آریا طاری

تعطیلی فوتبال به خاطر کرونا، بیشتر از همه هواداران یونایتد را ناراحت کرده است. چراکه تیم آنها در مسیر بسیار خوبی قرار داشت و این روزها، کیفیت فوق‌العاده‌ای را از خودش بروز داده بود. یونایتد با اضافه شدن دو خرید جدید، اوج گرفته و این روزها مهارنشدنی به نظر می‌رسد. تیمی که بالاخره روحیه یک تیم برنده را پیدا کرده و با این فرم، فصل آینده برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تری مبارزه خواهد کرد. به نظر می‌رسد اوله، موفق شده با استفاده از الگوهای سر الکس فرگوسن، بالاخره اعتماد هواداران باشگاه را به دست بیاورد.

این فصل برای منچستریونایتد، به قبل و بعد از پنجره زمستانی نقل و انتقالات خلاصه می‌شود. شیاطین سرخ در شروع فصل، خیلی زود به هواداران‌شان فهماندند که قرار نیست در این فصل هم دست به کارهای بزرگی بزنند. یونایتد در فاصله هفته‌های دوم تا پنجم لیگ برتر، هیچ حریفی را شکست نداد و به سرعت به میانه‌های جدول تبعید شد. این تیم در لیگ اروپا در زمین آلکمار، حتی یک شوت درون چارچوب هم نداشت و برابر آستانه قزاقستان نیز، شکست خورد. اوضاع برای این تیم از شروع ماه دسامبر کمی بهتر شد اما باز هم باختن به تیم‌هایی مثل واتفورد و آرسنال، نشان داد که این تیم هنوز آمادگی لازم را به دست نیاورده است. آنها با حضور دو خرید جدید و موثرشان، چلسی را از پیش رو برداشتند، سیتی را در رقابت‌های لیگ برتر شکست دادند، در اف ای کاپ از سد داربی کانتی گذشتند و در لیگ اروپا نیز پنج بار دروازه لاسک را باز کردند. از 26 ژانویه تا امروز، قرمزهای شهر منچستر در 11 بازی هشت پیروزی و سه تساوی را تجربه کرده‌اند. در واقع این تیم در 11 بازی قبلی، هرگز طعم شکست را نچشیده است. یونایتد در این 11 بازی، 31 گل به ثمر رسانده و تنها دو گل دریافت کرده است. 9 کلین شیت در 11 بازی، به وضوح نشان می‌دهد که آنها در چه فرم فوق‌العاده‌ای قرار دارند.

برونو فرناندس و اودین ایگالو، ستاره‌های جدید یونایتد هستند. بازیکنانی که منچستر واقعا به حضورشان نیاز داشت. برونو مثل کریستیانو و نانی، از اسپورتینگ لیسبون به منچستر منتقل شده است. یک هافبک هجومی خلاق که تاثیرش را خیلی زود در تیم نشان داده و حالا یکی از ستاره‌های ترکیب اوله به شمار می‌رود. اودیون ایگالو نیز از شانگهای چین به یونایتد پیوسته است. او برای محلق شدن به تیم محبوب دوران کودکی، حقوقش را به اندازه 6 میلیون پوند در سال کاهش داده است. موضوعی که نشان از علاقه وافر این بازیکن برای پیوستن به تیم انگلیسی داشته است. هر دو این مهره‌ها در زمستان، پیشنهادهای دیگری نیز داشتند اما تصمیم گرفتند برای قرمزها به میدان بروند. حضور آنها منچستریونایتد را به لحاظ هجومی، کاملا دگرگون کرده است. شاید اگر این بازیکن‌ها پیش از شروع فصل جذب می‌شدند، منچستر حالا دیگر دغدغه‌ای به نام سهمیه لیگ قهرمانان اروپا نداشت. با توجه به محرومیت سیتی از رقابت‌های اروپایی، یونایتد حتی در صورت باقی ماندن در جایگاه پنجم جدول، باز هم راهی لیگ قهرمانان می‌شود. تیم اوله شانس خوبی دارد تا فصل آینده، دوباره در این تورنمنت به میدان برود و چشم‌ها را خیره کند.

همه مربیانی که پس از سر الکس فرگوسن روی نیمکت یونایتد حضور داشتند، دائما از این موضوع حرف می‌زدند که نمی‌خواهند برای اوج گرفتن در اولدترافورد، راه و روش فرگی را «تقلید» کنند و به دنبال روش خودشان برای رسیدن به موفقیت هستند. اوله اما هیچ‌گاه هراسی نداشته که از نقشه‌های سر الکس، در تیمش بهره ببرد. در روزگار تبدیل شدن به یک ذخیره طلایی در منچستریونایتد، سولسشر همیشه بازی‌ها را به دقت زیر نظر داشت. سرمربی اسکاتلندی به این باور رسیده بود که اوله در آینده به یک مربی موفق تبدیل خواهد شد. خود فرگی، شروع خوبی را در اولدترافورد تجربه نکرد و در اولین سال‌های حضور در این باشگاه، چند بار تا آستانه اخراج پیش رفت اما مدیران وقت یونایتد به او اعتماد کردند و اجازه دادند که به مروز زمان، بهترین دوران تاریخ باشگاه اتفاق بیفتد. حالا نیز مرد نروژی، در حال ساخت تیمی شبیه تیم فرگوسن است. او می‌خواهد الگوی تیم رویایی برنده دوگانه در سال 99 را در تیمش تکرار کند. در این تیم، دخیا نقش اشمایکل را بر عهده دارد. مگوایر و لیندلوف شبیه زوج یاپ استام و دنیس اروین هستند. فن بیساکا و برندان ویلیامز نیز خاطره برادران نویل را زنده می‌کنند. فرد در روزهای خوبش با دقت پل اسکولز پاس می‌دهد و اسکات مک تومینای با قدرت جنگندگی، یادآور روزهای خوب روی کین است. دنیل جیمز، می‌تواند دیوید بکام جدید اولدترافورد باشد، برونو فرناندس می‌تواند مثل رایان گیگز سال‌ها در این تیم بدرخشد و زوج ایگالو و رشفورد در خط حمله، شاید یادآور زوج مخوف اندی کول و دوایت یورک باشد. برای چنین قضاوتی، هنوز خیلی زود است اما فعلا نقشه‌های سولسشر، به خوبی و با درصد قابل توجهی از موفقیت پیش می‌روند.