چهار-چهار-چهار!

استراماچونی و مصطفی دنیزلی، تازه‌ترین صیدهای لیگ برتر ایران به شمار می‌روند. با حضور این دو چهره سرشناس، فوتبال ایران در لیگ نوزدهم حداقل چهار سرمربی خارجی خواهد داشت. تکلیف نیمکت‌های نساجی، نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان نیز هنوز روشن نشده است. در میان تیم‌های حاضر در لیگ برتر، چهار تیم سرمربی‌شان را درست پس از پایان فصل تغییر داده‌اند. به نظر می‌رسد در این فصل نیز همانند فصل گذشته، نیمکت‌ها چندین بار در طول فصل دستخوش تغییر شوند.

آریا طاری

از آندره‌آ تا عمو مصطفی

از توصیه فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها برای عدم همکاری با مربی خارجی در شرایط نه‌چندان مساعد اقتصادی، زمان زیادی سپری نشده اما دو باشگاه ظرف چند روز، با دو مربی خارجی به توافق رسیده‌اند. استقلال سرانجام قرارداد گزینه ایتالیایی‎اش را رسمی کرد و تراکتوری‌ها نیز به سراغ امضای قرارداد با مصطفی دنیزلی رفتند. دنیزلی برای سومین بار در دوران مربیگری، به ایران سفر می‌کند تا هدایت قرمزهای تبریز را بر عهده بگیرد. او در دوران حضور روی نیمکت پرسپولیس، هیچ جامی به دست نیاورد اما به خاطر نمایش‌های هجومی تیمش، همواره مورد ستایش قرار می‌گرفت. بدون تردید حضور دنیزلی، جذابیت‌های فصل جدید لیگ برتر را چندبرابر خواهد کرد. چراکه حالا دیگر تراکتورسازی با جدیت به دنبال قهرمانی لیگ خواهد بود. استراماچونی نیز می‌تواند انتخاب جذابی برای استقلال تلقی شود. او که سابقه مربیگری در باشگاه اینتر را دارد، پس از چند سال بدون تیم ماندن حالا مورد توجه فوتبال ایران قرار گرفته است. آندره‌آ در کنار زمین، همواره یک مربی جذاب بوده اما تا امروز نتایج خوبی به دست نیاورده و حالا برای نجات کارنامه کاری‌اش به ایران سفر خواهد کرد. حضور مربیانی در قواره‌های او، به شور و حال بیشتر فوتبال ایران کمک می‌کند. اگر اتفاق خاصی در باشگاه پرسپولیس رخ ندهد، برانکو ایوانکوویچ نیز روی نیمکت قرمزها باقی خواهد ماند. او تیمش را در سه فصل گذشته در بالاترین جایگاه جدول قرار داده و با پرسپولیس، نتایج خارق‌العاده‌ای به دست آورده است. پروفسور البته تنها مربی کروات فصل جدید لیگ برتر محسوب نمی‌شود. وینگو بگوویچ سال‌ها بعد از ناکامی در پرسپولیس، حالا با گل‌گهر سیرجان به سطح اول فوتبال ایران رسیده و در فصل جدید روی نیمکت این باشگاه حضور خواهد داشت.

غریبه‌‌ای در میان جمع

پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال، بخشی از نبرد قهرمانی فصل جدید را خواهند ساخت تا برانکو، دنیزلی و استراماچونی خیلی زود وارد یک بازی حساس و پیچیده شوند. با این وجود یک مربی ایرانی نیز در جنگ قهرمانی حضور دارد. امیر قلعه‌نویی و تیمش فصل گذشته در رده دوم لیگ برتر ایستادند و به نیمه‌نهایی جام حذفی نیز راه پیدا کردند اما در نهایت هیچ جامی به دست نیاوردند. سپاهان این روزها با قدرتی مثال زدنی، مشغول خرید بازیکن در بازار تابستانی نقل و انتقالات است و برای درخشیدن در لیگ نوزدهم، از هر باشگاه دیگری آماده‌تر به نظر می‌رسد. ژنرال در اولین فصل حضور در سپاهان، قول قهرمانی نداد اما بدون شک حکایت فصل دوم، متفاوت خواهد بود. او در فصل تازه با فشار انتظارات روبه‌رو خواهد شد و تنها برای قهرمانی لیگ مبارزه خواهد کرد.

جوان اول‌ها

ابراهیم صادقی که پس از برکناری علی دایی به عنوان مربی موقت سایپا انتخاب شده بود، قراردادش را با این باشگاه دائمی کرد. نارنجی وفادار حالا در پستی تازه در خدمت باشگاه سایپا خواهد بود. لیگ نوزدهم، یک محک جدی برای این مربی جوان و کم‌تجربه به شمار می‌رود. جواد نکونام نیز در این فصل دومین تجربه سرمربیگری در لیگ برتر را با فولاد پشت سر می‌گذارد. او در نیم‌فصل اول لیگ هجدهم، روی نیمکت نساجی نشست و در پایان نیم‌فصل از این باشگاه جدا شد. نکو خیلی زود بازیکنان مدنظرش را برای فولاد به خدمت گرفته و امیدوار است تیمش را به رده‌های بالای جدول نزدیک کند. ابراهیم صادقی و جواد نکونام، شاید امروز در جایگاهی ایستاده‌اند که یک روز یحیی و علیمنصور نیز تجربه‌اش کرده‌اند. مردانی که حالا دیگر به مرز پختگی رسیده‌اند و تجربه کافی را برای هدایت تیم‌های‌شان در اختیار دارند. گل‌محمدی و منصوریان فصل‌ فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. یحیی با پدیده، به پدیده فصل گذشته لیگ تبدیل شد و تیمش را به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا رساند. سهمیه‌ای که برای جذب ستاره‌ها به پدیده کمک خواهد کرد. تیم او در تمام فصل، فوتبالی به شدت چشم‌نواز و تماشایی بازی می‌کرد. علیمنصور نیز در اصفهان، ناجی ذوب‌آهن بحران‌زده شد و با نتایجی درخشان، این تیم را از مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیز عبور داد. در این فصل، همه در انتظار درخشش این دو سرمربی پراستعداد هستند.

ابراهیم صادقی و جواد نکونام، شاید امروز در جایگاهی ایستاده‌اند که یک روز یحیی و علیمنصور نیز تجربه‌اش کرده‌اند. مردانی که حالا دیگر به مرز پختگی رسیده‌اند و تجربه کافی را برای هدایت تیم‌های‌شان در اختیار دارند

چهره‌های آشنا

حسین فرکی در فصل جدید، همچنان روی نیمکت پیکان دیده خواهد شد. رضا مهاجری نیز با وجود تغییرات مدیریتی باشگاه ماشین‌سازی، همچنان سرمربی این تیم محسوب می‌شود. عبدا... ویسی که توانست شاهین را به لیگ برتر بیاورد، سرمربی تیم تازه‌وارد بوشهری خواهد بود و فراز کمالوند نیز پس از مدتی دوری از سطح اول فوتبال ایران، در فصل تازه هدایت پارس جنوبی جم را بر عهده خواهد داشت. همه این نفرات، چهره‌هایی آشنا برای لیگ برتر به شمار می‌روند.