آریا طاری

از آرایش آبی‌ها در دیدارهای تدارکاتی پیش‌فصل، این طور پیداست که محمود فکری قصد دارد تیمش را در لیگ بیستم با آرایش 2-5-3 به زمین بفرستد. ظاهرا این مربی تصمیمش را گرفته و نحوه چینش نفرات تیم را انتخاب کرده است. به جز چند پست خاص در زمین، ترکیب اصلی آبی‌ها شباهت بسیار زیادی به ترکیب اصلی فصل گذشته این تیم خواهد داشت. با این تفاوت که آنها حالا صاحب یک نیمکت بهتر هستند و دست سرمربی تیم برای ایجاد تغییرات در جریان بازی‌ها، کاملا بازتر از گذشته به نظر می‌رسد.

خط دروازه؛ رشید وارد می‌شود

حضور همزمان دو گلر مدعی پوشیدن پیراهن شماره یک، نقشه‌ای است که هیچ‌وقت در استقلال به خوبی جواب نداده و معمولا عواقب خوبی برای این تیم به وجود نیاورده است. با این حال آبی‌ها در پنجره نقل و انتقالات، قید فروش سیدحسین حسینی را زدند و رشید مظاهری را به خدمت گرفتند. بدون هیچ تردیدی، رشید گلر اصلی تیم فکری در شروع فصل جدید خواهد بود. او همان گزینه‌ای است که می‌تواند پس از چند فصل، خیال استقلالی‌ها را از خط دروازه راحت کند. استفاده از یک گلر بهتر و مطمئن‌تر، آرامش بیشتری برای تیم فکری به وجود می‌آورد. آنها در بسیاری از دیدارهای فصل گذشته، قربانی گاف‌های بزرگ و نابخشودنی گلرشان شدند و حالا وقت آن از راه رسیده است که این ضعف را برای مدتی برطرف کنند. اگر عملکرد مظاهری درست مثل هفته‌های اول لیگ بیستم باشد، استقلال یک شروع ایده‌آل را در فصل جدید پشت سر خواهد گذاشت.

خط دفاع؛ جای روزبه خالی نیست!‌

جدایی روزبه از استقلال و پیوستن این مدافع به ام صلال قطر، برای هواداران این باشگاه اصلا شبیه یک فاجعه بزرگ نبود. چراکه استقلال در این بخش از زمین، مهره‌های زیادی دارد و جای خالی چشمی در ترکیب تیم فکری احساس نخواهد شد. اگر سرمربی جدید آبی‌ها به سراغ آرایش سه دفاعه برود، احتمالا عارف غلامی، محمدحسین مرادمند و محمد دانشگر گزینه‌های اصلی او برای این بخش از زمین خواهند بود. مرادمند قبلا در ترکیب شهرخودرو، توانایی‌هایش را اثبات کرده و عارف غلامی و دانشگر در مجموع فصل خوبی را در ترکیب این باشگاه پشت سر گذاشته‌اند. سیاوش یزدانی و سیداحمد موسوی، دیگر نفراتی هستند که می‌توانند در این بخش از زمین برای استقلال به میدان بروند. موسوی البته به صورت تخصصی یک مدافع راست به شمار می‌رود اما توانایی بازی در قلب دفاع را نیز دارد. در بین نفرات خط دفاعی استقلال، نباید از شاهین طاهرخانی جوان هم غافل شویم. بازیکنی که نشان داد پتانسیل‌های بسیار خوبی برای پیشرفت در این باشگاه دارد. با این حال به نظر می‌رسد دانشگر، عارف و مرادمند، گزینه‌های فکری برای قرار گرفتن در ترکیب 11 نفره استقلال باشند.

خط هافبک؛ کاپیتان و یاغی

با حضور محمود فکری، انتظار می‌رود که وریا غفوری نقشی هجومی در استقلال داشته باشد. کاپیتان باشگاه احتمالا در لیگ بیستم در سمت راست خط هافبک توپ خواهد زد. همین پست در سمت چپ، به محمد نادری سپرده می‌شود. بازیکنی که توانایی اضافه شدن به حمله‌های تیم را دارد و معمولا در فاز هجومی، بهتر از فاز دفاعی نشان می‌دهد. نادری البته برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی آبی‌ها، باید با میلیچ و زکی‌پور رقابت کند. با این حال به نظر می‌رسد او شانس بیشتری برای فیکس شدن در استقلال داشته باشد. البته به شرطی که مدیران باشگاه بتوانند پنجره نقل و انتقالات را باز کنند و رضایت باشگاه کوتریک بلژیک را به دست بیاورند. در میانه زمین، جای مسعود ریگی در ترکیب آبی‌ها کاملا تثبیت‌شده به نظر می‌رسد. مسعود در اولین فصل پوشیدن پیراهن آبی، بسیار قابل اعتماد نشان داد و حالا انتظار می‌رود که او در این فصل هم مهره فیکس باشگاه باشد. اگر ماجرای علی کریمی یک پایان خوش داشته باشد، بدون تردید او هم یک مهره ثابت در ترکیب تیم خواهد بود. احتمالا نفر سوم استقلال در این مثلث میانی، فرشید اسماعیلی خواهد بود. در حقیقت خط هافبک تیم فکری با غفوری، نادری، ریگی، علی کریمی و اسماعیلی ساخته می‌شود. اگر به هر دلیلی علی کریمی در تیم فیکس نباشد، به احتمال بسیار زیاد آرش رضاوند جای او را در ترکیب خواهد گرفت. بازیکنی که این روزها در دیدارهای تدارکاتی نیز، عملکرد قابل قبولی داشته است.

خط حمله؛ فیل و فنجان

ماندگار شدن مهدی قایدی و بازگشت شیخ دیاباته، بهترین اتفاق‌های ممکن برای محمود فکری بوده‌اند. حالا این مربی می‌تواند با خیال راحت، این دو بازیکن را در خط حمله تیمش قرار بدهد. تجربه آسیایی فصل گذشته استقلال، نشان داد حضور همزمان مطهری با این دو بازیکن در ترکیب نتیجه‌بخش نیست. در نتیجه انتظار می‌رود خط حمله تیم فکری با حضور «مهدیاباته» شکل بگیرد و ارسلان مسابقه‌ها را از روی نیمکت شروع کند. مهدی و شیخ، بهترین زوج هجومی لیگ نوزدهم بودند و در کنار هم، استقلال را صاحب قدرتمندترین خط حمله لیگ برتر کردند.