آریا طاری

اوضاع در استقلال آنقدر پیچیده به نظر می‌رسد که در باشگاه، هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان از آینده خودش حرف بزند. شاید ظرف چند ماه، از بین فرهاد و مدیرعامل فعلی باشگاه یک نفر جدا شود و اصلا شاید در نهایت هر دو نفر، در مسیر خروج از استقلال قرار بگیرند. پیروزی در دربی، قاعدتا باید اوضاع را در این باشگاه آرام کند اما چندین سال است که هیچ‌کس، دو روز آرام متوالی را در این باشگاه به یاد نمی‌آورد. این بار هم درست پس از پیروزی در شهرآورد و رسیدن به فینال حذفی، باشگاه در وضعیت ناخوشایندی قرار گرفته است.

وقتی پرسپولیس دومین گل دربی را به ثمر رساند، دوربین‌ها فرهاد مجیدی را در حال نگاه کردن به ساعتش شکار کردند. در این قاب، پیدا بود که او هنوز به بازگشت ایمان دارد و هنوز برای پیروزی در این مسابقه دشوار، مصمم به نظر می‌رسد. این بازگشت اتفاق افتاد و آبی‌ها سرانجام پس از چند سال راهی دیدار نهایی جام حذفی شدند. فینالی که از یک مسیر سخت و با شکست دادن دو مدعی جدی قهرمانی برای آبی‌ها به دست آمده است. این پیروزی با همه اهمیتش، یک مسکن قوی برای دردهای استقلال نبود. چراکه خیلی زود، زخم‌های دیگری سر باز کردند و خودشان را نشان دادند. اختلاف بین فرهاد و مدیران باشگاه، این بار از همیشه علنی‌تر شد و مجیدی در یک پست اینستاگرامی، از هدایت تیم کنار کشید. سعادتمند نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ادعاهای مجیدی را غیرواقعی دانست و علیه چنین صحبت‌هایی، شدیدا موضع گرفت. دلخوری سرمربی استقلال بیشتر از هر چیز دیگری، به سفر ناگهانی سعادتمند به ایتالیا مربوط می‌شد. اینکه درست در روزهایی که کادر فنی تیم به حمایت جدی نیاز داشتند، مدیران باشگاه سرگرم مذاکره با سرمربی سابق باشگاه بودند، برای فرهاد و همکارانش در استقلال اصلا پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. استعفای فرهاد در این مقطع خاص، واکنشی برابر رفتارهای مدیران مجموعه استقلال بود. همه می‌دانستند که او به سرعت برمی‌گردد و در همان اینستاگرام، تمایلش را برای ادامه همکاری در معرض نمایش قرار می‌دهد اما هیچ‌کس نمی‌داند پس از فینال جام حذفی، چه سرنوشتی در انتظار فرهاد خواهد بود. استعفای او، با واکنش‌های دو گانه‌ای همراه شده است. بعضی‌ها به مجیدی حق می‌دهند که روبه‌روی رفتارهای ناخوشایند مدیریت بایستد اما برخی دیگر از استقلالی‌ها، معتقدند که او در چنین شرایطی، نباید باشگاه را به هم بریزد و استقلال را در معرض یک چالش جدی قرار بدهد.

بخشی از قضاوت‌ها علیه فرهاد، تاوان تصمیم جنجالی او در دوران بازی برای استقلال هستند. جدا شدن از جمع آبی‌ها در میانه‌های فصل، تصمیمی بود که نمی‌توان آن را از کارنامه دوران بازی فرهاد پاک کرد. شاید اگر پای چنین خاطره‌ای وسط نبود، هواداران استقلال حالا خیلی راحت‌تر به پروژه مجیدی امیدوار بودند اما این تصور که فرهاد آدم ماندن و ساختن نیست، حالا تردیدهایی در مورد این مربی به وجود آورده است. بعضی‌ها تصور می‌کنند که او باز هم در روزهای سرنوشت‌ساز باشگاه، تیم را به حال خودش رها می‌کند و این عادت برای مجیدی، ترک‌نشدنی به نظر می‌رسد. در واقع فرهاد مجیدی، هنوز هم تاوان آن تصمیم بحث‌برانگیز را می‌دهد و همچنان به خاطر ترک استقلال و پیوستن به الغرافه قطر، سرزنش می‌شود. با این وجود حتی اگر فرهاد مجیدی رفیق نیمه‌راه استقلال باشد، باز هم رفتار مدیران تیم باورنکردنی به نظر می‌رسد. آنها به گفته خودشان تنها برای مسائل مالی با استراماچونی مذاکره می‌کنند اما در عمل، مانور علاقه‌مندی به بازگرداندن این مربی را نیز به نمایش می‌گذارند. آنها از یک سو با ایده برگرداندن استراما برای خودشان محبوبیت می‌خرند و از سوی دیگر امیدوار هستند تا مورد حمایت کادر فنی قرار بگیرند. طبیعتا این دو اتفاق با هم رخ نمی‌دهد. سعادتمند و همکارانش در استقلال، باید انتخاب کلیدی‎شان را انجام بدهند. اگر آنها به فرهاد و دستیارها اعتماد کامل دارند، همه حرف و حدیث‌ها در مورد بازگشت مربی ایتالیایی باید به فراموشی سپرده شود و اگر اعتمادی در کار نیست، این همکاری باید همین‌جا به پایان برسد. به نظر می‌رسد آنها بیشتر از هر چیزی، در جست‌وجوی شکست خوردن مجیدی هستند تا بهانه بهتری برای برکناری او داشته باشند. تمایلی که شرایط استقلال را بیش از حد پیچیده کرده است.

از زمانی که استراماچونی تصمیم به ترک استقلال گرفت تا امروز، ساختار این باشگاه، مشکلات تحریم و شرایط فوتبال ایران تقریبا هیچ تغییری نکرده‌اند. طبیعتا در چنین شرایطی، بعید است که استراما واقعا به فوتبال ایران برگردد و متعهدانه کارش را در باشگاه از سر بگیرد. او تیم را با صدرنشینی موقت رها کرد و رفت و جانشینش این تیم را به نایب‌قهرمانی لیگ و فینال جام حذفی رساند. حالا صحبت از این است که همان مربی، دوباره به استقلال برگردد و جانشین جانشینش در این تیم شود! فروختن امروز باشگاه به فردای احتمالی، رویایی است که در ذهن هواداران باشگاه ساخته شده است. فرهاد هم با قمار بزرگ‌ استعفای اینستاگرامی، آینده‌اش در این تیم را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. شاید حالا همه چیز به فینال جام حذفی بستگی دارد. اگر فرهاد بازنده این نبرد باشد، مقصر اصلی بر هم زدن تمرکز تیم خواهد بود و اگر بتواند برنده از این نبرد خارج شود، در مذاکره‌های بعدی با استقلالی‌ها دست بالا را خواهد داشت.