آریا طاری

استقلالی‌ها در حالی برای نبرد امروز با ذوب‌آهن آماده می‌شوند که بازگشت مهدی قائدی به جلسه‌های تمرینی، خبر امیدوارکننده‌ای برای هواداران این باشگاه به شمار می‌رود. رفته رفته مهره‌های مصدوم این تیم از راه می‌رسند تا فرهاد دست بازتری برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش داشته باشد. در هفته برخورد پرسپولیس و سپاهان، استقلال فرصت خوبی دارد تا با یک پیروزی برابر حریف اصفهانی‌، حضورش را در  بین مدعیان قهرمانی لیگ برتر تثبیت کند. آنها با استراما ذوب را شکست ندادند اما حالا با مجیدی، امیدوار به انجام چنین کاری هستند.

وجه اشتراک این روزهای ذوب آهن و استقلال، در این موضوع خلاصه می‌شود که علیرضا منصوریان، یکی از سرمربیان سابق هر دو باشگاه بوده است. علیمنصور پس از نتیجه نگرفتن در استقلال، باشگاه را ترک کرد و مدتی بعد سرمربی ذوبی‌ها شد و در نهایت با این تیم هم به نتایج مطلوب نرسید. در دوئل نیم‌فصل اول، استراماچونی سرمربی آبی‌ها بود و منصوریان روی نیمکت ذوب حضور داشت. حالا اما هر دو تیم با مربیان متفاوتی به این بازی قدم خواهند گذاشت. تفاوت بزرگ ترکیب دو تیم نسبت به دیدار رفت، در خط حمله استقلال رقم می‌خورد. جایی که ارسلان مطهری از ذوب، به این باشگاه منتقل شده و شروع شگفت‌انگیزی در استقلال داشته است. بازگشت مهدی قائدی، بهترین خبر برای فرهاد مجیدی قبل از جدال مهم امروز به شمار می‌رود. حالا زوج مهدی و ارسلان دوباره تشکیل خواهد شد. دیاباته نیز دوباره به تهران برگشته اما هواداران آبی باید برای تماشای او در ترکیب اصلی تیم، حداقل تا میانه‌های اسفندماه صبر کنند. فرشید اسماعیلی، دیگر بازیکن استقلال است که برای نبرد با ذوب آماده به نظر می‌رسد. بازگشت همزمان فرشید و مهدی، خلاقیت را در ترکیب استقلال به اوج می‌رساند. با حضور دوباره این دو بازیکن در ترکیب، احتمالا دیگر نفراتی مثل فرشید باقری، آرش رضاوند، علی دشتی و یا مرتضی تبریزی در بین نفرات ثابت تیم مجیدی دیده نمی‌شوند. یک تساوی و یک شکست در لیگ قهرمانان آسیا، استقلال را این روزها بیشتر از همیشه تحت فشار قرار داده است. آنها در زمین الاهلی بسیار خوب بازی کردند اما به شدت بی‌دقت ظاهر شدند و تصمیم‌های کلیدی داور نیز کاملا علیه این تیم بود. نقطه مقابل آنها در بازی امروز، تیمی است که در سه بازی گذشته دو بار برنده شده است. ذوب البته در دو دیدار خارج از خانه اخیر در لیگ برتر، حتی یک امتیاز هم به دست نیاورده است.

بین استقلال و ذوب‌آهن در جدول لیگ برتر، فاصله محسوسی وجود دارد. ذوبی‌ها در 19 بازی گذشته، فقط 21 امتیاز گرفته‌اند و در رده دهم جدول دیده می‌شوند. استقلال اما با یک بازی کم‌تر، 33 امتیاز به دست آورده و در رده چهارم جدول دیده می‌شود. میانگین امتیازی ذوب کم‌تر از یک امتیاز به ازای هر بازی است اما آبی‌ها نزدیک به میانگین دو امتیاز به ازای هر مسابقه شده‌اند. مشکل بزرگ تیم اصفهانی به گل‌زنی مربوط می‌شود. این تیم در این فصل فقط 16 گل به ثمر رسانده و صاحب یکی از خطوط ضعیف هجومی لیگ برتر است. در مقابل استقلالی‌ها با 37 گل زده، با اختلافی قابل توجه نسبت به سایر رقبا بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارند. عملکرد دفاعی دو تیم اما به شدت شبیه به هم به نظر می‌رسد. ذوب در این فصل 21 گل دریافت کرده و دروازه استقلال نیز 20 بار باز شده است. به جز ارسلان مطهری که پنج گل برای ذوب‌آهن به ثمر رسانده و حالا دیگر در ترکیب این تیم دیده نمی‌شود، دانیال اسماعیلی‌فر با دو گل زده، بهترین گل‌زن این فصل تیم اصفهانی به شمار می‌رود. در تیم مقابل نیز قائدی، بهترین گل‌زن فصل محسوب می‌شود. بازیکنی که انگیزه بسیار زیادی برای بازگشت قدرتمندانه به ترکیب تیم دارد. بازی در ورزشگاه آزادی، یک امتیاز بزرگ برای استقلالی‌ها در این نبرد محسوب می‌شود. آنها در 6 تجربه اخیر بازی در این استادیوم به عنوان «میزبان»، برنده بوده‌اند و این، می‌تواند برگ برنده آنها در جدال امروز باشد. رادولوویچ برای نتیجه گرفتن روبه‌روی استقلال در این بازی دشوار، روی تجربه قاسم حدادی فر، بازگشت دانیال اسماعیلی‌فر و البته درخشش دارکو بیدوف حساب باز می‌کند. بازیکنی که جانشین ارسلان در ترکیب ذوبی‌ها شده است. هادی محمدی اما به دلیل مصدومیت، فرصت همراهی تیمش را در این جدال حساس از دست داده است. برای برگرداندن قطار استقلال به ریل پیروزی، فرهاد باید قبل از هر کاری ترکیب نهایی خط دفاعی‌اش را انتخاب کند و ثبات را در خط دفاعی به وجود بیاورد. این همان اتفاقی است که به استراماچونی کمک کرد تا یک تیم ایده‌آل و آماده را در اختیار داشته باشد. استقلال در فاز هجومی، تیم درخشانی به نظر می‌رسد اما برای رسیدن به نتایج مطلوب، باید مشکلات دفاعی‌اش را به حداقل برساند. آبی‌ها در دربی، نتوانستند فاصله‌شان با صدر جدول را کم کنند اما شاید پیروزی در این نبرد، آنها را به خواسته مهم نزدیک‌ شدن به بالاترین رده جدول برساند.