آریا طاری

لیگ برتر به روزهای پایانی‌اش نزدیک شده و جنگ سهمیه با تمام قدرت ادامه دارد. تکلیف قهرمان به صورت قطعی روشن شده و نبرد رسیدن به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان با جدیت ادامه دارد. با این حال برای چند مربی درگیر جدال سهمیه، یک دلیل مستحکم‌تر برای امیدواری نیز وجود دارد. فرهاد مجیدی با استقلال، امیر قلعه‌نویی با سپاهان و ساکت الهامی با تراکتور هنوز این شانس را دارند که با بردن جام حذفی، این فصل‌شان را نجات بدهند. آنها در این مسیر نیز باید با یحیی گل‌محمدی و تیم شکست‌ناپذیرش و مهدی تارتار و تیم سختکوشش رقابت کنند.

مخالفان برگزاری لیگ برتر، حالا موافقان جدی برگزاری جام حذفی هستند. چراکه این بهترین میانبر ممکن برای رسیدن آنها به لیگ قهرمانان و بهترین فرصت ممکن برای بردن یک جام توسط این باشگاه‌ها خواهد بود. بخش عمده‌ای از رقابت‌های جام حذفی، قبل از بحران کرونا آغاز شد و سه تیم از مرحله نیمه‌نهایی شناخته شدند. آخرین بازی مرحله یک‌چهارم نیز به دلیل حضور چند بازیکن در اردوی تیم ملی امید لغو شد. جدالی که قرار بود دی‌ماه گذشته بین استقلال و سپاهان در استادیوم آزادی انجام شود. حالا که جام قهرمانی در دستان پرسپولیس قرار گرفته و تیم‌های دیگر از رسیدن به سکوی اول ناامید هستند، رسیدن به قهرمانی حذفی مهم‌ترین انگیزه آنها برای ادامه این فصل خواهد بود. تورنمنتی که با حضور چند تیم بزرگ در مراحل پایانی‌اش، به اوج حساسیت و التهاب خواهد رسید. جام حذفی برای چند مربی، معنایی فراتر از یک رقابت نزدیک و حتی فراتر از یک قهرمانی خواهد داشت. آنها با بردن این رقابت، می‌توانند شغل‌شان را حفظ کنند، به لیگ قهرمانان آسیا برسند و دوباره اعتماد هواداران فوتبال را به دست بیاورند. هیچ‌کس نمی‌داند سهمیه ایران در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمان، چند تیم خواهد بود. تقریبا مسجل است که دو تیم به صورت قطعی به مرحله گروهی می‌رسند و تیم‌های دیگر، نهایتا در پلی‌آف شرکت خواهند کرد. شانس قرار گرفتن در بین دو تیم مرحله گروهی، تنها به قهرمان‌های لیگ و جام حذفی خواهد رسید. در نتیجه بردن این جام، همیشه اهمیت زیادی داشته و این بار نیز، بسیار کلیدی به نظر می‌رسد. حتی در پایان این فصل لیگ برتر، دوئل‌های خاص فوتبال ایران همچنان ادامه خواهد داشت. چراکه جام حذفی، این بار نسبت به سال‌های گذشته بسیار نفس‌گیرتر خواهد بود.

فرهاد مجیدی، روزهای دشواری را روی نیمکت استقلال سپری می‌کند. او به خاطر نتایج اخیر و نمایش‌های نه‌چندان خوب استقلال، تحت فشار زیادی قرار گرفته است. فرهاد اعتماد بخشی از طرفداران آبی را از دست داده و اگر با همین روند به کار ادامه بدهد، شاید در فصل بعد دیگر سرمربی این باشگاه نباشد. مجیدی به استقلالی‌ها وعده داده که جام حذفی را برای آنها به دست می‌آورد. وعده‌ای که کار او را سخت‌تر هم خواهد کرد. چراکه طرفداران باشگاه انتظار دارند او به یک مربی بدقول تبدیل نشود و وعده‌هایش را در این تیم به حقیقت تبدیل کند. این تنها فرهاد نیست که در جام حذفی برای اثبات خودش می‌جنگد. او و تیمش در مرحله یک‌چهارم نهایی، باید روبه‌روی امیرقلعه‌نویی و سپاهان قرار بگیرند. جدالی که به نظر می‌رسد نبرد مرگ و زندگی بین دو مربی در موقعیتی خطرناک خواهد بود. هر کسی که بازنده این جدال باشد، به سختی می‌تواند در جایگاه فعلی‌اش دوام بیاورد. امیر با وجود قرارداد نجومی‌اش با سپاهان، نتوانسته این تیم را به موفقیتی برساند. از آخرین موفقیت این مربی در فوتبال ایران هفت سال گذشته و این موضوع، اصلا برای مربی گرانقیمتی مثل او قابل قبول به نظر نمی‌رسد. از بین این دو مربی، تنها یک نفر به نیمه‌نهایی جام حذفی راه پیدا می‌کند. اگر برنده این نبرد امیر باشد، سرمربی امروز سپاهانی‌ها هنوز می‌تواند به یک تجربه کاری دیگر در استقلال در آینده دل ببندد و اگر فرهاد این بازی را ببرد، برای مدت زیادی یکی از آلترناتیوهایش روی نیمکت را کنار زده‌ است. آینده شغلی ساکت الهامی به عنوان مرد اول نیمکت تراکتور نیز، به جام حذفی بستگی خواهد داشت. او در این فصل نتایج بدی نگرفته و تا امروز شرایط قابل قبولی داشته اما بردن جام حذفی، مقبولیت و اعتبار این مربی را در فوتبال تبریز، به اوج می‌رساند. فراموش نکنید که باشگاه تراکتور در این سال‌ها، فقط یک بار برنده جام حذفی بوده و هیچ موفقیت بزرگ دیگری در فوتبال ایران نداشته است.

همه معادله‌های جام حذفی، به این سه مربی مربوط نمی‌شود. یحیی و مهدی تارتار نیز بخشی از این رقابت خواهند بود. تارتار تصمیم دارد یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ این جام را بسازد و یحیی به دنبال این خواهد بود که دبل فصل گذشته برانکو را تکرار کند. با حضور این پنج تیم، ادامه رقابت‌های جام حذفی فوق‌العاده جذاب و مهیج خواهد بود. تورنمنتی که یک مربی را به قله خوشبختی می‌رساند و آینده کاری او را تضمین می‌کند. رقابتی که لحظه‌های جذاب زیادی برای  فوتبال ایران خواهد ساخت.