آریا طاری

با وجود خریدهای پرشمار، جدایی‌های پرشمارتر چهره استقلال را نسبت به فصل گذشته تغییر داده است. آبی‌ها حالا یک تیم جدید هستند و چیز زیادی از گذشته با خودشان حمل نمی‌کنند. تغییرات زیاد این تیم را در معرض یک فصل سرشار از ریسک قرار داده است. در این فصل، اهمیت چند چهره برای این تیم بسیار زیاد به نظر می‌رسد. چهره‌هایی که لیگ نوزدهم برای‌شان مثل راه‌ رفتن روی لبه تیغ خواهد بود. اگر بدرخشند و روزهای خوبی را پشت سر بگذارند، تیم جان می‌گیرد و اگر ناامیدکننده ظاهر شوند، تیم با بحران بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد. بحرانی که راه برون‌رفت از آن، استعفای مدیران باشگاه خواهد بود.

سیدحسین حسینی

انتخاب کلیدی استقلال از بین او و مهدی رحمتی، بالاخره اتفاق افتاد. آنها قرارداد سیدحسین را با رقمی قابل توجه تمدید کردند و مهدی رحمتی را به پدیده مشهد فرستادند. برخلاف چند فصل گذشته، حالا دیگر استقلال فقط یک دروازه‌بان اصلی دارد و حسینی به مهم‌ترین خواسته‌اش برای ماندن در باشگاه رسیده است. بدون تردید «تنهایی» در استقلال، عملکرد حسینی را بیشتر از همیشه زیر ذره‌بین خواهد برد. هواداران باشگاه با حساسیتی به مراتب بیشتر از گذشته بازی‌های او را دنبال می‌کنند. اگر سیدحسین فصل موفقیت‌آمیزی نداشته باشد و اشتباه‌های بزرگی انجام بدهد، آبی‌ها جایگزین قابل توجهی برای این بازیکن در اختیار ندارند. بخش مهمی از سرنوشت این فصل استقلال، به سطح آمادگی سیدحسین بستگی خواهد داشت. دروازه‌بانی که حالا باید انتظارات زیادی که در اطرافش وجود دارد را برطرف کند.

سیاوش یزدانی

در بین گروهی از استقلالی‌ها، این باور وجود دارد که سیاوش تنها به خاطر کری‌ خواندن برای پرسپولیس در لباس سپاهان، شانس پوشیدن پیراهن استقلال را تصاحب کرده است. این بازیکن اواخر فصل گذشته وارد درگیری لفظی با قرمزها شد و سرانجام در خط دفاعی سپاهان، یکی از مهم‌ترین گل‌های فصل پرسپولیس را به ثمر رساند. او که زمانی در تست‌های فنی پرسپولیس از سوی علی دایی رد شده بود، حالا با پیراهن شماره چهار در استقلال بازی خواهد کرد. جدایی پژمان منتظری و روزبه چشمی، اوضاع را برای خط دفاعی استقلال پیچیده می‌کند. حالا بار سنگینی روی دوش یزدانی خواهد بود و او باید در کنار دانشگر، آمار فوق‌العاده فصل گذشته استقلال در دفاع را حفظ کند. در واقع در تابستان استقلال به ترکیبی دست زده که فصل گذشته ترکیب کاملا موفقی محسوب می‌شد.

وریا غفوری

ستاره محبوب هواداران استقلال برای تمدید قرارداد رقم بالایی را پیش روی باشگاه قرار داد و در نهایت توانست به این رقم دست پیدا کند. در فصل جدایی تقریبا همه نفرات پرتجربه از استقلال، وریا فصل را با بازوبند کاپیتانی و البته وظیفه‌ای بسیار سنگین آغاز خواهد کرد. او در چند فصل گذشته بارها مصدوم شده و این بار هم مصدومیتش برای استقلال از همیشه گران‌تر تمام خواهد شد. چراکه پس از بازنشستگی خسرو حیدری و جدایی فرشاد محمدی‌مهر، این تیم دیگر هیچ مدافع راست جایگزینی برای وریا در اختیار ندارد. به نظر می‌رسد بازی در پست هافبک حداقل در این فصل برای وریا غیرممکن باشد. او باید با تمام وجود از سمت راست خط دفاعی محافظت کند و تمام تلاشش را نیز انجام بدهد که آسیب‌دیدگی‌هایش را به حداقل برساند. چراکه آبی‌ها در همه هفته‌های فصل به این بازیکن نیاز خواهند داشت.

شیخ دیاباته

مدیران باشگاه استقلال در تابستان حاضر به پرداخت رقم تمدید قرارداد آیاندا پاتوسی نشدند اما به صورت موازی، یک مهاجم خارجی به ترکیب شلوغ خط حمله اضافه کردند. در غیاب یک هافبک خلاق و باهوش مثل پاتوسی، استقلال در میانه زمین با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. شاید این تصمیم تنها در صورتی بخشیده شود که دیاباته فصل رویایی را در باشگاه پشت سر بگذارد. او از کارنامه قابل دفاعی برخوردار است اما با اضافه وزن قابل توجه به اردوی استقلال ملحق شده و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل باید کارهای زیادی انجام بدهد. استقلالی‌ها در تابستان نفراتی مثل منشا، ایسما و روح‌ا... باقری را از خط حمله کنار زده‌اند و امیدوارند نمایش دیاباته، تکرار تراژدی الحاجی گرو نباشد.

آندره‌آ استراماچونی

بدون شک او مهم‌ترین چهره فصل استقلال خواهد بود. وینفرد شفر در آخرین روزهای حضور روی نیمکت باشگاه ثابت کرد که ستاره‌ای برای روزهای سخت و جدال‌های حساس نیست. حالا استقلالی‌ها امیدوارند استراماچونی گمشده بزرگ تیم‌شان در این سال‌ها باشد و بتواند آبی‌ها را به سطحی بالاتر از گذشته برساند. اولین چالش بزرگ این مربی، هماهنگ‌ کردن یک تیم شلخته و پرتغییر است. تیمی که بخش مهمی از ترکیبش را از دست داده و مهره‌هایی جدید را جایگزین آنها کرده است. استراما تا امروز اقتدار خوبی در تمرین‌ها از خودش نشان داده و با حساسیت زیاد مشغول آماده کردن تیم برای فصل جدید است. با این وجود باشگاه نیاز دارد که او در طول فصل نیز یک ستاره باشد و راه‌های تازه‌ای را برای موفقیت به استقلال نشان بدهد. سرنوشت استقلال در فصل تازه به میزان آمادگی مرد ایتالیایی برای شرایط دشوار بستگی خواهد داشت.