دن آندرس و هالک!

فقط در قاره آسیا ممکن است که یک فینالیست لیگ قهرمانان مشخص شود و نیمی از تیم‌های حاضر در تورنمنت، همچنان در مرحله گروهی باشند! به هر حال پرسپولیس برای دومین بار در سه فصل اخیر، به دیدار نهایی این تورنمنت رسیده و در انتظار یک حریف شرقی برای مسابقه انتهای آذرماه خواهد بود. قرمزها پیش از این یک بار به فینال آسیا رسیده‌اند و روبه‌روی یک رقیب ژاپنی شکست خورده‌اند. آنها این بار به هیچ قیمتی نمی‌خواهند قهرمانی را از دست بدهند. احتمالا اعضای کادر فنی پرسپولیس خیلی زود تورنمنت شرق را زیر نظر می‌گیرند تا فینالیست دیگر این رقابت‌ها را شناسایی کنند.

آریا رهنورد

در شکل و شمایل جدید برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های ایرانی سه بار به دیدار نهایی رقابت‌ها رسیده‌اند و هر سه بار، نتیجه را به رقبای شرقی واگذار کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که عبور از این رقبا، در همه این سال‌ها برای فوتبال ایران دور از دسترس بوده و حالا پرسپولیسی‌ها باید در انتظار شکستن این طلسم باشند. کار یحیی و تیمش هنوز تمام نشده و بدون تردید آنها یک رقیب بسیار سخت در دیدار نهایی خواهند داشت. امتیاز بزرگ پرسپولیس، این است که دیدار نهایی را نیز در قطر برگزار می‌کند. بر اساس تصمیم ای.اف.سی مسابقه فینال لیگ قهرمانان 2020 به صورت تک بازی به میزبانی غرب آسیا برگزار خواهد شد. اگر نبود تماشاگر در طول تورنمنت برای فوتبال ایران کمی ناخوشایند بوده، غیبت تماشاگرها در دیدار فینال کاملا به سود پرسپولیس است. چراکه این تیم دیگر ناچار نیست روبه‌روی هواداران خستگی‌ناپذیر تیم‌های حاضر در شرق آسیا به میدان برود. تماشاگرانی که از دقیقه یک تا 90 بدون حتی یک ثانیه توقف، برای تیم‌شان فریاد می‌کشند. شرقی‌ها فصل گذشته قهرمانی آسیا را تقدیم منطقه غرب کرده‌اند و دوست ندارند که این اتفاق دوباره تکرار شود. پرسپولیس اما برای رسیدن به اولین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها، کاملا مصمم به نظر می‌رسد.

در اولین گروه منطقه شرق آسیا، نام باشگاه اف ث سئول دیده می‌شود. باشگاهی که 6 بار قهرمانی کی لیگ را به دست آورده است. آنها دو بار در فینال آسیا حاضر بوده‌اند و هر دو بار در این نبرد شکست خورده‌اند. اوسمار اسپانیایی و آدریانو از برزیل، مهم‌ترین مهره‌های خارجی این باشگاه به شمار می‌روند. در همین گروه، بیجینگ گوان چین هم حضور دارد. تیمی که به لطف سرمایه‌های گسترده، ستاره‌های سرشناسی مثل رناتو آگوستو و فرناندو را جذب کرده و به موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا امیدوار است. ملبون ویکتوری استرالیا هم دیگر تیم سرشناس این گروه به شمار می‌رود. تیمی که البته تنها یک بار توانسته از دور گروهی لیگ قهرمانان عبور کند و در حد و اندازه‌های رسیدن به فینال به نظر نمی‌رسد. در گروه دوم منطقه شرق آسیا، اف ث توکیو از ژاپن حضور دارد که قبل از این، فقط دو بار در لیگ قهرمانان حاضر بوده و هر دو بار در یک‌هشتم نهایی، با این جام وداع کرده است. آنها هم چند بازیکن برزیلی درجه یک دارند اما بعید به نظر می‌رسد که به خوبی رسیدن به فینال آسیا باشند. در این گروه، اولسان هیوندای از کره جنوبی تیم به مراتب بزرگ‌تری به نظر می‌رسد. تیمی که در سال 2012 روی سکوی اول لیگ قهرمانان قرار گرفته است. جونیور نگرائو از برزیل، سرشناس‌ترین ستاره این باشگاه به شمار می‌رود. سومین تیم مطرح این گروه، شانگهای شنهووا است که نفراتی مثل استفن ام‌بیا و الشعراوی را در اختیار دارد. آنها البته به تازگی الشعراوی را با یک قرارداد قرضی به رم فرستاده‌اند. این باشگاه هم تا امروز هیچ‌وقت نتوانسته از دور گروهی لیگ قهرمانان عبور کند.

اصلی‌ترین رقیب پرسپولیس برای قهرمانی آسیا را باید در سومین گروه منطقه شرق جست‌وجو کرد. جایی که تیم ویسل کوبه از ژاپن تا امروز با دو برد در دو بازی، صدرنشین جدول گروه است. این باشگاه با ستاره‌های سابق بارسا یعنی سرجی سمپر، دن آندرس اینیستا و یان فرتونگن و البته حضور داگلاس برزیلی، مورد توجه‌ترین تیم این روزهای فوتبال ژاپن است. بعید نیست پرسپولیس که در این تورنمنت ژاوی را کنار زده، در مسابقه نهایی با اینیستا روبه‌رو شود. در این گروه، دو تیم سرشناس دیگر هم حضور دارند. گوانگژو اورگرند که هافبک سابق بارسا یعنی پائولینیو را در ترکیب می‌بیند و از سال 2013 تا امروز دو بار قهرمان آسیا شده و سامسونگ بلووینگز کره که سابقه دو قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان را در کارنامه دارد.

اصلی‌ترین رقیب پرسپولیس برای قهرمانی آسیا را باید در سومین گروه منطقه شرق جست‌وجو کرد. جایی که تیم ویسل کوبه از ژاپن تا امروز با دو برد در دو بازی، صدرنشین جدول گروه است. این باشگاه با ستاره‌های سابق بارسا مورد توجه‌ترین تیم این روزهای فوتبال ژاپن است

گروه چهارم منطقه شرق هم یک گروه حساس و پیچیده به نظر می‌رسد که هر چهار تیم در آن، می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند. از تیم پرستاره یوکوهاما مارینوس ژاپن تا جونبوک موتورز که دو بار قهرمان آسیا شده و از شانگهای اس آی جی پی با ستاره‌های بزرگی مثل اسکار و هالک تا اف ث سیدنی که در فوتبال استرالیا، یک تیم شناخته‌شده به شمار می‌رود. با این حال تجربه دیدارهای قبلی نشان می‌دهد که هیچ حریفی، برای پرسپولیس ترسناک نخواهد بود. آنها در این سال‌ها همه جام‌های داخلی را برده‌اند و حالا فقط با اولین قهرمانی‌شان در تاریخ لیگ قهرمانان، می‌توانند این دوره زمانی را برای خودشان باشکوه‌تر کنند.