آریا طاری

مصدومیت شدید محمد انصاری در یکی از جلسه‌های تمرینی پرسپولیس، پایان مهلت قرارداد قرضی محمد نادری، سفر بیرانوند به بلژیک برای پشت سر گذاشتن تست‌های پزشکی تیم جدید و مقاومت بشار رسن مقابل سفر به تهران، در آستانه شروع مجدد لیگ برتر نگرانی‌های بزرگی برای یحیی به وجود آورده است. پس از فسخ قرارداد آنتونی استوکس و همچنین نیامدن اوساگونا، به نظر می‌رسد پرسپولیس رقابت‌های لیگ را با کمبود جدی بازیکن آغاز خواهد کرد. موضوعی که از همین حالا به یک دغدغه جدی و نگران‌کننده برای سرمربی باشگاه تبدیل شده است.

بازگشت دوباره به تمرین‌ها، حداقل برای «محمد انصاری» چندان خوش‌یمن نبوده است. مدافع محبوب و همیشه آرام پرسپولیسی‌ها، برای دومین بار دچار پارگی از ناحیه رباط صلیبی شده تا 6 ماه آینده را دور از زمین فوتبال سپری کند. انصاری یک بار در دیدار برگشت فینال آسیا به شدت مصدوم شده بود و حالا این آسیب‌دیدگی، دوباره گریبان او را گرفت. او در مقطعی از این فصل، توانست به عنوان مهره ثابت قرمزها در قلب دفاع و همچنین سمت چپ خط دفاعی به میدان برود اما کیفیت این بازیکن، هنوز به خوبی روزهای قبل از مصدومیت نبود و حالا معلوم نیست این آسیب‌دیدگی جدید، چه تاثیری روی دوران فوتبال انصاری خواهد داشت. او تنها گزینه در دسترس باشگاه برای پست دفاع چپ نیست. یحیی و تیمش در این نقطه از زمین محمد نادری را نیز در اختیار دارند. بازیکنی که به سرعت در پرسپولیس فیکس شد، جای ثابتی در ترکیب تیم برای خودش دست و پا کرد و حتی به اردوهای تیم ملی هم رسید. دهم تیرماه، قرارداد قرضی نادری با پرسپولیس رسما به پایان خواهد رسد. البته بر اساس اعلام فیفا، قراردادهای قرضی قرار است تا پایان فصل معتبر باشند اما از آن جایی که رقابت‌های این فصل لیگ بلژیک به پایان رسیده، معلوم نیست باشگاه بلژیکی چه تصمیمی در این مورد می‌گیرد. شنیده می‌شود نادری از چند تیم ایرانی نیز پیشنهاد دریافت کرده و ممکن است در ادامه راه از تیم یحیی جدا شود. قرمزها در تابستان گذشته، سه مدافع چپ در اختیار داشتند و ترافیک در این بخش از زمین به حدی بود که آنها شایان مصلح را در فهرست مازاد قرار دادند. حالا از جمع سه نفر ممکن است در ادامه فصل حتی یک مدافع چپ تخصصی نیز برای این باشگاه به میدان نرود. اگر مساله قرارداد نادری هرچه زودتر روشن نشود، مساله سمت چپ خط دفاعی پرسپولیس در آستانه تبدیل شدن به یک بحران بزرگ قرار خواهد گرفت.

همزمان با خانه‌نشین‌شدن انصاری و تردیدها در مورد قرارداد نادری، علیرضا بیرانوند نیز برای پشت سر گذاشتن تست‌های پزشکی به بلژیک می‌رود. گفته می‌شود سرمربی باشگاه قویا از بیرو درخواست کرده که خیلی زود پس از این تست‌ها به تهران برگردد اما این احتمال وجود دارد که ستاره ایرانی، دیگر در ترکیب قرمزها دیده نشود. اگر این اتفاق رخ بدهد، پرسپولیس تا پایان فصل تنها یک دروازه‌بان در حد و اندازه‌های لیگ برتر خواهد داشت. البته که رادو تا امروز درخشان نشان داده و همواره با شور و اشتیاق زیادی برای سرخ‌ها بازی کرده اما بدون جانشین ماندن او در ادامه فصل، مساله‌ای نیست که پرسپولیسی‌ها از آن استقبال کنند. وضعیت خارجی‌های تیم به جز رادو، کاملا مبهم به نظر می‌رسد. در بین سه ستاره خارجی دیگر پرسپولیس، تنها تکلیف استوکس روشن است. مهاجم ایرلندی به صورت رسمی از سرخپوشان جدا شده و دیگر برای این تیم به میدان نخواهد رفت. بشار رسن و اوساگونا اما با وجود قرارداد داشتن با این باشگاه، همچنان از سفر به تهران طفره می‌روند. آنها از باشگاه طلبکار هستند و تا زمانی که حقوق‌شان را دریافت نکنند، از سفر به تهران سر باز می‌زنند. اگر اوساگونا به تهران برنگردد، علی علیپور عملا به تنها گزینه خط حمله باشگاه تا پایان فصل تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی یک محرومیت و یا مصدومیت ساده، می‌تواند پرسپولیس را بدون مهاجم نوک تخصصی به مصاف رقبا بفرستد. بشار نیز در هفته‌های پایانی لیگ قبل از شیوع کرونا، اوج گرفته بود و آماده‌تر از همیشه به نظر می‌رسید. غیبت او در دیدارهای بعدی، به هیچ وجه نشانه خوبی برای پرسپولیس به شمار نمی‌رود. رفته رفته اوضاع به گونه‌ای رقم می‌خورد که بعید نیست در آینده نزدیک، افشین پیروانی هم به صف موافقان تعطیلی لیگ ملحق شود!

اگر تا پیش از تاریخ مقرر برای شروع دوباره لیگ، نادری از پرسپولیس جدا شود، بیرو به تهران برنگردد و بشار و اوساگونا روی مواضع‌شان پافشاری کنند؛ یحیی عملا «6 بازیکن» کم‌تر از قبل خواهد داشت. اتفاقی که می‌تواند برای یک مربی ویران‌کننده باشد. در واقع فصل برای پرسپولیس به قبل و بعد از بحران کرونا تقسیم می‌شود و ترکیب این تیم پس از بحران، به شدت «لاغر» به نظر می‌رسد. با این حساب نمی‌توان قهرمانی پرسپولیس را در این زمینه، از پیش تعیین شده دانست. چراکه با غیبت این تعداد از مهره‌های مهم تیم، امکان لغزش قرمزها در ادامه فصل وجود خواهد داشت.