آریا طاری

«پیش‌بینی» در فوتبال، هیچ‌وقت کار عاقلانه‌ای نبوده است. چراکه همیشه احتمال دارد پرامیدترین تیم به خاطر اخراج یک بازیکنش در اولین دقیقه از مسابقه یا هر اتفاق دیگری، کاملا از هم بپاشد. در فوتبال، همیشه باید منتظر اتفاق‌ها و لحظه‌های سرنوشت‌ساز بود اما شواهد را هم نباید به طور کامل نادیده گرفت. پس از قرعه‌کشی دیدارهای باقی‌مانده از این فصل لیگ قهرمانان، بیشتر شواهد نشان از یک موفقیت بزرگ برای اتلتیکومادرید دارند. به نظر می‌رسد تیمی که مدافع عنوان قهرمانی را حذف کرده، از بیشترین شانس برای بردن جام برخوردار باشد اما در فوتبال، احتمالات را فقط باید به اندازه خودشان- و نه بیشتر- جدی گرفت.

در لیگ قهرمانان اروپا، هیچ‌وقت نباید معجزه‌ها را نادیده گرفت. این تورنمنت در همین چند سال گذشته هم، پر از نتایج و کام‌بک‌های شگفت‌انگیز بوده است. با این حال در بین 12 تیمی که هنوز در جدول رقابت‌ها هستند، چلسی یک مهمان کاملا موقت به نظر می‌رسد. شکست سنگین آبی‌های لندن روبه‌روی بایرن در زمین خودی، عملا راه بازگشت آنها را به جام مسدود کرده است. پس عملا می‌توان گفت که 11 تیم در جدول لیگ قهرمانان باقی مانده‌اند. رقابت‌ها در یک سمت جدول، شدیدا مهیج به نظر می‌رسد. لیون در مسابقه رفت در فرانسه، یوونتوس را شکست داده و دروازه‌اش را نیز روبه‌روی این تیم بسته نگه داشته است. این یعنی که آنها شانس بسیار خوبی برای صعود از این مرحله دارند. این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که لیونی‌ها در دیدار برگشت با یووه، مجبور به بازی در یک جو سنگین نیستند و در یک استادیوم خالی مسابقه خواهند داد. اوج هیجان اما به دیدار سیتی و رئال مادرید برمی‌گردد. رئالی‌ها در زمین خودشان دو بر یک به سیتی باخته‌اند و در این مسابقه، کاپیتان و بهترین بازیکن‌شان یعنی سرخیو راموس را نیز در اختیار نخواهند داشت. مارسلو نیز به احتمال بسیار زیادی به این نبرد نمی‌رسد. روی کاغذ، شانس پپ و تیمش برای رفتن به یک‌چهارم نهایی به مراتب بیشتر است. بارسلونایی‌ها هم شانس خوبی برای رد شدن از ناپولی دارند. چراکه دیدار رفت دو تیم در ایتالیا به تساوی یک - یک انجامیده اما هواداران بلوگرانا خوب می‌دانند که حتی در صورت عبور از این مرحله، تیم‌شان در قواره‌های کنار زدن بایرن مونیخ آماده هانسی فلیک نخواهد بود. در نتیجه نمی‌توان روی بارسا، به عنوان یک مدعی جدی برای بردن جام حساب باز کرد.

اگر تصور می‌کنید که همه زد و خوردها تنها به همین سمت جدول مربوط می‌شود، سخت در اشتباه هستید. یولیان ناگلزمان که با رساندن لایپزیک به این مرحله تاریخ‌سازی کرده، پس از حذف مورینیو به دنبال کنار زدن سیمئونه خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد ال چولو و تیمش مدعیان شماره یک بردن این جام باشند. برای باور این فرضیه، چند دلیل محکم وجود دارد. اول اینکه آنها بهترین و آماده‌ترین گلر دنیا را در اختیار دارند. دوم هم اینکه قرار است دیدارها با فرمتی کاملا جدید، در 90 دقیقه برگزار شود. در حقیقت دیگر خبری از جدال‌های رفت و برگشت در لیگ قهرمانان نیست. در مسابقه‌های تک حذفی، شکست دادن تیمی مثل آتلتی فوق‌العاده سخت خواهد بود. آنها این پتانسیل را دارند که هر حریفی را متوقف کنند و سپس با درخشش اوبلاک در ضربات پنالتی، به مرحله بعدی برسند. البته که حریف آلمانی آنها تیم بدی نیست اما در حد و اندازه‌های آتلتی به نظر نمی‌رسد و برای اولین بار در تاریخش به مرحله راه پیدا کرده است. در همین سمت جدول، پی‌اس‌جی و آتالانتا نیز با هم روبه‌رو می‌شوند. پی‌اس‌جی برای موفقیت در این فصل از لیگ قهرمانان، یک مشکل بزرگ و کلیدی دارد. رقابت‌های لیگ فرانسه از مدت‌ها قبل با تصمیم مستقیم مکرون تعطیل شده و این تیم کاملا از شرایط مسابقه دور است. تا شروع لیگ قهرمانان نیز فصل جدید لوشامپیونه کلید نخواهد خورد. این دوری از شرایط مسابقه، حتی ممکن است منجر به شکست خوردن آنها از حریف ایتالیایی شود. موضوعی که برای تیم فرانسوی و ستاره‌های پرشمار این تیم، یک نگرانی بسیار بزرگ ایجاد کرده است. بسیاری از این ستاره‌ها تا همین دو روز قبل در تعطیلات و سفرهای دور و دراز بوده‌اند و به تازگی دوباره به تمرین‌ها برگشته‌اند. این تیم برای رسیدن به سطح تیم‌های فعال فوتبال اروپا، کار بسیار سختی خواهد داشت.

دوری پاریس از شرایط بازی، شانس قرمز و سفیدها برای فینالیست‌ شدن در لیگ قهرمانان را بیشتر و بیشتر می‌کند. به نظر می‌رسد تیم سیمئونه مسیر همواری تا فینال در پیش خواهد داشت. نمایش این تیم در هر دو مسابقه با لیورپول در این فصل، کاملا قهرمانانه بوده است. سیمئونه و تیمش تا امروز دو بار در فینال اروپا شکست خورده‌اند و دیگر حتی به قیمت زندگی‌شان، نمی‌خواهند چنین فاجعه‌ای را بپذیرند. شاید جدی‌ترین حریف آنها برای بردن جام، بایرن‌مونیخ باشد. تیمی که لیگ و حذفی برایش از هفته قبل به پایان رسیده و تا قبل از شروع تورنمنت، از شرایط بازی‌های رسمی کمی دور خواهد شد. این بهترین موقعیت ممکن برای تیم دفاعی مرد آرژانتینی است که با درخشش در تک‌بازی‌ها، دوباره به فینال برسد و این بار دیگر چنین موقعیتی را از دست ندهد.