سایپا، دومین حریف استقلال پس از شروع دوباره رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود. آبی‌ها پس از شکست دیدار معوقه روبه‌روی فولاد، حالا باید در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی با سایپا مسابقه بدهند. تجربه دو باخت متوالی در لیگ برتر به فاصله چند ماه، بین آبی‌ها و صدر جدول فاصله ایجاد کرده اما هنوز هم رسیدن به بالاترین نقطه جدول در 9 هفته پایانی، برای آنها دست‌نیافتنی نیست. استقلال یکی از بهترین پیروزی‌های این فصلش را روبه‌روی همین حریف پشت سر گذاشته است. آنها در نیم‌فصل اول لیگ، چهار بار دروازه تیم ابراهیم صادقی را باز کردند و سه امتیاز را به مقتدرانه‌ترین شکل ممکن از این حریف گرفتند. آن مسابقه به نوعی شروع روند درخشان این تیم در لیگ برتر بود و پس از آن، سریال بردهای متوالی استقلال شروع شد. اتفاقی که هواداران این باشگاه امیدوارند در نیم‌فصل دوم نیز رخ بدهد. بین استقلال و سایپا در جدول لیگ، تفاوت‌های چشمگیری دیده می‌شود. تیم فرهاد 17 امتیاز بیشتر از تیم ابراهیم صادقی دارد. آبی‌ها برای قهرمانی و کسب سهمیه آسیا مبارزه می‌کنند و نارنجی‌ها با هدف فرار از سقوط، به مسابقه امشب قدم می‌گذارند. بزرگ‌ترین تفاوت دو تیم، به کیفیت خطوط حمله مربوط می‌شود. تیم مجیدی با 40 گل زده، صاحب بهترین خط حمله این فصل لیگ برتر است اما سایپا در این فصل تنها 20 گل به ثمر رسانده و گل‌های زده این تیم، درست نصف گل‌های زده استقلال هستند. در مورد خط دفاعی اما تفاوت عمیقی بین دو تیم دیده نمی‌شود و عملکرد دفاعی هیچ‌کدام از آنها، چندان مطلوب نبوده است. سایپا در این فصل فقط چهار بار برنده شده اما استقلال 10 بار زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرده است. مجیدی و پسرها خوب می‌دانند که در رقابت سخت 9 هفته پایانی، برای رسیدن به اهدافی که در سر دارند دیگر نباید هیچ امتیازی از دست بدهند.

مشکل بزرگ مجیدی برای این دیدار، تعداد بسیار زیاد غایبان استقلال است. مساله‌ای که می‌تواند در جدال امشب برای این باشگاه دردسرساز شود. رضا آذری، مرتضی تبریزی و محسن کریمی از قبل مصدوم هستند و تا پایان فصل، همراه استقلال نخواهند بود. فرشید اسماعیلی نیز پیش از دیدار با فولاد آسیب دید و احتمالا نمی‌تواند در جدال امشب نیز استقلال را همراهی کند.

آسیب دیدن ارسلان مطهری در جدال با فولاد، شوک بزرگ دیگری برای استقلالی‌ها بود. گفته می‌شود ارسلان حداقل برای چهار هفته، از میادین دور است. عارف غلامی و علی کریمی نیز به دلیل اخراج در بازی قبلی، محروم هستند و شیخ دیاباته نیز در بحرانی‌ترین موقعیت ممکن برای تولد فرزندش به فرانسه رفته است. استقلال برای بازی امشب تقریبا یک ترکیب کامل را در فهرست غایبین دارد و دست فرهاد هم روی نیمکت و هم درون زمین، کاملا خالی به نظر می‌رسد. جالب اینکه حتی خود این مربی نیز نمی‌تواند از روی نیمکت، تیمش را در این جدال هدایت کند. شاید سایپا در نگاه اول حریف سرسختی نباشد اما بازی با این تعداد بازیکن غایب، یکی از دشوارترین تجربه‌های این فصل آبی‌های پایتخت خواهد بود.