رقصیدن به ساز ارلینگ!

انتظارها برای تماشای رقابت‌های فوتبال به صورت «زنده» سرانجام به پایان رسید و ادامه این فصل از بوندس‌لیگا، از سر گرفته شد. در بین همه لیگ‌های معتبر دنیا، لیگ فوتبال آلمان اولین لیگی است که دوباره به زندگی برگشته و حالا اولین آزمونش را پشت سر گذاشته است. هواداران فوتبال در سراسر دنیا، دیدارهای این هفته از لیگ آلمان را تماشا کردند. شاید در طول تاریخ، این لیگ هرگز این میزان بیننده تلویزیونی نداشته است. باز هم مثل قبل، هالند ستاره بی چون و چرای لیگ آلمان بود و دورتموندی‌ها یک شروع درخشان را پس از بحران کرونا در زمین فوتبال رقم زدند.

آریا رهنورد

  

استادیوم‌‌های یخ‌زده

هواداران فوتبال آنقدر منتظر بازگشت این ورزش بودند که هر شرایط تازه‌ای را به سادگی تحمل می‌کردند. با این وجود دیدن رقابت‌های فوتبال در استادیوم‌های خالی از تماشاگر، همچنان دشوار به نظر می‌رسید. شاید هیچ‌کس، ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک را تا این اندازه خالی ندیده بود. طبیعتا شور و شوق سکوها، هیجان و جذابیت به مراتب بیشتری به دیدارهای فوتبال می‌بخشد. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود به مرور زمان، بخشی کوچکی از هوادارها با فاصله زیاد به سکوها راه داده شوند. گفته می‌شود تا سال 2021 خبری از حضور گسترده تماشاگرها در ورزشگاه‌های فوتبال نخواهد بود اما این کار می‌تواند در مقیاس‌های کوچک‌تر صورت بگیرد تا ورزشگاه‌ها حداقل کمی از این سکوت آزاردهنده، نجات پیدا کنند و شور و حال بیشتری به دست بیاورند.

شادی گل؛ ورژن 2020

اولین گل بوندس‌لیگا در بازگشت رسمی رقابت‌های فوتبال را دورتموندی‌ها به ثمر رساندند. مطابق قوانین جدید، شادی گل دسته جمعی بازیکن‌ها ممنوع است. به همین خاطر یکی از عجیب‌ترین حلقه‌های شادی گل تمام تاریخ در زمین دورتموند خلق شد. در بازی‌های همزمان نیز اوضاع به همین منوال بود. ستاره‌های وولفسبورگ با زدن «آرنج‌»ها به هم، شادی گل تازه‌ای به وجود آوردند و این وضعیت کم و بیش در همه استادیوم‌ها برقرار بود. در بازگشت فوتبال، هیچ‌کس اثری از شادی‌های گل دسته‌جمعی را تماشا نکرد اما شاید در یک بازی بسیار حساس و نزدیک، رعایت همه این نکات کمی سخت و چالش‎برانگیز باشد.

نیمکت‌های جدید

یکی از غافلگیرکننده‌ترین تصاویر در بازگشت بوندس‌لیگا که پیش از این در قوانین به آن اشاره چندانی نشده بود، وضعیت جدید نیمکت ذخیره‌ها بود. بازیکنان نیمکت‌نشین به جای حضور روی نیمکت‌های همیشگی، به بخشی از سکوها انتقال داده شده بودند تا با فاصله زیاد از هم بنشینند. استفاده از ماسک نیز برای مهره‌های نیمکت‌نشین، اجباری شده است. خیلی‌ها باور دارند با توجه به یارگیری‌های درون زمین، ایجاد چنین فاصله‌هایی بین بازیکن‌ها روی نیمکت بیشتر یک فعالیت «نمایشی» است اما به هر حال مسئولان بوندس‌لیگا همه راه‌های ممکن را برای بالا بردن امنیت و سلامت بازی‌ها، مدنظر قرار داده‌اند.

فاصله‌خراب‌کن‌ها

با وجود همه قوانین سختگیرانه بوندس‌لیگا در بازگشت رسمی، همه بازیکنان نیز چنین توصیه‌هایی را جدی نگرفتند. در دیدار این هفته هرتابرلین، بویاتا با بوسیدن هم‌تیمی‌اش گروئیچ، یک جنجال تازه ایجاد کرد. این حرکت به تنهایی، بخشی از قوانین محافظتی بوندس‌لیگا را به طور کامل زیر سوال برد. احتمالا بویاتا پس از این اتفاق، باید منتظر جریمه‌های سنگین از سوی برگزارکنندگان رقابت‌های بوندس‌لیگا باشد.

این هالند مهارنشدنی

10 گل در 9 بازی برای بوروسیا دورتموند. برای «عادی» شدن شرایط، هیچ چیز به اندازه گل‌زنی دوباره هالند لازم نبود. ارلینگ باز هم ثابت کرد که هیچ چیز حتی ویروس کرونا، نمی‌تواند آمادگی فوق‌العاده و قدرت گل‌زنی او را زیر سوال ببرد. ستاره نروژی دورتموند این هفته با پاس تماشایی تورگان هازارد، دروازه شالکه را باز کرد. حالا هواداران رئال مادرید امیدوار هستند که هالند فصل آینده با پاس‌های برادر بزرگ‌تر تورگان یعنی ادن هازارد، برای رئال گل‌زنی کند. هالند همچنان در اوج آمادگی به نظر می‌رسد و با چنین فرمی، بعید است که فصل آینده همچنان در ترکیب دورتموند به میدان برود. از همین حالا پیشنهادهای زیادی برای جذب او به دورتموند ارائه شده است.

درخشش جانشین نوری

شروع کار برونو لابادیا در باشگاه هرتابرلین، این هفته فوق‌العاده به نظر می‌رسید. هرتا قصد نداشت سرمربی جدیدش را تا شروع تابستان معرفی کند اما تعطیلی مسابقات موجب شد که آنها خیلی زود به سراغ لابادیا بروند و جانشین الکس نوری را به صورت رسمی معرفی کنند. هرتا که در 6 هفته اخیر بوندس‌لیگا تنها یک بار به پیروزی دست پیدا کرده بود، این هفته هوفنهایم را با سه گل زده از پیش رو برداشت. نکته جالب در مورد این مسابقه، نیمکت‌نشینی کریستوف پیانتک بود، بازیکنی که زمانی قرار بود جانشین شوچنکو در دنیای فوتبال شود.

ارلینگ باز هم ثابت کرد که هیچ چیز حتی ویروس کرونا، نمی‌تواند آمادگی فوق‌العاده و قدرت گل‌زنی او را زیر سوال ببرد. ستاره نروژی دورتموند این هفته با پاس تماشایی تورگان هازارد، دروازه شالکه را باز کرد. حالا هواداران رئال مادرید امیدوار هستند که هالند فصل آینده با پاس‌های برادر بزرگ‌تر تورگان یعنی ادن هازارد، برای رئال گل‌زنی کند

داستان تعویض‌ها

قانون انجام پنج تعویض در هر مسابقه، برای اولین بار این هفته در تاریخ بوندس‌لیگا انجام شد. در دیدارهای روز اول این هفته اما هیچ مسابقه‌ای، 10 تعویض کامل نداشت و تیم‌ها نهایتا روی هم 9 تعویض انجام دادند. در واقع به نظر می‌رسد باشگاه‌ها هنوز به چنین وضعیتی خو نگرفته‌اند و هنوز فشار بازی‌ها آنقدر زیاد نشده که همه تیم‌ها نیاز به انجام همه تعویض‌های ممکن در هر مسابقه داشته باشند.