آریا طاری

استراماچونی برای تفریح به ایران نیامده است. همه فریادهای او در جلسه‌های تمرینی استقلال این حقیقت را آشکار می‌کنند. پس از چند شکست متوالی در کارنامه مربیگری مرد ایتالیایی، او دست به هر کاری می‌زند تا این بار دیگر ناکامی را تجربه نکند و یک پروژه موفقیت‌آمیز را در استقلال پشت سر بگذارد. او در اردوی پیش‌فصل، بازیکنان زیادی را محک زده و البته نفرات متعددی را نیز کنار گذاشته است. اولین قدم بزرگ او به عنوان مرد اول نیمکت استقلال، رسیدن به بهترین ترکیب ممکن برای تیم است. برای رسیدن به یک هارمونی جذاب در باشگاه، او باید خیلی زود این ترکیب اصلی تیم را شناسایی کند. ترکیبی که باید با مفیدترین نفرات تیم در پست‌های مختلف شکل بگیرد.

    

در چند فصل گذشته، یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها در مورد استقلال به خط دروازه مربوط بوده است. سیدمهدی رحمتی و سیدحسین حسینی گزینه‌های بازی به عنوان سنگربان‌های اصلی باشگاه بودند. سطح هر دو نفر نزدیک به هم به نظر می‌رسید و انتخاب یک نفر از میان آنها، دشواری‌های خاص خودش را داشت. هر کدام از این دو گلر که در درون دروازه قرار می‌گرفت، نارضایتی سنگربان رقیب روی نیمکت آشکار می‌شد. سیدحسین چند بار تیم را تهدید به جدایی کرد و حتی به صورت غیرمستقیم از تمایلش برای پیوستن به پرسپولیس خبر داد. گفته می‌شد در قرارداد مدنظر او با باشگاه، بندی برای جدایی سیدمهدی رحمتی در نظر گرفته شده است. در نهایت، باشگاه قرارداد سیدحسین را تمدید کرد و کاپیتانش را به پدیده مشهد فروخت. حالا دیگر عمر این «دوگانه» بزرگ در باشگاه استقلال به پایان رسیده و تردیدی در مورد انتخاب گلر شماره یک وجود ندارد. سیدحسین حسینی سنگربان بی‌رقیب استقلال در لیگ نوزدهم است و در همه دیدارهای فصل برای استقلال به میدان خواهد رفت. او حالا با نهایت تمرکز درون دروازه قرار می‌گیرد و حواشی مربوط به رقابتش با یک دروازه‌بان دیگر، تاثیری در عملکردش نخواهد داشت. استراماچونی نیز اعتماد زیادی به حسینی دارد و پروسه جذب یک گلر دوم برای تیمش را با جدیت دنبال نمی‌کند. استقلال خیلی زود به این سوال بزرگ جواب داده اما هنوز سوال‌های بزرگ دیگری نیز در لیگ نوزدهم در اطراف این باشگاه وجود دارند.

فرشاد محمدی‌مهر و خسرو حیدری، در شروع فصل جدید دیگر در عضویت باشگاه استقلال نیستند. این به آن معناست که آبی‌ها تنها یگ گزینه برای بازی در سمت راست خط دفاعی دارند. وریا غفوری تنها مهره استراما برای بازی در این بخش از زمین خواهد بود. بازیکنی که در طول هر فصل زیاد مصدوم می‌شود و اگر این آسیب‌دیدگی‌ها تکرار شوند، باشگاه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. در مرکز دفاع سیاوش یزدانی و محمد دانشگر گزینه‌های مدنظر سرمربی ایتالیایی هستند. حتی در صورت بازگشت پژمان منتظری، بعید به نظر می‌رسد پژمان جایی در ترکیب اصلی تیم داشته باشد. روزبه چشمی نیز در تابستان از استقلال جدا شده است. با توجه به خروج نام میثم تیموری و امید نورافکن از فهرست باشگاه، وضعیتی شبیه به سمت راست خط دفاعی در سمت چپ نیز وجود دارد. در این بخش از زمین نیز تنها میلاد زکی‌پور می‌تواند برای آبی‌ها به میدان برود. بدون شک حضور پنج بازیکن در همه دیدارهای فصل جدید استقلال از همین حالا قطعی به نظر می‌رسد. سیدحسین حسینی، وریا غفوری، میلاد زکی‌پور، سیاوش یزدانی و محمد دانشگر نفراتی هستند که در هر شرایطی، نفرات ثابت استقلال جدید خواهند بود.

سرمربی ایتالیایی استقلال در اردوی تمرینی پیش‌فصل از سیستم 1-4-1-4 برای استقلال استفاده کرده است. اگر این سیستم پایه در تیم حفط شود، به احتمال زیاد مسعود ریگی تنها هافبک دفاعی ترکیب آبی‌ها به شمار می‌رود. جلوتر از او نیز داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی، آرش رضاوند و یک نفر از بین علی دشتی، بلبلی و مهدی قائدی بازی خواهند کرد. در این سیستم شیخ دیاباته از بیشترین شانس برای تبدیل شدن به تک مهاجم استقلال برخوردار است. احتمال دیگری هم اما برای این تیم وجود دارد. اگر استراماچونی تصمیم به استفاده همزمان از دو هافبک دفاعی برای تیمش بگیرد، ریگی در کنار علی کریمی مالکیت میانه میدان تیم را در دست خواهند داشت. در این صورت، سه هافبک نیز جلوتر از آنها قرار خواهند گرفت. 

با توجه به اردوی تابستانی باشگاه، به نظر می‌رسد آن سه هافبک، داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی و آرش رضاوند باشند. خط هافبک، یکی از نقاط پرترافیک ترکیب استقلال است. آنها می‌توانند برای بازی در کناره‌های خط هافبک، روی دشتی، بلبلی و مهدی قائدی نیز حساب ویژه‌ای باز کنند. علاوه بر این، باشگاه به دنبال جانشین پاتوسی نیز هست و احتمالا در روزهای آینده یک هافبک طراح را برای بازی پشت سر مهاجم‌ها جذب 

خواهد کرد.

اگر استقلال فصل را با حضور توامان دو مهاجم در ترکیب کلید بزند، احتمالا مرتضی تبریزی در کنار شیخ دیاباته برای این تیم به میدان خواهند رفت. خط حمله بلندقامتی که روی کارهای هوایی تبدیل به نقطه قوت استقلال خواهند شد و هر دفاعی را آزار خواهند داد. شاید سبک بازی مرتضی و شیخ تا حدودی شبیه به هم به نظر برسد و ممکن است این مساله مشکلاتی برای استقلال به وجود بیاورد. 

انتخاب‌های کلیدی استراماچونی در روزها و هفته‌های آینده، آرایش جنگی استقلال جدید را می‌سازند. البته که این مربی در طول فصل نیز آزمون و خطاهای خاص خودش را خواهد داشت و ترکیبش را چند بار تغییر خواهد داد. نگرانی بزرگ این روزهای مرد ایتالیایی اما به جانشین نداشتن چند بازیکن در ترکیب اصلی مربوط می‌شود. استقلال هنوز هم در بازار نقل وانتقالات به خریدهای بیشتری نیاز دارد.