خطرناک‌تر از کرونا!

آن‌چه از گسترش یک ویروس در کشور نگران‌کننده‌تر می‎رسد، سوءمدیریت در برخورد با چنین مشکلی است. از همان اولین لحظه‌ شیوع کرونا در برخی استان‌های ایران، اخبار ضدونقیضی در مورد اتفاقات ورزشی به گوش رسیده است. خبرهایی که دائما تایید و تکذیب می‌شوند. آن‌چه در سه دیدار پایانی هفته بیستم لیگ برتر اتفاق افتاد، یک فاجعه تمام‌عیار بود. ملغمه‌ای از مدیریت غلط و تصمیم‌های لحظه‌ آخری که برای هزارمین بار در فوتبال ایران تکرار شد. فرقی نمی‌کند آلودگی هوا باشد، سیل و بارندگی، زلزله یا ویروس؛ هر اتفاقی کافی است تا ناکارآمدی نهادی مثل سازمان لیگ بیشتر و بیشتر به چشم بیاید.

آریا طاری

سازمان لیگ فوتبال ایران، تنها یک وظیفه دارد اما نمی‌تواند از پس همین یک وظیفه هم به خوبی بربیاید. رییس این نهاد که قاعدتا باید کاملا به زیر و بم فوتبال در جهان آشنا باشد؛ روی آنتن تلویزیون اعلام می‌کند که چینی‌ها نیز بازی‌های‌شان را بدون تماشاگر برگزار می‌کنند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که همه مسابقات فوتبال در چین، از مدتی قبل لغو شده‌اند و هیچ خبری از برگزاری بازی بدون تماشاگر در این کشور نیست. یک شب قبل از مسابقه حساس پرسپولیس و سپاهان، رسما اعلام شد که همه مسابقات ورزشی در ایران از روز دوشنبه به مدت 10 روز لغو خواهند شد. جالب اینجاست که ظاهرا افرادی که این تصمیم را گرفته بودند، اعتقاد داشتند که کرونا یک روز صبر می‌کند و در روز یکشنبه، هیچکس را قربانی نخواهد کرد! ساعاتی بعد، اعلام شد که همه بازی‌ها برگزار می‌شوند اما این برگزاری، بدون حضور تماشاگر خواهد بود. این حرف‌های ضد و نقیض، همچنان ادامه دارد و حتی برای لحظه‌ای متوقف نمی‌شود. در فاصله تنها 30 دقیقه به شروع مسابقه حساس سپاهان و پرسپولیس و در شرایطی که در مشهد، نفت مسجدسلیمان و شهرخودرو به مصاف هم رفته بودند، پرسپولیسی‌ها به استادیوم رسیدند اما سپاهانی‌ها از هتل محل اقامت‌شان خارج نشدند. اصفهانی‌ها خواستار لغو بازی بزرگ هفته بودند تا در آینده با حضور تماشاگرها روبه‌روی پرسپولیس قرار بگیرند. جالب اینکه با وجود همه خطرات احتمالی مربوط به کرونا، هواداران سپاهان مقابل هتل باشگاه تجمع کرده بودند و خواستار برگزاری بازی با حضور تماشاگرها بودند. برگزاری یکی از مسابقات مهم نیم‌فصل دوم لیگ برتر به همین سادگی با ناهماهنگی بین نهادهای مختلف؛ به یک کابوس بزرگ و تلخ تبدیل شد. اتفاق‌هایی شبیه به این؛ در فینال جام حذفی و رقابت‌های متعدد دیگری نیز رخ داده بود. ماجرایی که نشان می‌دهد یک نهاد واحد برای فوتبال ایران تصمیم نمی‌گیرد و تصمیم‌سازان حوزه فوتبال، کوچک‌ترین درکی از اهمیت هماهنگی ندارند.

 باید به حال تماشاگرانی که به خاطر نتیجه یک بازی، سلامتی خودشان و دیگران را با تجمع کردن به خطر می‌اندازند تاسف خورد. باید به حال مدیرانی که حتی نمی‌توانند روبه‌روی طرفداران خودشان بایستند و پشت آنها پنهان می‌شوند، تاسف خورد. از این بیشتر، باید به حال مدیرانی تاسف خورد که حتی توانایی لغو و یا برگزاری یک مسابقه ساده فوتبال را ندارند. با این روند، ای.اف.سی حق دارد که میزبانی نبردهای بین‌المللی را از نماینده‌های ایران بگیرد. سوال بزرگ اینجاست که اصلا چرا دیدارهای فوتبال در چنین شرایطی، حتما برگزار شود. افرادی که رای به برگزاری بازی‌ها در چنین شرایطی داده‌اند، عملا برای سلامتی بازیکن‌ها، مربی‌ها، داورها و دیگران هیچ اهمیتی قائل نیستند. طبیعتا اگر قرار باشد برخوردها به حداقل برسد، البته که شاید اگر ستاره‌هایی مثل کی‌روش و گولسیانی مصدوم نشده بودند، سپاهانی‌ها مشکل خاصی برای حضور در این مسابقه نداشتند اما به هر حال آنها نیز حق داشتند که در اوج ناهماهنگی‌ها، چنین تصمیمی برای خودشان بگیرند. با این روند اما از این پس، هر تیمی می‌تواند ادعا کند که به خاطر ازدحام هوادارانش، در دیدارهای لیگ برتر حاضر نخواهد شد و یا این کار را با تاخیر انجام خواهد داد.

اصفهانی‌ها خواستار لغو بازی بزرگ هفته بودند تا در آینده با حضور تماشاگرها روبه‌روی پرسپولیس قرار بگیرند. جالب اینکه با وجود همه خطرات احتمالی مربوط به کرونا، هواداران سپاهان مقابل هتل باشگاه تجمع کرده بودند و خواستار برگزاری بازی با حضور تماشاگرها بودند

اوایل فصل وقتی دائما اصرار می‌شد که بازی‌های لیگ کمی زودتر شروع شود، فدراسیون پنج ستاره در خواب تابستانی بود. این آخرین ضربه‌ای بود که مهدی تاج و رفقا با مدیریت الکن و پراشتباه‌شان به فوتبال ایران زدند. آنها برگزاری لیگ را به بهانه‌ای واهی آنقدر به تاخیر انداختند که حالا همزمان با شیوع جدی یک ویروس، چاره‌ای به جز برگزاری رقابت‌های لیگ به هر قیمتی نداشته باشیم. اگر بازی‌های لیگ در شروع فصل در زمان مناسب برگزار شده بود، اگر فدراسیونی انجام دیدارهای لیگ را به تاخیر نینداخته بودند، اگر آن تاخیر بی‌حاصل و بی‌دلیل در شروع فصل رقم نمی‌خورد، حالا مجبور نبودیم به زور، جلوی هوادارانی که برای تماشای یک بازی حساس بلیت خریده‌اند را بگیریم. وقتی خشت اول لیگ نوزدهم کج گذاشته شد، دیگر این بنا تا آخرین روز تعادلش را از دست خواهد داد. مدیرانی که مقصر شروع دیرهنگام لیگ برتر بودند؛ امروز طبیعتا مثل همیشه پاسخگو نخواهند بود. این مدیران اما مقصر تهدیدی هستند که با برگزاری این بازی‌ها، متوجه سلامتی اهالی فوتبال خواهد شد.