آریا طاری

تب و تاب نقل و انتقالات لیگ، دوباره برگشته و حالا تیم‌ها سخت مشغول خرید بازیکنان جدید هستند. بازار نقل و انتقالات این بار یک تفاوت بزرگ با گذشته دارد. اینکه فعلا خبری از جذب مهره‌های خارجی جدید در تیم‌های مختلف نیست. مرور ناامیدکننده‌ترین خریدهای فصل گذشته لیگ برتر، به یادمان می‌آورد که مدیران فوتبال ایران در جذب خارجی‌ها اصلا خوب عمل نکرده‌اند. بخش مهمی از خریدهای افتضاح فصل گذشته فوتبال ایران را همین خارجی‌ها تشکیل داده‌اند. هرچند که این موضوع نیز، دلیل خوبی برای پذیرفتن قانون من درآوردی منع ورود خارجی‌های جدید به فوتبال ایران نیست.

سه شبح با لباس پرسپولیس

قرمزها که بشار رسن و رادو را به عنوان دو خارجی خوب در اختیار داشتند، در لیگ نوزدهم انتخاب‌های فاجعه‌باری برای خرید نفرات خارجی انجام دادند. جونیور براندائو اولین مهاجم خارجی بود که در این فصل برای تیم در نظر گرفته شد. بازیکنی که حتی 50 هزار دلار هم نمی‌ارزید، با قرمزها قرارداد 500 هزار دلاری بست. روزی که او حاضر شد در ازای دریافت بخشی از این مبلغ باشگاه را ترک کند، هواداران پرسپولیس از همیشه شادتر به نظر می‌رسیدند. در نیم‌فصل نیز باشگاه به سراغ آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا رفت. اولی که طبق عادت همیشگی خیلی زود غیب شد و دومی هم به جز خرابکاری در پنالتی‌های دربی، تاثیر دیگری در تیم قهرمان لیگ نداشت. این سه خرید، سه تجربه وحشتناک برای پرسپولیس و بخشی از بدترین خریدهای این فصل فوتبال ایران بودند.

هت‌تریک آبی

خارجی‌های استقلال در لیگ نوزدهم، خیلی خوب از کار درآمدند اما این باشگاه هم خریدهای ناموفق خاص خودش را داشت. از میلاد باقری که خیلی زود قراردادش را فسخ کرد و از جمع آبی‌ها جدا شد تا شانس بازی به دست بیاورد تا علی دشتی که آخرش هم هیچ‌کس نفهمید چرا استقلالی شد. دشتی در طول فصل فرصت‌های زیادی برای نشان دادن خودش پیدا کرد اما هر بار، ناامیدکننده‌تر از قبل ظاهر شد. از محمد بلبلی هم باید به عنوان یک خرید ناامیدکننده برای استقلالی‌ها نام ببریم. بازیکنی که یک نیم‌فصل کامل را به دلیل محرومیت از دست داد و پس از پایان این دوران مصدوم شد. بعد هم کرونا از راه رسید و در نهایت بلبلی حتی یک گل و پاس گل را نیز با لباس آبی‌ها پشت سر نگذاشت تا یک خرید ناموفق برای این تیم لقب بگیرد.

تراکتور؛ گرانقیمت‌های بی‌اثر

تیم تبریزی برای نفرات خارجی، هزینه‌های زیادی انجام داد. کوین فورچونه گرانقیمت‌ترین بازیکن خارجی فصل شد و میمبلا که شروع نسبتا خوبی هم در تبریز داشت، رقم سنگینی از این باشگاه دریافت کرد. با این حال جذب آنها نیز مثل عکاشه حمزاوی، کوچک‌ترین کمکی به تراکتورسازی نکرد. این دو نفر در کنار «رضا شکاری» خریدهای شکست‌خورده این فصل باشگاه تبریزی بودند. تراکتور شکاری را در آخرین لحظات از پرسپولیس سرقت کرد اما این بازیکن مدت زیادی را به دلیل محرومیت نقل و انتقالاتی از دست داد و پس از آن نیز درخشش خاصی در این تیم نداشت.

مدافعی که به کار نکو نیامد

فولاد خوزستان قبل از شروع فصل، مدافع تیم ملی اردن را به خدمت گرفت. اناس بنی یاسین 31 ساله اما در تمام نیم‌فصل اول به اندازه دقایق یک بازی کامل هم برای فولاد بازی نکرد. او تنها دو بار برای این باشگاه به میدان رفت و بلافاصله پس از پایان نیم‌فصل، در فهرست مازاد جواد نکونام گنجانده شد. بنی یاسین در رقابت با مدافعان این فصل فولاد، اصلا موفق نبود.

خارجی‌ها گل نکردند

باشگاه گل گهر سیرجان در آغاز لیگ، ریخت و پاش زیادی برای خارجی‌ها انجام داد اما نفراتی مثل «کوین جانی جانسون» و «جفرسون داسیلوا» اصلا شبیه فوتبالیست‌ها نبودند. معلوم نیست آنها از طریق چه کانالی به فوتبال ایران آمدند و چه افرادی را صاحب دلار کردند. به هر حال باشگاه اصلا نمی‌توانست روی آنها حساب کند و خیلی زود با پرداخت مبلغی، قرارداد این دو نفر را فسخ کرد.

شایان؛ نسخه نابودی

تلخ‌ترین تصویری که از این فصل در ذهن هواداران سپاهان مانده، پنالتی ‌دادن‌های شایان مصلح به استقلال است. البته که داورها هم کمی با شایان بی‌رحم بودند اما او با پنالتی‌هایی که به آبی‌ها داد و توپی که وارد دروازه سپاهان کرد، سرنوشت‌سازترین ناکامی‌های این فصل را برای طلایی‌ها رقم زد. شاید حالا امیر قلعه‌نویی از خرید شایان برای سپاهان کاملا پشیمان باشد. چراکه این بازیکن در لیگ نوزدهم، هرگز یک مهره درخشان برای طلایی‌ها نبود و اواخر فصل هم، اشتباه‌های مهلکی را پشت سر گذاشت.

رویاهای ذوب‌شده

ذوب‌آهن اصفهان هم یکی دیگر از باشگاه‌هایی بود که از جذب خارجی‌ها در شروع فصل، به شدت ضرر کرد. آنها ایبا بووی باکر و ماکالی کریستانوس را از نیجریه به خدمت گرفتند. قرارداد هر دو بازیکن تنها پس از چند مسابقه فسخ شد. چراکه آنها هرگز در حد و اندازه‌های بازی در لیگ برتر نبودند. ذوب البته در ادامه فصل سه مهره خارجی دیگر را به خدمت گرفت که کمی بهتر نشان دادند اما در مجموع، لیگ نوزدهم اصلا فصل درخشانی برای این تیم به شمار نمی‌رفت.