آریا رهنورد

وقتی نفوذ کرونا در چین به اوج خودش رسید، مسابقات فوتبال در این کشور نیز به تعطیلی کشیده شد. این تعطیلی تا زمانی ادامه داشت که هنوز قرنطینه ووهان و کند شدن سرعت انتقال بیماری صورت نگرفته بود. حالا کابوس کرونا، به مرزهای ایران رسیده و این موضوع، تهدید بزرگی برای فوتبال به شمار می‌رود. در همین بازه زمانی کوتاه پس از انتشار اولین خبر درباره ویروس کرونا در ایران، چهار نفر در کشور جان‌شان را از دست داده‌اند. در واقع ایران پس از چین که 2236 نفر در آن بر اثر کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند، دومین کشور به لحاظ تعداد کشته‌های این ویروس به شمار می‌رود. بدون تردید این اتفاق، فضای فوتبال را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازگشت شیخ دیاباته به ایران با ماسک روی صورتش و البته بسته شدن برخی از مرزها روی ایران، نشان می‌دهد که همه باید این ماجرا را جدی بگیریم. دلیلی برای ترس بیش از حد درباره کرونا وجود ندارد و باید بدانیم که این ویروس، افرادی را که وضعیت ایمنی بدن‌شان مطلوب است، به خطر نمی‌اندازد. با این حال فضای استادیوم‌ها در روزها و هفته‌های آینده، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چراکه روند انتقال بیماری در ایران، دائما سریع و سریع‌تر خواهد شد. باشگاه‌های فوتبال باید این توصیه‌ها را کاملا جدی بگیرند. آنها حتی باید از همه ظرفیت‌ها، صفحه‌های اینستاگرام و اپلیکیشن‌ها، برای خبررسانی در مورد کرونا استفاده کنند.

بدون شک فوتبال نیز از گسترش کرونا به شدت لطمه خواهد خورد. با این وجود همه باید در کنار هم بایستند تا شاید این بیماری دست از سر ایران بردارد. اگر تعطیلی فوتبال به این وضعیت کمک کند، باید این تعطیلی بی قید و شرط و بدون مقاومت صورت بگیرد

فوتبال در ایران، افراد زیادی را به هم متصل می‌کند. از این رو فوتبال هم می‌تواند دروازه‌ای برای اگاهی‌بخشی درباره کرونا باشد و هم می‌تواند افراد بیشتری را با این بیماری درگیر کند. انتخاب با مدیران فوتبال است که چه تصمیمی در این مورد بگیرند و چه قدمی برای ریشه‌کن کردن این بیماری بردارند. همه از میزان واگیردار بودن کرونا آگاهی دارند. همه می‌دانند که یک نفر می‌تواند این ویروس را به جماعت زیادی منتقل کند. پس استادیوم‌های فوتبال ممکن است جایی برای گسترش این ویروس باشند. رعایت نکات ایمنی ساده مثل شستن دست‌ها، نقش مهمی در از بین بردن این ویروس خواهد داشت. اگر روند گسترش بیماری سرعت بگیرد و افراد بیشتری مبتلا شوند، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و حتی بازی‌های فوتبال، ضروری به نظر می‌رسد. شاید در تقویم فشرده این فصل فوتبال ایران، این موضوع سخت به نظر برسد اما بدون تردید جان آدم‌ها از هر مسابقه فوتبالی مهم‌تر است. مسئولان فوتبال ایران باید در روزهای آینده همه چیز را به دقت رصد کنند. فعلا فضای رعب‌آور در ایران شکل گرفته و طبیعتا جمعیت زیادی حاضر به رفتن به استادیوم‌های فوتبال نخواهند بود. بدون شک اگر بیماری بیشتر و بیشتر شود، فوتبال نیز از گسترش آن به شدت لطمه خواهد خورد. با این وجود همه باید در کنار هم بایستند تا شاید کرونا دست از سر ایران بردارد. شاید کرونا شبیه یک کابوس بزرگ باشد اما نابود کردن این ویروس در بدن هر فرد، آنقدرها هم کار سختی به نظر نمی‌رسد. اگر تعطیلی فوتبال به این وضعیت کمک کند، باید این تعطیلی بی قید و شرط و بدون مقاومت صورت بگیرد.