آریا رهنورد

 یکی از تحسین‌برانگیزترین اتفاق‌هایی که در جریان مبارزه با بیماری کووید 19 در سراسر دنیا رخ داده، تبدیل شدن استادیوم‌های فوتبال به مراکز تست کرونا برای کمک به شکست دادن این ویروس است. تاتنهام هاتسپرز یکی از اولین باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال بود که استادیوم جدید و مدرنش را به صورت داوطلبانه برای این کار اختصاص داد. حالا پس از مدتی، گفته می‌شود که از همین امروز استادیوم شیک و خارق‌العاده «مرسدس بنز» نیز برای این کار آماده خواهد شد. حتما روی اینترنت، تصاویری از این ورزشگاه دیده‌اید. ورزشگاهی که این روزها با لقب زیباترین استادیوم فوتبال دنیا شناخته می‌شود.

آمریکایی‌ها تلاش زیادی برای دریافت میزبانی جام جهانی 2022 انجام دادند. یکی از این تلاش‌ها، ساخت ورزشگاه فوق‌العاده «مرسدس بنز» در آتلانتا بود. طرح آنها برای دریافت میزبانی البته در نهایت شکست خورد و شانس میزبانی در اختیار کشور قطر قرار گرفت اما حالا آنها این شانس را دارند که در جام جهانی، بعضی از بازی‌ها را در این استادیوم خاص و باشکوه برگزار کنند. این استادیوم البته در درجه اول، با هدفی غیر از فوتبال ساخته شد. قرار بود این ورزشگاه برای دیدارهای راگبی یا همان فوتبال آمریکایی، در اختیار باشگاه آتلانتا فالکونز قرار بگیرد. ورزشگاه مرسدس بنز آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که توانست خیلی زود شانس میزبانی از دیدار سوپرباول 2019 را به دست بیاورد. سوپرباول مهم‌ترین بازی سال در رشته راگبی به شمار می‌رود. هزینه‌های ساخت این استادیوم در بررسی‌های اولیه، 700 میلیون یورو برآورده شده بود اما سازندگان آن، تصمیم گرفتند امکانات بیشتری را به مجموعه اضافه کنند. یک سال بعد از مرور طرح‌های اولیه و شروع ساخت، هزینه‌های ورزشگاه تا یک میلیارد و 200 میلیون یورو نیز تخمین زده شد اما پس از مدتی، کامل کردن این پروژه بزرگ یک میلیارد و 600 میلیون هزینه به همراه داشت. در واقع تا امروز در تاریخ فوتبال برای هیچ استادیومی، تا این حد هزینه نشده است. شاید به همین خاطر است که حالا همه این ورزشگاه را به عنوان خاص‌ترین ورزشگاه در تمام دنیا می‌شناسند. بالا رفتن وحشتناک هزینه‌های ساخت این استادیوم، چاره‌ای به جز جذب یک اسپانسر پیش روی سازندگان آن باقی نگذاشت. در آتلانتا همه می‌دانستند که تکمیل این طرح سخت و خیره‌کننده بدون حضور یک حامی مالی بزرگ ممکن نخواهد شد. جلسه‌های زیادی با برندهای مختلف برگزار شد و سرانجام این مرسدس بنز بود که با عبور از همه رقبا، نامش را روی این استادیوم قرار داد. به جز نام، قرار شد لوگوی بزرگ این کمپانی شناخته ‌شده نیز روی ورودی این ورزشگاه نصب شود. در حقیقت مرسدس، چیزی بیشتر از حق نام ورزشگاه را می‌خواست. آنها قصد داشتند شرایطی را به وجود بیاورند که هر کس با دیدن اولین تصویر از استادیوم، لوگوی مرسدس را تماشا کند و کاملا متوجه این نماد شود.

آن‌چه این ورزشگاه را از بسیاری از ورزشگاه‌های دنیا متمایز می‌کند، سقف متحرک آن است. البته در دنیا چند استادیوم دیگر نیز با سقف متحرک وجود دارند اما این سقف در استادیوم مرسدس، با هشت پنل مختلف ساخته شده که باز و بسته ‌شدن‌شان نمای فوق‌العاده‌ای برای ورزشگاه به وجود می‌آورد. بیل جانسون به عنوان طراح اصلی این سقف خاص، دست روی این نکته گذاشته که طراحی دایره‌ای سقف را از یکی از الهه‌های باستانی روم الهام گرفته است. برای ساخت سقف ورزشگاه از پلیمرهای شفاف و بسیار سبک استفاده شده که جلوه‌ خاصی به استادیوم بخشیده‌اند. این ورزشگاه به لحاظ زیبایی، رقیب خاصی در همه دنیا ندارد. بیش از 78 هزار نفر می‌توانند در این استادیوم رقابت‌های راگبی را تماشا کنند. ظرفیت این استادیوم در زمان انجام دیدارهای فوتبال نیز به 71 هزار نفر می‌رسد. با استفاده از تکنولوژی خاصی که در این ورزشگاه به کار گرفته شده، مساحت زمین برای برگزاری دیدارهای راگبی با مساحت آن برای برگزاری دیدارهای فوتبال متفاوت می‌شود. در واقع این استادیوم دو حالت مختلف برای میزبانی از دو رشته ورزشی مختلف دارد. در رقابت‌های ام.ال.اس باشگاه آتلانتا یونایتد در این ورزشگاه از رقبا پذیرایی می‌کند. نمایشگر بزرگ 360 درجه‌ای ورزشگاه مرسدس بنز، از همه نقاط ورزشگاه قابل رویت است. به جز آن، چند نمایشگر بزرگ دیگر نیز در سایر بخش‌های ورزشگاه نصب شده‌اند. یک رستوران بزرگ، یک کافی‌شاپ شیک، دو فروشگاه شیشه‌ای، چند پنجره بزرگ برای تماشای شهر، از امکانات جالب درون ورزشگاه هستند. بیرون ورزشگاه نیز چند مکان تفریحی برای هوادارها ساخته شده و در کنار پارکینگ نیز محوطه‌ای برای بازی کودکان در نظر گرفته‌اند. دید زمین مسابقه از کافی‌شاپ و رستوران، یکی از فوق‌العاده‌ترین ویژگی‌های این استادیوم به شمار می‌رود.

ایستادن فوتبال در کنار مردم برای شکست دادن کرونا، تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. باشگاه‌های خارجی همه امکانات‌شان را در اختیار این نبرد قرار داده‌اند. بدون تردید وقتی این بحران بالاخره به پایان برسد و آرامش در همه دنیا حکمفرما شود، هواداران فوتبال فراموش نمی‌کنند که اهالی این رشته ورزشی، چقدر رسالت‌شان را برای کمک به دیگران جدی گرفتند و چطور با همه توان، برای این نبرد تلاش کردند.