌ها را از افکار عمومی پنهان کردند. برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که استراماچونی با دریافت دستمزدش در هر حساب دیگری به جز حسابش در کشور ایتالیا شدیدا مخالف بود و باشگاه هم در این موضوع با او مذاکره چندانی انجام نداد. اگر مرد ایتالیایی راضی می‌شد تا حقوقش را در حسابی در یکی از کشورهای همسایه دریافت کند، دیگر مشکل پرداخت دستمزد این مربی هم مطرح نبود و او بهانه‌ای برای ترک باشگاه استقلال نداشت. مجموعه‌ای از اتفاق‌های ناشیانه و تصمیم‌های آماتورگونه، استقلال را در ماجرای استراما به بن‌بست کامل رساند. آنها در شروع فصل گذشته صاحب یک سرمربی حرفه‌ای شدند که بازی قانون را از هر کسی بهتر بلد بود. آنها به اندازه مربی‌شان حرفه‌ای به نظر نمی‌رسیدند و همین موضوع، در نهایت به ضرر استقلال تمام شد.

با 45 میلیارد تومانی که استقلال باید به استراماچونی پرداخت کند، این مربی می‌توانست یک فصل کامل و حتی در زمانی طولانی‌تر، روی نیمکت باشگاه حضور داشته باشد. باورکردنی نیست که استقلال باید این رقم سنگین را بپردازد و در عین حال، با خاطره صدرنشینی موقت لیگ برتر با این مربی سر کند. اگر پرداخت دستمزد استرا در زمان درستی اتفاق افتاده بود، او هرگز نمی‌توانست از باشگاه شکایت کند و این پول سنگین هم تنها در شرایطی به مرد ایتالیایی تعلق می‌گرفت که پروژه‌اش را در استقلال کامل می‌کرد. با در نظر گرفتن وینفرد شفر، استراماچونی، فرهاد مجیدی، مجید نامجومطلق و محمود فکری، استقلال در همین چند فصل بیش از 70 میلیارد تومان برای چند مربی هزینه کرده و هنوز هم نتوانسته قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود. در پرونده استراماچونی، استقلالی‌ها تا می‌توانستند دست به فرصت‌سوزی زدند و حالا باید تاوان همه آن فرصت‌سوزی‌ها را به بدترین شکل ممکن بدهند. باشگاه می‌توانست همان ابتدا با پرداخت بخشی از حقوق، جلوی جدایی غیرمنتظره سرمربی‌اش را بگیرد اما چنین کاری انجام نداد. پس از آن هم همیشه امکان مذاکره با استراماچونی برای رسیدن به یک توافق نهایی با رقم پایین‌تر وجود داشت اما مدیران باشگاه دائما از مذاکره برای بازگرداندن این مربی حرف می‌زدند و با این دستاویز، برای خودشان محبوبیت می‌خریدند. درست در روزهایی که تیم بیشتر از همیشه به آرامش و تمرکز نیاز داشت، پروژه بازگرداندن مرد ایتالیایی داغ شده بود اما در عمل مذاکره‌ها هرگز نزدیک به توافق هم نشدند. تراژدی برای این باشگاه دیگر از این بزرگ‌تر نیست که باید دستمزد استراماچونی را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند. آن‌هم در شرایطی که فقط به اندازه چند هفته این مربی را روی نیمکت‌شان داشته‌اند.

ماجرای استراماچونی احتمالا در نهایت با پرداخت اجباری یک رقم سنگین به پایان می‌رسد اما از این دست رسوایی‌ها، باز هم در این باشگاه و البته باشگاه‌های دیگر فوتبال ایران تکرار خواهد شد. اگر تصور می‌کنید حتی یک مدیر قرار است از چنین اتفاقی درس بگیرد، معلوم است که فوتبال ایران را به خوبی نشناخته‌اید. مشابه این اتفاق، باز هم در فوتبال ایران رخ خواهد داد. باز هم مدیرانی خواهند بود که دست به چنین شاهکارهایی می‌زنند و این تراژدی‌ها را برای تیم‌های مختلف تکرار می‌کنند. ماجرای استقلال و استراماچونی نه با جام، بلکه با یک جریمه بزرگ به انتها نزدیک شده است. جریمه‌ای که می‌تواند استقلال را برای مدت بسیار زیادی در یک تنگنای بزرگ مالی قرار بدهد.