در اسارت آفساید!

در روز قطعی‌ شدن صعود ذوب‌آهن به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا، اوضاع برای شفر و تیمش چندان خوب پیش نرفت. شکست استقلال در نبرد با الهلال، شباهت‌های زیادی به شکست این هفته پرسپولیس در آسیا داشت. الهلال هم مثل الاهلی، درخشان و شکست‌ناپذیر نبود اما نمایش دور از انتظار نماینده ایران، شرایط را برای باخت این تیم فراهم کرد. آبی‌ها در روزی که بیشتر از همیشه با پرچم آفساید درگیر بودند، دو موقعیت طلایی را از دست دادند و سرانجام نتوانستند از حریف ۱۰ نفره، امتیاز بگیرند. استقلال با این نتیجه، در یک قدمی حذف از آسیا قرار گرفته و برای بقا، باید هر دو بازی باقی‌مانده را با پیروزی پشت سر بگذارد.

آریا طاری

احتیاط، اولین شرط وینفرد شفر برای چیدن ترکیب اولیه تیمش مقابل الهلال عربستان بود. او استقلال را با نفرات دفاعی پرشماری به زمین فرستاد و به نظر می‌رسید با رسیدن به نتیجه تساوی، کاملا راضی خواهد شد. پژمان منتظری، دانشگر، خسرو حیدری و زکی‌پور، نفرات خط دفاعی آبی‌ها در این جدال به شمار می‌رفتند. علی کریمی و روزبه چشمی در میانه میدان قرار گرفتند و امید نورافکن و داریوش شجاعیان در دو سمت خط هافبک برای این تیم به میدان رفتند. در سیستم 1-1-4-4 مدنظر مرد آلمانی، پاتوسی به عنوان تنها هافبک هجومی پشت سر تنها مهاجم این تیم یعنی گادوین منشا قرار گرفته بود. واضح به نظر می‌رسید که استقلال با چنین ترکیبی، قصد حمله کردن و فشار آوردن به حریف را ندارد و قرار است برای رسیدن به فرصت طلایی لطمه زدن به رقیب، صبر زیادی به خرج بدهد. بازی در نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان رسید اما تنها پنج دقیقه پس از شروع نیمه دوم، سباستین جووینکو با یک شوت از پشت محوطه جریمه توپ را به تور دروازه استقلال رساند. این گل، بالاخره استقلال را از لاک دفاعی خارج کرد و موجب شد که شفر از نفراتی با ویژگی‌های هجومی‌تر مثل مهدی قائدی، ایسما و وریا غفوری در جریان بازی استفاده کند. پس از اخراج نواف العابد، استقلال تقریبا یک نیمه با یک بازیکن بیشتر از حریف بازی کرد اما به نظر می‌رسید این تیم از طراوت همیشگی‌اش دور است و شهامت لازم را برای افزایش فشار روی دروازه الهلال ندارد. با این وجود آنها در صورت استفاده درست از موقعیت‌های‌شان، حتی می‌توانستند برنده این بازی نیز باشند. شلیک دیدنی علی کریمی در نیمه دوم، تیر دروازه رقیب عربستانی را به لرزه درآورد. بهترین بخت برای گل‌زنی استقلال اما نصیب ایسما شد. ستاره‌ای که توپ را در موقعیت تک به تک تحویل گرفت اما به جای گل‌زنی برای تیمش، آن را به بدن دروازه‌بان حریف کوبید. به ثمر رساندن یک گل مقابل الهلال 10 نفره، استقلال را در معرض پیروزی قرار می‌داد و اضطراب حریف را به اوج می‌رساند اما شاگردان زوران مامیچ در روزی که نمایش فوق‌العاده‌ای در زمین نداشتند، همه امتیازهای این مسابقه را به دست آوردند و جایگاه‌شان در صدر جدول گروه را با 9 امتیاز حفظ کردند.

شلیک دیدنی علی کریمی در نیمه دوم، تیر دروازه رقیب عربستانی را به لرزه درآورد. بهترین بخت برای گل‌زنی استقلال اما نصیب ایسما شد. ستاره‌ای که توپ را در موقعیت تک به تک تحویل گرفت اما به جای گل‌زنی برای تیمش، آن را به بدن دروازه‌بان حریف کوبید

همه امتیازهای از دست رفته این فصل استقلال در آسیا، مربوط به «نیمه‌های دوم» هستند. این تیم برابر الدحیل با تساوی به رختکن رفت و در نیمه دوم به سختی شکست خورد. آنها در مسابقه دوم با العین، برنده 45 دقیقه اول شدند اما در نیمه مربیان، یک گل دریافت کردند و به تساوی رضایت دادند. در بازی سوم با الهلال در قطر نیز استقلال در نیمه اول دو گل به حریف زد و در نیمه دوم، یک بار دروازه‌اش را مقابل ضربه گومیس باز شده دید. کابوس «نیمه دوم» در بازی چهارم نیز به سراغ تیم شفر آمد. موضوعی که برای امیدوار ماندن این تیم به صعود، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود. مشکل بزرگ دیگر استقلال برابر الهلال، قرار گرفتن در تله آفساید تیم روبه‌رو بود. ستاره‌های استقلال در این بازی 12 بار در منطقه آفساید قرار گرفتند. آماری که در لیگ قهرمانان آسیا به شکل خیره‌کننده‌ای بالا به نظر می‌رسد. این آمار در حالی ثبت شد که مهره‌های الهلال تنها یک بار در منطقه آفساید خط دفاعی استقلال ایستادند. علی کریمی موثرترین بازیکن تیم شفر در این جدال بود اما حتی نمایش خوب او نیز نتوانست این تیم را از خطر شکست در امان نگه دارد. دومین شکست آسیایی استقلال در این فصل در دومین مسابقه خارج از خانه این تیم رقم خورد. آنها که پیش از این در زمین الدحیل نیز باخته بودند، حالا در زمین بی‌طرف به میزبانی الهلال نیز طعم شکست را چشیدند.  حالا استقلال پنج امتیاز کم‌تر از الهلال دارد و در صورت پیروزی تیم عربستانی برابر العین در هفته بعدی، رسیدن به این تیم عملا برای تیم شفر غیرممکن می‌شود. بعد از الهلال 9 امتیازی، الدحیل با هفت امتیاز در رده دوم جدول دیده می‌شود. حتی پیروزی در دو دیدار باقی‌مانده به معنای صعود قطعی استقلال به مرحله بعدی نخواهد بود.  چراکه بعید است این تیم بتواند نتیجه شکست سنگین دیدار رفت برابر الدحیل را جبران کند و در مجموع دو بازی رودررو نتیجه‌ای بهتر از این حریف به دست بیاورد. استقلال باید الدحیل قطر را در آزادی و العین را در امارات شکست بدهد و در انتظار نتیجه روز پایانی گروه بماند. در صورت امتیاز گرفتن الهلال از الدحیل در روز آخر، تیم شفر به عنوان تیم دوم راهی دور بعد خواهد شد.