جنگ جهانی سوم!

حدود یک ماه قبل وقتی چند مسابقه از سری آ فوتبال ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شدند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این ماجرا به زودی لغو همه مسابقه‌های ورزشی در سراسر دنیا را رقم بزند. کرونا اما خیلی زود به یک چالش بی‌سابقه برای ورزش دنیا تبدیل شد. می‌گویند بعد از جنگ جهانی دوم، هیچ پدیده‌ای تا این اندازه مسابقه‌های ورزشی را لغو نکرده است. به نظر می‌رسد کرونا «جنگ جهانی سوم» بشریت است. جنگی که در آن کشورها نه علیه یکدیگر، بلکه علیه یک ویروس مرگبار مبارزه می‌کنند.

آریا رهنورد

وقتی بیماری کووید 19 از چین به چند نقطه دیگر در قاره آسیا رسید، اروپایی‌ها هنوز برنامه‌ای برای تعطیلی رقابت‌های فوتبال نداشتند. حتی وقتی این بیماری دامن قاره اروپا را گرفت و در ایتالیا مشاهده شد، باز هم یوفا در برابر ایده تعطیلی مسابقات، مقاومت به خرج داد. مقاومتی که با انتقادهای بسیار سنگینی روبه‌رو شد. در انگلستان، هنوز بازی‌های باشگاهی برگزار می‌شد و چهره‌هایی مثل گری نویل و گری لینه‌کر، به شدت به این موضوع معترض بودند. انتقال ویروس کرونا به کشور اسپانیا نیز، یک دلیل کاملا فوتبالی داشت. در حالی که ایتالیا با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد، دیدار تیم‌های آتالانتا و والنسیا در برگامو ایتالیا برگزار شد. چند هزار طرفدار والنسیا در زمان برگزاری این بازی به برگامو رفتند و وقتی به کشورشان برگشتند، بار شکست و کرونا را حمل می‌کردند. بلافاصله، نمودار شیوع این ویروس در کشور اسپانیا،  به مرز انفجار رسید. در واقع اگر یوفا فقط کمی زودتر مسابقه‌های باشگاهی را تعطیل می‌کرد، شاید امروز میزان شیوع کرونا در اسپانیا به این اندازه نبود. هیچ‌کس نمی‌تواند تعطیلی مسابقه‌های فوتبال در چنین روزهایی را زیر سوال ببرد. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین ایده‌ای را مورد انتقاد قرار بدهد. البته که سپری کردن روزهای بدون ورزش، دشوار به نظر می‌رسد اما این تعطیلی، عملا تنها راه موجود برای کاهش اثرات کرونا در جهان است. کووید 19 تا امروز یک میلیون نفر از مردم دنیا را در آمارهای رسمی درگیر کرده است. تنها در دو کشور ایتالیا و اسپانیا، 23 هزار نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. آماری که بیش از حد نگران‌کننده به نظر می‌رسد. حتی قوانین سخت‌گیرانه قرنطینه، نتوانسته اوضاع را به طور کلی آرام کند. به نظر می‌رسد تا زمانی که واکسن و یا داروی کاملا موثری برای این ویروس کشف نشود، اوضاع به همین منوال خواهد بود. چراکه کرونا از یک بیمار شروع شده و باز هم یک نفر، برای انتقال آن به همه دنیا کافی خواهد بود.

در پی شیوع کرونا، مسابقه‌های باشگاهی فوتبال در سراسر دنیا نیمه‌کاره مانده‌اند. این موضوع برای لیگ برتر ایران هم صدق می‌کند و هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این لیگ خواهد بود. ابتدا بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شدند، سپس خبر لغو یک هفته‌ای لیگ از راه رسید. در ادامه بازی‌ها تا 15 فروردین و سپس تا پایان این ماه لغو شدند اما به نظر می‌رسد حداقل تا پایان اردیبهشت، خبری از برگزاری فوتبال نخواهد بود. در همه لیگ‌های دنیا، چنین وضعیتی حاکم است و به نظر می‌رسد خیلی از کشورها، در انتظار دریافت دستورالعملی واحد از سوی فیفا هستند. هنوز معلوم نیست چه اتفاقی برای لیگ‌های فوتبال خواهد افتاد اما سرنوشت یورو، مشخص شده و این تورنمنت قرار است با یک سال تاخیر برگزار شود. با وجود برگزاری در تابستان سال 2021، این دوره از یورو همچنان به عنوان یورو 2020 شناخته خواهد شد. دوره بعدی بازی‌ها نیز در همان زمان تعیین‌شده یعنی سال 2024 برگزار می‌شود. این نخستین بار است که بین جام ملت‌ها و جام جهانی، تنها یک سال فاصله وجود خواهد داشت. با تغییر در برنامه جام ملت‌ها، فرمت جدید جام باشگاه‌های جهان که قرار بود با حضور 24 تیم در سال 2021 برگزار شود، لغو شده است. این بلاتکلیفی اما تنها شامل حال فوتبال نمی‌شود. برای اولین بار در تمام تاریخ، یک دوره از رقابت‌های المپیک قرار است در «سال فرد» برگزار شود. ژاپنی‌ها تصمیم گرفته‌اند المپیک را به سال آینده موکول کنند تا این رقابت‌ها بدون نگرانی صورت بگیرد. بدون تردید برای ستاره‌هایی که آماده رسیدن به المپیک بودند، این خبر نگران‌کننده خواهد بود. برای ورزش ایران اما شاید چنین خبری، خیلی هم بد نباشد. چراکه حسن یزدانی و سهراب مرادی به عنوان دو ستاره کلیدی و دو شانس مسلم مدال طلا، همچنان در دوران نقاهت به سر می‌برند.

می‌گویند بعد از جنگ جهانی دوم، هیچ پدیده‌ای تا این اندازه مسابقه‌های ورزشی را لغو نکرده است. به نظر می‌رسد کرونا «جنگ جهانی سوم» بشریت است. جنگی که در آن کشورها نه علیه یکدیگر، بلکه علیه یک ویروس مرگبار مبارزه می‌کنند

دنیای ورزش، چالش بزرگی را تجربه می‌کند. چالشی که هیچ‌کس هنوز از زمان پایان یافتن آن اطلاعی ندارد. تا وقتی صحبت از مرگ و زندگی باشد، طبیعتا رشته‌های مختلف ورزشی در اولویت قرار نمی‌گیرند اما گرفتن یک تصمیم عادلانه برای سرنوشت لیگ‌های مختلف فوتبال، در چنین شرایطی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. تاثیرات کرونا در ورزش، برای چند سال باقی خواهد ماند. ویروسی که زمان المپیک و یورو را عوض کرد، فوتبال را در نقطه اوج به تعطیلی کشاند، لیگ قهرمانان اروپا را متوقف کرد و ورزشکارها را در حساس‌ترین مقطع فصل، به خانه فرستاد.